نمایش «نسخ خطی قرآن» و «هنر کتاب‌آرایی ایرانی» در مسکو
کد خبر: 4196942
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

نمایش «نسخ خطی قرآن» و «هنر کتاب‌آرایی ایرانی» در مسکو

دو نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم مزین به هنر تذهیب و خوشنویسی متعلق به گنجینه امیر بخارا و نیز نمایشگاه «هنر کتاب‌آرایی» از 6 بهمن‌ماه در موزه هنر ملل شرق مسکو افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم مزین به هنر تذهیب و خوشنویسی متعلق به گنجینه امیر بخارا و نمایشگاهی با عنوان «هنر کتاب‌آرایی» از دوره تیموریان تا صفویان که به ارائه قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی مجموعه موزه هنر ملل شرق مسکو اختصاص دارد، به طور همزمان 6 بهمن‌ماه در محل این موزه افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه و دمیر محی‌الدینوف؛ معاون شورای مفتیان روسیه و رئیس دانشگاه اسلامی مسکو برگزار شد، الکساندر سدوف، رئیس موزه هنر شرق اظهار داشت: برپایی دو نمایشگاه همزمان در موزه هنرهای شرقی که به هنر دینی ایرانی اسلامی اختصاص دارد برای ما رویدادی مهم محسوب می‌شود.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه که برای اولین بار از گنجینه موزه در معرض دید مخاطبان متخصص و شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان قرار می‌گیرد برای ما مایه مباهات است و خرسندیم که بازدیدکنندگان را با هنر این دوره از تاریخ ایران و اسلام آشنا می‌کنیم.

نمایش «نسخ خطی قرآن» و «هنر کتاب‌آرایی ایرانی» در مسکو

احمدوند ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دو نمایشگاه برای اولین بار جهت ارائه نسخه‌هایی ارزشمند از کلام‌الله مجید که با هنر تذهیب و خوشنویسی مزین شده‌اند، عنوان کرد: آثار ارائه شده در این نمایشگاه از هنر بی‌نظیر ایرانیان و ارادت آنها به کلام وحی و همچنین، آموزه‌های اخلاقی حکایت دارد.

وی به عرضه نسخه‌های منحصر به فرد از پنج گنج نظامی و گلستان سعدی با خوشنویسی اساتید برجسته‌ای مانند سلطان علی مشهدی و نگارگری هنرمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نمونه‌هایی از آثار مفاخر و ادبای ایرانی اسلامی را در معرض دید مخاطبان موزه قرار می‌دهد که نه تنها برای فارس‌زبانان بلکه برای همه علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر حائز اهمیت است.

دمیر محی‌الدینوف نیز در ادامه برنامه افتتاحیه، گفت: ما در اداره دینی مسلمانان روسیه از برپایی این نمایشگاه هنری و علمی بسیار خشنود شدیم و هنگامی که برنامه‌ریزی آن انجام می‌شد پیشنهاد مشارکت در آن را با انتشار کاتالوگی با محتوای معرفی نسخ قرآن امیر بخارا که در این موزه نگهداری می‌شود، مطرح و اجرا کردیم.

رئیس دانشگاه اسلامی مسکو ادامه داد: من به عنوان یک روحانی، هر آنچه به معرفی هنر قرآنی و اسلامی کمک کند و موجب آشنایی بیشتر مخاطبان با این فرهنگ غنی شود استقبال می‌‌کنم.

نمایش «نسخ خطی قرآن» و «هنر کتاب‌آرایی ایرانی» در مسکو

در این دو نمایشگاه که تا 5 فروردین‌ماه 1403 به مدت دو ماه برپا خواهد بود، بازدیدکنندگان می‌توانند صفحات خطی نفیس قرآن متعلق به کتابخانه بیک محمد دانیال آتالیک که در کلکسیون موزه هنر شرقی نگهداری می‌شود را از نزدیک مشاهده کنند و با شش مورد از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی مجموعه موزه که از آثار ادبای ایرانی اعم از خمسه نظامی و کلیات سعدی ا‌ست آشنا شوند. علاوه بر آن 56 اثر مینیاتور و شاهکارهایی از خوشنویسان بزرگ این دوره تاریخی مربوط به سلطانعلی مشهدی و میرعلی الحسینی نیز در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

آشنایی با موزه هنرهای ملل شرق

موزه دولتی هنرهای ملل شرق واقع در مسکو مهم‌ترین موزه هنر کشورهای شرقی در روسیه است. این موزه دارای مجموعه بزرگی از هنر چین، ایران، هند، ژاپن، کره و قفقاز است. این موزه به دستور دولتمردان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۱۸ بنیان نهاده شد.

این موزه اکنون دارای بیش از صد و شصت هزار اثر است. ساختمان موزه یک بنای تاریخی به نام «خانه لنین» است که در آغاز سده نوزدهم میلادی توسط دومنیکو گیلاردی طراحی شده است

انتهای پیام
captcha