از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی
کد خبر: 4196928
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

«نشانه‌های پیشتازی و ارادت ویژه امیرالمؤمنین(ع) نسبت به قرآن» و «تقدیر از مجاهدت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته هستند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.

 

بدون وحدت تمدنی و جهانی نمی‌توان با اندیشه صهیونیستی مقابله کرد

حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

اگر رژیم کودک‌کش اسرائیل پروژه‌ای تمدنی، جهانی و انسانی برای تسلط دادن یک نژاد برتر بر جهان در همه زمینه‌‎ها است، ما هم بدون یک وحدت تمدنی و جهانی امکان مواجهه با آن را نداریم و ما به عنوان ایرانی‌ها باید کانون روایت‌سازی از جریان رژیم کودک‌کش اسرائیل هم باشیم. انقلاب باید پایتخت تولید روایت از واقعیت جهان‌سوز و آتش‌افروز رژیم کودک‌کش اسرائیل باشد. فلسطین می‌تواند نقطه کانونی و نقطه اصلی همبستگی در جهان اسلام باشد، چون هیچ شائبه‌ای ندارد و بزرگ‌ترین میدان مبارزه ماست که هیچ شائبه‌ای ندارد و هر انسانی اعم از مسیحی و مسلمان و شیعی و سنی و ایرانی و غیر ایرانی می‌تواند برخیزد و با اشغالگر مبارزه کند. لذا عنصر وحدت و بلکه ثقل وحدت تمدنی جهان اسلام نه فقط فلسطین، بلکه درک مسئله رژیم کودک‌کش اسرائیل و مبارزه با آن است؛ هردوی این‌ها باید در کنار هم دیده شوند، زیرا رژیم کودک‌کش اسرائیل به دنبال اشغال عقل اسلامی و فرهنگ اسلامی و وابسته‌سازی همه چیز در جهان اسلام است.

 

تقدیر از مجاهدت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی

آیین تجلیل از شخصیت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه با حضور مدیران و مسئولان نهاد‌های حوزوی، از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه، شامگاه دوشنبه، نهم بهمن‌ماه در سالن جلسات دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد. آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این مراسم از تلاش‌ها و مجاهدت‌های شیخ زکزاکی برای گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب و گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی در نیجریه تقدیر کرد و با آرزوی سلامت و موفقیت برای او، اظهار امیدواری کرد که دولت نیجریه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی؛ رئیس جامعه المصطفی العالمیه از مجاهدت‌ها و رشادت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و فرزندان و شاگردان ایشان در کشور نیجریه تقدیر و تشکر و برای وی آرزوی سلامتی و توفیقات بیش از پیش از خداوند متعال مسئلت کرد. در انتهای این مراسم از سال‌ها مجاهدت شیخ زکزاکی تجلیل شد.

 

معادلات جهان در پرتو انقلاب اسلامی تغییر کرد

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

در پرتو انقلاب اسلامی گفتمانی شکل گرفت که معادلات جهان را تغییر داد. این قدرت الهی، اسلام و معارف اهل بیت(ع) بود. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که کسی تصور نمی‌کرد انوار انقلاب اسلامی جهان را در بر بگیرد. همه عالم و قدرت‌های استکباری در برابر گفتمان امام و انقلاب اسلامی بودند، اما این گفتمان خاموش نشد چراکه امثال شیخ زکزاکی و مجاهدان سرافراز در جهان به عشق اسلام، عدالت، آزادی و معنویت همراه امام(ره)، رهبری و انقلاب اسلامی شدند. امام خمینی(ره) فریاد اسلام و آزادی را در صحن فیضیه سر دادند. امسال شصتمین سالگشت این اتفاق است، لذا بر اساس منطق اسلام و ارزش‌های الهی درختان تنومندی با این باور در آفریقا رشد کرده است. پیشگامان نهضت اسلامی پس از نیم قرن، پرچم‌های گفتمان انقلاب اسلامی را در فلسطین، لبنان، یمن و آفریقا برافراشته‌اند.

 

عدالت و آزادی در نظریه حکمرانی امام رضا(ع) در تقابل با هم نیست

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین هاشمیان، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع):

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

قرآن کریم به جای تقابل میان آزادی و عدالت، تلازم را گوشزد و مورد تأکید قرار داده است یعنی اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست زیرا تعریف ما از عدالت، تعریف رالز نیست. رالز نگاه اومانیستی دارد و دیدگاه او ظرفیت نگاه همه‌جانبه به عدالت را ندارد کما اینکه در دیدگاه هایک هم آزادی تعریف همه جانبه نشده است در حالی که قرآن کریم نگاه همه جانبه به عدالت و آزادی دارد. ما دوگانه عدالت تکوینی و تشریعی داریم یعنی آفرینش، احسن تقویم است و حکمران هم در مقام تشریع باید این عدالت را محقق و پیاده کند زیرا اگر عدالت تکوینی نباشد در مقام تشریع هم بی معناست.   

