ایران؛ مقصد درمان ناباروری در جهان
کد خبر: 4197861
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
نظام سلامت ایران/ ۵

ایران؛ مقصد درمان ناباروری در جهان

با دستیابی ایران به پیشرفت‌های گسترده‌ در زمینه درمان ناباروری، نه تنها ایرانی‌ها برای درمان به خارج از کشور سفر نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از زوج‌های نابارور در کشور‌های مختلف جهان، ایران را به عنوان مقصد درمانی خود انتخاب می‌کنند.

ایران؛ مقصد درمان ناباروری در جهانامروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.   
 
در یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت در حوزه تولید علم درمان ناباروری‌ می‌پردازیم.
 
درمان زوج‌های نابارور ۴ دهه قبل در جهان آغاز شد و به موجب آن در دهه ۶۰ زوج‌های نابارور پس از بیماران قلبی دومین گروهی بودند که برای درمان از کشور خارج می‌شدند، به فاصله بسیار کمی با جهان نخستین نوزاد حاصل از درمان ناباروری به کمک متخصصان کشورمان در سال ۶۹ در یزد متولد شد.  
 
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مرکز ناباروری سطح ۳ و ۳۰ مرکز سطح ۲ در کشورمان فعال است که حدود ۸۵ درصد موارد ناباروری‌ها در مراکز سطح ۲ قابل درمان هستند. در واقع در هر استان باید یک مرکز سطح ۳ درمان ناباروری وجود داشته باشد. در سطح یک مطب‌ها، در سطح ۲ متخصص زنان و ارولوژیست و آزمایشگاه و متخصصان طب ایرانی و در سطح سه بیمارستان‌ها و مراکز ناباروری تخصصی هستند که درمان­ را در سطح سه انجام می‌دهند.
 
ایران به اذعان سازمان‌های جهانی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در درمان ناباروری است. در سال‌های اخیر ایران در زمینه درمان ناباروری به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یافته است و علاوه بر اینکه دیگر ایرانی‌ها برای درمان ناباروری به خارج سفر نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از زوج‌های نابارور در کشور‌های مختلف جهان، ایران را به عنوان مقصد درمانی خود انتخاب می‌کنند و هم اکنون جدیدترین، بهترین و به‌روز‌ترین روش‌های درمانی دنیا در مراکز درمان ناباروری کشور که به بیش از ۱۰۰ مرکز رسیده، در حال اجراست.
 
یکی از مسائلی که زوج‌های نابارور را دچار مشکل می‌کرد، هزینه‌های درمانی ناباروری بود که بخش زیادی از این هزینه تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. در واقع از سال جاری دستورالعمل ابلاغی توسط شورای عالی بیمه شامل ۲ بخش خدمات سرپایی از جمله دارو، آزمایشات، خدمات تصویربرداری، ویزیت پزشک و خدمات بستری است، هم اکنون سطح و عمق خدمات پوششی برای زوجین نابارور افزایش پیدا کرده است، از جمله اینکه اقلام دارویی از ۶۳ به ۶۶ قلم افزایش داشته و این خدمات ۹۰ درصد پوشش بیمه‌ای دارند.
 
همچنین ۷ نوع خدمت تصویربرداری، ۱۶ کد خدمت آزمایشات ژنتیک برای زنان دارای سقط مکرر و افزایش تجهیزات و لوازم مصرفی برای درمان ناباروری از ۲۸ به ۲۹ قلم با پوشش ۹۰ درصدی تحت پوشش بیمه قرار دارد. برای دریافت خدمات فوق تخصصی مانند میکرواینجکشن، لقاح مصنوعی یا IUI و IVF اگر بیمار به مراکز دولتی مراجعه کند، ۹۰ درصد تعرفه دولتی پوشش داده می‌شود، اما در سایر بخش‌ها ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی پوشش داده می‌شود.
انتهای پیام
captcha