افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۵۹۳ پروژه در خوزستان همزمان با دهه فجر
کد خبر: 4198037
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۵۹۳ پروژه در خوزستان همزمان با دهه فجر

استاندار خوزستان گفت: در دهه فجر امسال تعداد یک هزار و 593 پروژه در استان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که از این تعداد یک هزار و 467 پروژه با اعتبار ۷۷ همت بهره‌برداری و ۱۲۶ پروژه با اعتبار ۴۶ همت آغاز عملیات اجرایی خواهند شد.

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستانبه گزارش ایکنا، به نقل از وابط عمومی استانداری خوزستان، علی‌اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان، شب گذشته، 15 بهمن‌ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «سرزمین فرصت‌ها» از شبکه خوزستان با تبریک دهه فجر گفت: در دهه فجر امسال تعداد یک هزار و 593 پروژه افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که از این رقم تعداد یک هزار و 467 پروژه با اعتبار ۷۷ همت بهره‌برداری و ۱۲۶ پروژه با اعتبار ۴۶ همت آغاز عملیات اجرایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ها بر مبنای رویکرد عدالت‌محوری دولت در سراسر استان از جمله در روستاها اجرایی شده است و روستاها براساس جمعیت از اعتبارات آلایندگی و ارزش افزوده بهره‌مند شدند، افزود: در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ براساس آمار پروژه‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ داشته است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: بخش وسیعی از پروژه‌ها در زمینه برق بوده است. با توجه به فعالیت نیروگاه‌های متعدد تولید برق و مصرف بالا در بخش صنعت و خانگی در استان، شبکه برق خوزستان هزینه‌های نگهداری و پایداری بالایی لازم دارد.

حسینی محراب بیان کرد: در ایام پیک مصرف تا هشت هزار مگاوات مصرف داریم و با اقدامات انجام شده تولید روزانه به میزان حدود ۱۴ هزار مگاوات رسیده که مقدار مازاد بر مصرف به شبکه ملی منتقل می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: در زمینه طرح‌های آبرسانی سه خط اصلی آبرسانی غدیر، فدک و کوثر را در حال اجرا داریم؛ در کنار این سه پروژه بزرگ، پایدارسازی آب شرب برخی شهرها انجام شده است و تعدادی از تصفیه‌خانه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در زمینه آب روستایی نیز تعداد یک هزار و 760 روستا توسط قرارگاه امام حسن(ع) پایدارسازی شده است.

حسینی محراب بیان کرد: همچنین طرح‌های تصفیه‌خانه اندیمشک و تصفیه‌خانه دارخوین را در دست اجرا داریم که به گفته وزیر نیرو جزو پروژه‌های بزرگ کشور است و به آب غدیر متصل می‌شود. همچنین تصفیه‌خانه‌های شوشتر، دزفول و لالی نیز هستند و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: مهمترین طرح فاضلاب که در استان در دست اجراست طرح جامع فاضلاب اهواز است. در حال حاضر خط لوله فاضلاب مناطق ملی راه، فرودگاه، کوروش، زیتون کارمندی و چهارشیر آماده شده و به زودی به تصفیه خانه شرق متصل می‌شود. با این کار از ۲۳ نقطه ورودی فاضلاب به کارون شش نقطه مسدود خواهد شد که این کار هم منجر به استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت و صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین کاهش آلایندگی کارون خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: مسکن یکی از وعده‌های دولت بوده و ساخت چهار میلیون مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است. در خوزستان قبلاً برخی طرح‌های مسکن به دلیل جانمایی نامناسب به نتایج مورد انتظار نرسیده‌اند. از جمله شیرین شهر و رامین که مورد استقبال زیادی واقع نشده است.

وی افزود: در این میان ما سعی کردیم با همکاری تعاونی‌ها 20 هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل کنیم. در عین حال در زمینه ساخت مسکن به دلیل برخی ضعف‌های مدیریتی در تأمین زمین، مقداری کار به کندی پیش رفت که با تغییر مدیر مربوطه این روند شتاب گرفته است.

