راهپیمایی 22 بهمن نشانه اتحاد و همدلی ملت بزرگ ایران است
کد خبر: 4198862
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

راهپیمایی 22 بهمن نشانه اتحاد و همدلی ملت بزرگ ایران است

امام جمعه شاهدیه با اشاره به چهار اثر مهم و سرنوشت‌ساز راهپیمایی 22 بهمن گفت: این راهپیمایی نشانه اتحاد و همدلی ملت بزرگ ایران است که با همه اختلافات فکری و سلیقه‌ای که دارند در برابر اصل نظام اسلامی یک دل و هم صدا هستند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 20 بهمن در خطبه‌های این هفته نمازجمعه، با اشاره به فراز «واعْصِمْني مِنَ الْفَخْرِ» از دعای مکارم‌الاخلاق گفت: امام فرمودند: «بارالها مرا از فخر و مباهات مصون بدار.» 

وی ادامه داد: تفاخر به معنی فخرفروشی و مباهات کردن به آنچه که انسان دارد. اعم از اینکه آن شی مسائل مادی باشد مثل مال و مقام و زیبایی و یا مسائل معنوی باشد مثل علم و عبادت. در قرآن کریم واژه فخر پنج مورد به کار رفته است که همه آنها جنبه منفی دارد. در بسیاری از روایات اسلامی و کتاب‌های اخلاقی نیز صفت فخرفروشی را در زمرة رذائل اخلاقی شمرده‌اند.

دهقان‌نیری افزود: امیر مومنان علی(ع) فرمود: «أَهْلَكَ اَلنَّاسَ اِثْنَانِ خَوْفُ اَلْفَقْرِ وَ طَلَبُ اَلْفَخْرِ» ترس از فقر و فخر فروشی مردم را نابود می‌سازد: در روایت دیگر آمده است که فرمود: «لاحُمقَ أعظَمُ مِن الفَخْرِ » هیچ حماقتی بزرگتر از فخرفروشی نیست. البته در روایات اسلامی مواردی مشاهده می‌شود که از فخر ستایش شده است. امام صادق(ع) فرمود: «سه چیز است که مایه افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز شب و دل بریدن از آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از آل محمد(ص) داشتن.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه افتخار کردن در همه جا مذموم نیست. بلکه تفاخری مذموم است که دارای سه ویژگی باشد گفت: فخرفروشی کند و بر داشته‌های خود نزد مردم ببالد. تفاخر او باعث غفلت از خدا و دوری از مردم شود. تفاخر او را به سوی تکبر و خودخواهی بکشاند. لذا در قرآن کریم  در سه مورد واژه فخر و با هم ذکر شده و می‌فرماید: «إنّ‌الله لایُحِبُّ کلَّ مُختالٍ فَخُورٍ» خداوند هر انسان متکبّر و فخرفروش را دوست نمی‌دارد.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه در آستانه ماه شعبان المعظم قرار داریم بیان کرد: شعبان ماهی است که مردم باید خود را برای رفتن به مهمانی خدا آماده سازند. ماهی که پیامبر اکرم آن را منتسب به خود دانسته و فرمود: «آگاه باشید که ماه شعبان ماه من است، پس رحمت خدا بر کسی باد که مرا در این ماه کمک کند.» ماهی که سراسر آن پوشیده از رحمت و رضوان الهی است. ماهی که مزین به ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین و امام سجاد و امام عصر و حضرت ابالفضل و علی اکبر است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چهل و پنج سال است که مردم ایران در سراسر کشور در شهر و روستا با راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند و گرامی می‌دارند. این نوع گرامیداشت، یک نوع گرامیداشت متفاوت در کشورها است. زیرا راهپیمایی ۲۲ بهمن چهار اثر مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی و آینده کشور ما دارد.

دهقان‌نیری ادامه داد: اول اینکه این راهپیمایی عمل صالح است و اجر و پاداش معنوی دارد. چنانکه در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه می‌فرماید: «چه چیزی همانند گام‌های استوار مردم در راهپیمایی غیظ کفار را در می‌آورد و توطئه دشمن را خنثی می‌سازد.» دوم اینکه این راهپیمایی میثاق مجدد با اسلام و آرمان‌های امام و شهدا و بیعت مجدد با مقام عظمای ولایت است. سوم اینکه این راهپیمایی نشانه اتحاد و همدلی ملت بزرگ ایران است که با همه اختلافات فکری و سلیقه‌ای که دارند در برابر اصل نظام اسلامی یک دل و هم صدا هستند.

امام جمعه شاهدیه گفت: چهارم اینکه این راهپیمایی باعث ناامیدی دشمنان اسلام است. یک سال دشمن تلاش گسترده بر علیه این کشور دارد تا مردم را از اسلام و نظام اسلامی جدا کند و راهپیمایی ۲۲ بهمن دشمن را ناامید می‌کند.

انتهای پیام
captcha