اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی + فیلم
کد خبر: 4200625
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
گزارش ایکنا از سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن

اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی + فیلم

در سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن با توجه به اینکه هیچ شرکت‌کننده ایرانی در بخش آقایان اجرا نداشت، هیجان بیشتر در حاشیه مسابقات جریان داشت تا متن اصلی این رویداد، هیجان حاکم بر فضای سومین روز بیش از اینکه متأثر از تلاوت شرکت‌کنندگان باشد، متأثر از تلاوت زیبای قاریان افتخاری بود.

اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی / تحلیلی بر نور سالن مسابقات + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از صبح روز یکشنبه 29 بهمن‌ماه با ادامه رقابت‌ها در بخش بانوان آغاز شد و تا ساعت 21 ادامه داشت. در این روز شاهد تلاوت قاریان افتخاری و متسابقان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان بودیم. 

مسابقات بخش بانوان از صبح تا ظهر ادامه داشت. در این بخش 11 شرکت‌کننده شامل چهار شرکت‌کننده در بخش دانش آموزی و هفت متسابق در بخش بزرگسالان به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این روز تنها شرکت کننده ایرانی که رقابت خود را برگزار کرد، عادله شیخی، شرکت کننده رشته قرائت ترتیل بود. 

فعالیت و تخصص اصلی عادله شیخی رشته قرائت تحقیق است اما با توجه به اینکه رشته قرائت تحقیق جایی در مسابقات بین‌المللی بانوان ندارد، او همچون بسیاری دیگر از بانوان قاری ناگزیر به حضور در رشته ترتیل شده است. 

عادله شیخی با ۲۹ سال سن موفق شده در رقابت‌های قرآنی متعددی صاحب‌ رتبه شود. کسب رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت تحقیق، رتبه نخست جشنواره ملی قرآن دانشجویان، رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور، رتبه اول مسابقات قرآن شکوفه‌ها و .. از جمله افتخارات این قاری در مسابقات قرآن است. او همچنین موفق به اخذ مدرک درجه سه قرائت و نیز اخذ مدرک داوری درجه سه در رشته صوت شده و برای اضافه کردن یک رتبه بین‌المللی به کارنامه مسابقاتی خود چشم به نتایج چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دوخته است. 

نوبت بعدازظهر مسابقات سراسری قرآن که اختصاص به رقابت آقایان دارد، روز یکشنبه از ساعت 16 آغاز شد و طی آن 10 قاری، مرتل و حافظ کل قرآن کریم در دو گروه دانش آموزی و بزرگسالان رقابت خود را برگزار کردند. با توجه به اینکه در این بخش هیچ نماینده‌ای از ایران در جدول اجراها حضور نداشت، مقداری از هیجان تلاوت‌ها در این روز کاسته شد و هیجان اصلی در اتفاقات حاشیه این رویداد بین‌المللی بود. 

اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی / تحلیلی بر نور سالن مسابقات + فیلم

امروز فضای ورود به سالن مسابقات، معنوی‌تر و متفاوت‌تر از روزهای گذشته شده بود، در این روز فضای ورود به سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پیچیده از عطر گلاب و دود اسپند شده بود، این فضای زیبا بیشتر غافلگیری افرادی که طی روزهای گذشته به سالن اجلاس آمده بودند، شده بود. 

مسئولان برگزارکننده مسابقات که طی روزهای گذشته به قید قرعه به 25 نفر از حاضران در سالن، کمک هزینه سفر عتبات عالیات اهدا می‌کردند، در این روز و با توجه به استقبال مخاطبان، میزان جوایز این قرعه کشی را به 40 کمک هزینه افزایش دادند. در لحظات پایانی مسابقات در هر روز که نتایج این قرعه کشی اعلام می‌شود، هیجان را می‌توان در چهره تک تک افرادی که به نیت برنده شدن شرکت کرده‌اند را دید، بسیاری از کسانی که سال‌ها چشم به راه دیدن شش‌گوشه کربلا بوده‌اند به امید برنده شدن در این قرعه کشی با قرائت هر شماره از کد چند رقمی‌ای که مربوط به آنها بود چندکیلومتری خود را به کربلا نزدیک‌تر می‌دیدند.  

اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی / تحلیلی بر نور سالن مسابقات + فیلم

در روز سوم مسابقات باز هم شاهد شاهکار دیگری از قاریان مدرسه تلاوت سبیل الرشاد بودیم، آنها که دو روز قبل باز هم فضای سالن مسابقات را متأثر از اجرای خود کرده بودند، در این روز همخوانی جذاب دیگری داشتند، این همخوانی به قدری زیبا و فاخر بود که رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه را نیز به وجد آورد. اعضای پرتعداد این گروه که قاریان هشت تا 16 ساله هستند قبل از اجرا در صحن اصلی در نمازخانه سالن اجلاس نیز به تمرین پرداختند، تمرینی که باعث شد افراد زیادی در اطراف نمازخانه جمع شوند و این مکان یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه کند. 

حسنین الحلو، قاری بین‌المللی کشور عراق و قاری عتبه حسینی و عباسی که سال گذشته به عنوان یکی از داوران برنامه تلویزیونی محفل چهره شده بود، از جمله مهمانان حاضر در روز سوم مسابقات بود که با استقبال بسیار زیادی از سوی حاضران مواجه شد. استقبالی که به عکس‌ها و سلفی‌های دو یا چند نفره ختم ‌شد. 

یکی از نکات مثبت مسابقات امسال اجرای عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان است، او در خلال اجرای خود به آیات و روایاتی متعددی نیز اشاره می‌کند که گاه برای حاضران در سالن نیز جالب است. استاد سلیمی روز گذشته در زمان اجرای نماینده کشور اتیوپی به داستان بلال حبشی و نیز روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مورد بهترین تلاوت اشاره کرد. 

اوج هیجان در سالن اجلاس سران با تلاوت قاسم مقدمی / تحلیلی بر نور سالن مسابقات + فیلم

یکی از بحث‌های حاشیه‌ای روز سوم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بحث نور سالن مسابقات قرآن بود، در دورهمی‌هایی که در حاشیه مسابقات بین فعالان قرآنی و اهالی رسانه در جریان است هر روز مباحث مختلفی در مورد مسابقات، جریان می‌یابد، روز گذشته این بحث بیشتر حول نور سالن مسابقات بود. برخی بر این باور بودند که در زمان تلاوت تمام ارکان سالن مسابقات و از جمله نور باید در خدمت قاری باشد تا به اثرگذاری بیشتر تلاوت کمک کند. این افراد بر این باور هستند که تاریک‌تر کردن فضای سالن به نحوی که تنها قاری دیده شود می‌تواند توجه مستمعان و حاضرین در سالن را بیشتر به سمت قاری و تلاوتی که انجام می‌دهد معطوف کند. 

البته این موضوع بحث‌های طولانی‌تر و تخصصی‌تری که در حوصله این گزارش نیست را می‌طلبد اما به نظر می‌رسد تاریک‌تر کردن فضای سالن مسابقات و محل نشست مستمعان از یک سو و تمرکز یافتن نور اصلی سالن بر روی قاری از سوی دیگر حداقل اگر بر روی تلاوت تأثیر نگذارد، اما می‌تواند به ثبت تصاویر زیبا و ماندگاری از سوی عکاسان و تصویربرداران کمک کند. موضوعی که نیاز به طراحی نور ویژه‌ای دارد و بعید به نظر می‌رسد زیرساخت‌های سالن اجلاس اجازه چنین طراحی‌هایی را به مسئولان برگزاری مسابقات بدهد. 

در روز سوم مسابقات تلاوت‌های ماندگاری از سوی قاریان افتخاری این روز ثبت شد، سیدمحمد حسینی‌پور(در ابتدا اعلام شده بود مهدی تقی‌پور قاری ابتدایی مسابقات است)، سعید پرویزی و قاسم مقدمی در این روز تلاوت‌های زیبایی انجام دادند اما تلاوت قاسم مقدمی یکی از معدود تلاوت‌هایی بود که از ابتدای مسابقات تا کنون توانسته است بیشترین همراهی مستمعان را داشته باشد. 

عکاسان خبری حاضر در سالن مسابقات در این روز صحنه‌های جذاب زیادی از هیجان ایجاد شده در مستمعان به لحاظ این تلاوت فاخر برای شکار کردن داشتند که امیدواریم فرصت ثبت این تصاویر زیبا را از دست نداده باشند. 

شعرخوانی مجید تال، شاعر آیینی کشور بخش دیگری از برنامه‌های روز سوم مسابقات بود، این شاعر آیینی به خوانش اشعاری در وصف امام علی(ع) امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) پرداخت که مورد توجه مستمعان حاضر در سالن قرار گرفت و فضایی احساسی را ایجاد کرد.

یادآور می‌شود، مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار شده و روز پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

انتهای پیام
captcha