حسینی محراب بیان کرد: در سال ۹۹ در بندر امام خمینی(ره) بروز آبگرفتگی و سیل موجب تخریب و آسیب پنج هزار واحد مسکونی شد که با اقدامات انجام شده از این تعداد هزار واحد برای خانوارهای سیل‌زده ساخته شده است که در دهه فجر افتتاح می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در بخش مسکن اقشار کم برخوردار با همکاری نهادهای حمایتی، ۲۶۰ واحد در دهه فجر افتتاح می‌شود که ۱۴۰ واحد از آن در اندیکا قرار دارد. تعداد یک هزار و 666 واحد مسکن مهر و اقدام ملی نیز در دهه فجر افتتاح می‌شود؛ همچنین در بخش نهضت ملی مسکن تعداد چهار هزار ۱۶۰ واحد به مناقصه و تحویل پیمانکار رسیده و عملیات اجرایی ساخت این واحدها به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت: خوزستان در زمینه راه، بعد از فارس دومین استان محسوب می‌شود؛ ما در خوزستان بیش از هشت هزار کیلومتر راه روستایی و شهری داریم. چهار بانده کردن برخی از مسیرها از جمله اهواز مسجدسلیمان، مسجدسلیمان اندیکا، اهواز بهبهان، اهواز ایذه لردگان، مسیر طریق الحسین و اهواز خرمشهر در دستور کار دولت قرار دارد؛ در دهه فجر از مسیر مسجدسلیمان و بهبهان و ایذه ۲۵ کیلومتر افتتاح خواهد شد. چهاربانده کردن 50 کیلومتر نیز از دو سوی جاده اهواز خرمشهر هر یک به میزان ۲۵ کیلومتر آغاز خواهد شد.

حسینی محراب اظهار کرد: در راه آهن، در سفر قبلی هیئت دولت به استان در مسیر اندیمشک بامدژ صد کیلومتر افتتاح شد و ۴۰ کیلومتر باقیمانده نیز از اردیبهشت امسال تاکنون ساخته شده است و به عبارتی می‌توان گفت مسیر اندیمشک اهواز خرمشهر به طور کامل دو خطه شده که موجب تسهیل حمل و نقل مسافران و کالاها خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی تعداد ۱۵۱ کلاس در قالب ۴۶ مدرسه ساخته شده و در دهه فجر در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. بیمارستان فاطمه زهرا(س) دزفول و بیمارستان ۶۴ تختخوابی بندر امام(ره) با مشارکت وزارت بهداشت و خیرین ساخته شده و ان‌شاءالله به‌زودی افتتاح خواهند شد. همچنین بیش از ۵۰ مرکز بهداشت با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته با اعتبار ۳۲۰ میلیارد تومان در این ایام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسینی محراب گفت: یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی ساخت تجهیزات بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی با عراق است تا سهم برابری از این میادین داشته باشیم که طرح تاسیسات نفتی سپهر و جفیر در میدان نفتی آزادگان در این راستا ساخته شده است و در فاز اول آن با رقم چهارصد میلیون دلار، ۳۲ هزار بشکه در روز برداشت می‌کند و به‌زودی در مرحله بعدی این رقم به ۵۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید، همچنین میدان نفتی سهراب در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی افزود: در بخش صنعت فولاد اهواز طرح زمزم سه با ظرفیتی برابر یک میلیون و 100 هزار تن، آهن اسفنجی تولید می‌کند. در صنایع فولاد فاز دو فولاد شادگان و فاز دو فولاد جهان آرا افتتاح خواهد شد. همچنین فولاد آتیه خاورمیانه در جاده ماهشهر با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با اشتغال بیش از هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خوزستان در پایان گفت: در زمینه کارخانه‌های کشت و صنعت چوب، نیشکر، طرح‌های پتروشیمی و… نیز طرح‌های توسعه‌ای متعددی در دهه فجر در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha