«مادرانه»، تلاشی برای معرفی اسوه‌های حیات طیبه است
کد خبر: 4200141
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
در اختتامیه سومین جایزه ادبی مادرانه مطرح شد

«مادرانه»، تلاشی برای معرفی اسوه‌های حیات طیبه است

شاعر و دبیر سومین جایزه ادبی «مادرانه» گفت: «مادرانه» تلاشی برای معرفی اسوه‌های تربیتی به منظور تحقق جامعه آرمانی منتظران و بازخوانی فضایل فراموش‌شده در حیات طیبه مادران اهل بیت(ع) است.

اختتامیه سومین جایزه ادبی مادرانه در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین اختتامیه سومین جایزه ادبی «مادرانه» با محوریت حضرت شهربانو(س)، مادر گرامی امام سجاد(ع)، روز گذشته، ۲۶ بهمن‌ماه با حضور جمعی از شاعران و برگزیدگان این گردهمایی در آستان مقدس حضرت جعفر بن رضا(ع) برگزار شد.

اجرای این مراسم را نجم‌الدین شریعتی بر عهده داشت و بازخوانی فضایل و تجلیل از مادران اهل بیت(ع) و شناسایی و تقدیر از شاعران ولایی، از جمله اهداف برپایی این محفل بود.

محمدرضا کاکایی، شاعر و دبیر سومین جایزه ادبی «مادرانه» ضمن خوانش ابیاتی از شعر خود، به بیان گزارشی در خصوص این گردهمایی پرداخت و اظهار کرد: «مادرانه» تلاشی برای معرفی اسوه‌های تربیتی به منظور تحقق جامعه آرمانی منتظران و بازخوانی فضایل فراموش‌شده در حیات طیبه مادران اهل بیت(ع) است.

وی افزود: دبیرخانه سومین دوره جایزه ادبی «مادرانه» با محوریت نام مقدس حضرت شهربانو(س) به لطف الهی و به مدد عنایات حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) افتخار دارد تا در سومین گام به سوی این هدف متعالی توانسته است تا پایان مهلت ارسال آثار، همراهی ۱۸۷ شاعر از ۲۴ استان کشور را به دست آورد و میزبان ۳۱۴ اثر در موضوعات اعلام‌شده خصوصاً درباره حضرت شهربانو(س)، همسر گرامی امام حسین(ع) و مادر بزرگوار امام سجاد(ع) باشد که در مقایسه با سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

دبیر سومین جایزه ادبی «مادرانه» در خصوص آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره گفت: از میان ۳۱۴ اثر ارسالی به دبیرخانه، ۳۵ اثر به سفارش مجموعه و به قلم استادان کشوری سروده شده و ۴۴ اثر در داوری مقدماتی و به علت نداشتن حداقل‌های لازم از حیث قالب ادبی و موضوع از دور رقابت کنار گذاشته شدند. در پایان، ۲۳۵ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند که از طرف هيئت داوران، ۸ اثر، برگزیده و چهار اثر، شایسته تقدیر شدند. لازم به ذکر است که پس از پایان ارزیابی و با تصمیم هیئت داوران مقرر شد از طاها امینی، جوان‌ترین شرکت‌کننده در این همایش ادبی در بخش شایسته تقدیر، تجلیل به عمل آید.

وی با اشاره به همراهی شاعران در این گردهمایی بیان کرد: همراهی بی‌نظیر شاعران و ادیبان کشور، خصوصاً رشد قابل توجه استقبال شاعران استان اصفهان در مقایسه با سال‌های گذشته از این حرکت پرشور و آن هم در فاصله کمتر از دو ماه، ما را بر آن داشت تا به پاس قدردانی از این همراهی، علاوه بر برگزیدگان، از شاعرانی که درباره حضرت شهربانو(س) شعر ارسال کردند و در مراسم اختتامیه حضور یافتند نیز تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

کاکایی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به برگزاری این جشنواره در سال آینده با موضوع حضرت نجمه خاتون(س)، مادر گرامی امام رضا(ع) از همراهی و مساعدت همه شاعران و افراد دخیل در برگزاری گردهمایی سال جاری تشکر کرد.