رالز می‌گوید در نظریه من نه تنها بسیاری از وجوه اخلاقی کنار گذاشته می‌شود بلکه روش درست در برخورد با حیوانات و طبیعت هم بیان نمی‌شود؛ چون ظرفیت این نگاه هستی‌شناسانه این دو نفر بیش از این نیست؛ معنای عدالت در اسلام می‌تواند گستره رفتار و کردار انسان را در تعامل با خدا، طبیعت، همنوع و ... ترسیم کند زیرا اگر نگاه هستی‌شناسانه توحیدی نباشد، بقیه موارد هم عادلانه نخواهد بود.

 

نسخه‌های حجازی چه کمکی به علوم قرآنی می‌کنند

مرتضی کریمی‌نیا؛ عضو هیئت‌ علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی:

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

درباره کمک نسخه‌های حجازی به علوم قرآنی باید گفت که این نسخه‌ها می‌توانند برخی از داده‌های تاریخ قرآن را تأیید، اصلاح یا رد کنند. برخی از دانش‌های علوم قرآنی همانند «اختلاف قرائات» و «اختلاف مصاحف الامصار» وجود دارد که از قرن اول، تک‌تک آنها در منابع اسلامی ثبت و ضبط شده‌‌اند. همچنین درباره رسم و املای کلمات، برخی اختلافات وجود دارد که مصاحف اولیه، می‌توانند این را به ما نشان دهند. وقتی سراغ نسخه‌های حجازی می‌رویم متوجه می‌شویم همگی با رسم المصحف نوشته نشده‌اند و مثلاً نصف عذاب‌های قرآن با الف و نصف آنها بدون الف نوشته شده‌اند. حتی در برخی از این نسخ، قرآن را «قرن» نوشته‌اند. این استثنائات در قرن اول وجود داشته است بنابراین ادعای اینکه در قرن اول رسمِ ثابتی بین کاتبان وجود داشته و امروزه هم باید دقیقاً مطابق با آنها به کتابت قرآن کریم بپردازیم ادعای گزافی است و کشورهایی همانند عربستان سعودی نمی‌‌توانند به کتابت قرآن در کشور ما ایراد بگیرند چراکه قرآن‌های حجازی به خوبی به ما نشان می‌دهند که اختلافات وجود داشته است.

 

علی(ع)؛ قله‌ای که دست خیال هم به آن نمی‌رسد

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد؛ استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران:

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

در دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) که زیر نظر مرحوم آیت‌الله ری‌شهری نوشته شد همه تحلیل‌ها بیان نشده است ولی در جایی آورده‌اند که شخصیت علی(ع) در حدی فرازمند است که هر کسی که از معبر تاریخ گذشته است او را دیده است و اگر ندیده است یا کور است یا خودش را به کوری زده است، مگر می‌شود کسی از تاریخ بگذرد و او را نبیند.

سلیمان کتانی در آغاز یکی  از کتاب‌هایش گفت‌وگویی با علی(ع) دارد و گفته است؛ تمام ۱۴ ستون از ستون‌های زمان آب شد مانند آب‌شدن حبه نمکی در دریا ولی از شکوه نام تو حتی یک حرف هم کاستی نگرفت و همچنان درخشنده است و روز به روز هم درخشنده‌تر خواهد شد... و در جواب چرایی آن هم می‌گوید چون تو جلوه حق هستی. بنابراین عرفان علی(ع) عین مجاهدت او در میدان نبرد است و عرفای شیعه و علمای ربانی هم اینطور بوده‌اند. حتی در مکاتب دیگر هم برخی از عرفا در مراتب پایین‌تر چنین جلواتی داشته‌اند ولی علی(ع) در قله قرار دارد و دوم ندارد و به همین جهت شهره به حکیم امت و معلم قرآن است.


نشانه‌های پیشتازی و ارادت ویژه امیرالمؤمنین(ع) نسبت به قرآن

حجت‌الاسلام سیدعلی سجادی‌زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

 

از نشانه‌های ارادت امیرالمؤمنین(ع) به قرآن تا تقدیر از شیخ زکزاکی

درباره رابطه حضرت علی(ع) و قرآن کریم باید گفت که حضرت علی(ع) اولین مؤمن به قرآن کریم است. وقتی آیات سوره علق نازل شد و هرچه سنگ، کلوخ، درخت و ... به رسالت پیامبر اسلام(ص) شهادت دادند حضرت علی(ع) نیز اولین فردی بود که رسالت پیامبر(ص) را پذیرفت و به حقانیت قرآن ایمان آورد و خودشان و خانواده‌شان اهل عمل به قرآن بودند و در ایام مختلف، از جمله در خطبه‌ها، تمثیل‌ها و ... متصل به قرآن بودند. ایشان هم به قرآن کریم ارادتی ویژه داشتند و هم اینکه به تعبیر خودشان، قرآن بهترین موعظه است.

 

انتهای پیام
captcha