حضرت شهربانو، حلقه وصل ایران و اسلام است

در ادامه، آیت‌الله سید‌حجت موحد ابطحی از علمای محقق و مدرس حوزه علمیه با حضور در این گردهمایی اظهار کرد: حضرت شهربانو(س) به‌مثابه حلقه وصل ایران و اسلام است. عده‌ای نمی‌خواستند این پیوند میان ایران و اسلام برقرار شود؛ اما شهربانو به‌طور طبیعی، این دو را به هم وصل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به کتابی با محوریت حضرت شهربانو(س) افزود: کتاب «حلقه وصل ایران و اسلام؛ زندگی و شخصیت حضرت شهربانو(س)» در همین ایام و به‌مناسبت سومین جایزه ادبی مادرانه منتشر شده است. مراحل نگارش و چاپ این کتاب فقط یک هفته به طول انجامید و انتخاب عنوان کتاب نیز بر اثر الهام صورت گرفت.

آیت‌الله سیدحجت موحد ابطحی مدرس حوزه علمیهاین عالم محقق خطاب به شاعران بیان کرد: آقایان و بانوان شاعر، شما با تجلیل از مادران ائمه(ع)، آنها را شادمان می‌کنید و این مجلس نیز مورد عنایت ائمه(ع) قرار دارد. کار شما شاعران اهل بیت(ع)، خداپسندانه و امام‌پسندانه است.

در جریان این مراسم، جمعی از شاعران استان اصفهان و کشور به خوانش اشعار خود پرداختند.

 

سپس علیرضا هزار، پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار کرد: هنر در فرهنگ اهل بیت(ع) به‌طور مطلق محبوب نیست و نوعی ابزار است. اگر فقط به متن قرآن و کلمات اهل بیت(ع) توجه کنیم، می‌بینیم که ماجرای شعر و شاعران تا چه میزان تطور داشته است.

توجه به روح شعر

وی ادامه داد: زمانی که حسان بن ثابت، شعری پرمایه در مدح امیرالمؤمنین(ع) سرود، حضرت علی(ع) او را تشویق نکرد، بلکه به وی معرفت داد. محور شعر و شاعری به عروض و قافیه نیست، بلکه به روح شعر برمی‌گردد و منظور از روح نیز حجت‌الله است. اگر مادران را هم مدح می‌کنیم، ناظر به حجت‌الله است. هر واقعه‌ای که به حجت‌الله مربوط می‌شود، مطالب آن باید محور شود. در کتاب «الغدیر فی‌ الکتاب و السنة و الادب»، علامه امینی شعر را در خدمت تبلیغ غدیر و امیرالمؤمنین(ع) آورده است.

این پژوهشگر یادآور شد: هرچه امام سجاد(ع) را بیشتر بشناسیم، به مقام و منزلت حضرت شهربانو(س) بیشتر پی می‌بریم. بعثت دوم اسلام به دست امام سجاد(ع) انجام شد. تمام کسانی که در عصر امام صادق(ع) و جزو صحابیان آن حضرت بودند، نسبتی با شاگردان امام سجاد(ع) دارند.

وی با اشاره به جایگاه حضرت شهربانو(س) توضیح داد: مورخان به‌طور قطعی معتقدند که شهربانو(س) دختر یزدگرد بوده است. به تعبیر مرحوم احمد مهدوی دامغانی در کتاب «شاهدخت والاتبار شهربانو»، تمام سادات حسینی، موسوی و رضوی دو بال شرافت دارند که یکی بال شرافت ملکوتی منتسب به حضرت صدیقه طاهره(س) و بال دیگر منتسب به حضرت شهربانو(س) است.

هزار تصریح کرد: پیغمبر(ص) نام مبارک حضرت خدیجه را بسیار بر زبان می‌آورد. باید ببینیم چه چیزهایی برای حجت خدا محبوب است و خود را به آنها منسوب کنیم. از همین‌رو، اگر ما نیز از «اصدقاء شهربانو» و از دوستان ایشان باشیم، به آسمان رویم و کار آفتاب کنیم، خواهیم دید که امام سجاد(ع) چگونه به ما توجه می‌کنند.

«مادرانه»، تلاشی برای معرفی اسوه‌های حیات طیبه است

در ادامه، محمدابراهیم شایان، شاعر و از داوران سومین جایزه ادبی مادرانه با بیان گزارش هیئت داوران گفت: بار دیگر تقدیر چنین رقم زد که در بزم‌گاه خیال شاعران پارسی‌گو به جشن بنشینیم تا غرق تماشای پرواز خیالشان در فراسوی زمان و مکان شویم و شاهد آوازه سلوک شعرشان به اقصی نقاط گیتی باشیم تا در آسمان ادب، قدم به پرواز درآورند و با مدد فره ایزدی، از جهان‌بانوی آزاده‌ دیار سین‌دخت و رودابه، حضرت شهربانو(س)، مادر ۹ اختر تابناک امامت و ولایت بخوانند.

وی ادامه داد: از این رهگذر، تمامی شاعران شرکت‌کننده، منتخب و برگزيده این جایزه ادبی هستند؛ اما شوربختانه، عرصه انتخاب محدود و زمان تنگ است. از همین‌رو، ناچار کار به انتخاب و داوری می‌کشد تا بهترین‌ها پا در عرصه بگذارند.

معیارهای داوری آثار

سخنگوی هیئت داوران سومین جایزه ادبی «مادرانه» در خصوص معیارهای ارزیابی آثار تصریح کرد: تمامی آثار ارسالی به‌صورت کدگذاری‌شده در دو مرحله مقدماتی و نهایی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت و تعدادی از آثار به‌دلایلی از جمله تکراری بودن و شرکت داده شدن در همایش‌های دیگر، نداشتن حداقل‌های لازم و یا ارتباط نداشتن با موضوع در مرحله مقدماتی کنار گذاشته شدند. در بخش نهایی نیز هیئت داوران سومین جایزه ادبی «مادرانه» بلافاصله پس از دریافت آثار وارد عمل شد و تمامی داوران به‌صورت انفرادی، با استقلال رأی کامل و با در نظر گرفتن اصل اساسی عدالت، تک تک آثار کدگذاری‌شده را با شاخص‌های مهمی همچون صور خیال، عاطفه و اندیشه، موسیقی شعر، ارتباط با موضوع فراخوان، زبان شعر، خلاقیت در پردازش مضامین و در نهایت وحدت موضوع مورد بررسی قرار دادند.

وی یادآور شد: عدد ۱۰۰، حداکثر نمره‌ای بود که برای سنجش و ارزیابی اشعار در نظر گرفته شد که هیچ اثری در نشست‌های فردی و جمعی هیئت داوران نتوانست حائز این نمره شود. در نهایت تکیه بر خرد جمعی و رسیدن به گفتمان مشترک در جلسه نهایی، توانست بهترین نتیجه ممکن را برای حاکم کردن عدالت در داوری رقم بزند که ضمن تبریک به این عزیزان، برای آنها پیروزی و تندرستی را از بارگاه ایزد منان آرزومندیم.

شایان در پایان سخنان خود گفت: در مجموع هیئت داوران سطح عمومی آثار ارسالی را به‌خصوص در بخش ویژه با توجه به تازگی و ناشناخته بودن موضوع، قابل قبول ارزیابی می‌کند. این هیئت برای دوره‌های بعد از تمامی شاعران شرکت‌کننده درخواست دارد تا با مطالعه بیشتر در حوزه مسائل ولایی و تاریخی، زمینه خلق آثاری به مراتب بهتر، هنرمندانه‌تر و باشکوه‌تر را فراهم آورند.

بر اساس این گزارش، اسامی هيئت داوران سومین جایزه ادبی «مادرانه» در بخش مقدماتی عبارت است از:

ـ محمدرضا کاکایی، دبیر جشنواره و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

ـ عباس شاهزیدی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و رئیس هیئت داوران

ـ محسن ناصحی، کارشناس حسابداری و از شاعران ولایی استان اصفهان و کشور

ـ مهرناز آزاد، دکترای مدیریت ارتباطات و رئیس انجمن ادبی شاعران جوان استان اصفهان

ـ محمد‌ابراهیم شایان، دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی

برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی «مادرانه»:

محمدرضا مسعودی از اصفهان

آرش پورعلی‌زاده از رشت

آذین قانع از اصفهان

فائزه زرافشان از یزد

پروانه موجودی از اصفهان

شهاب مهری از تهران

اطهره رضایی از اصفهان

رضا آقاحسینی از دهاقان

اسامی برگزیدگان بخش شایسته تقدیر:

ریحانه وطن‌خواه

زهرا صرامی

هاجر جعفرزاده

الهام عمومی

طاها امینی

یادآور می‌شود، از نجم‌الدین شریعتی، مجری آیین اختتامیه سومین جایزه ادبی مادرانه و نیز هيئت داوران این گردهمایی ادبی تقدیر به عمل آمد.

همچنین کلیپی از برگزاری این جشنواره ادبی در سال گذشته با محوریت حضرت ام‌البنین(س)، فرایند داوری سومین دوره جشنواره و نیز برگزاری این گردهمایی ادبی در سال آینده به نمایش گذاشته شد. از پوستر خطاطی چهارمین گردهمایی ادبی مادرانه در سال ۱۴۰۳ با موضوع بزرگداشت حضرت نرجس خاتون(س) نیز رونمایی به عمل آمد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha