مطالبه‌گری از کارویژه‌های مجلس خبرگان رهبری است
کد خبر: 4201838
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲/ ۹

مطالبه‌گری از کارویژه‌های مجلس خبرگان رهبری است

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب، این مجلس باید مطالبه‌گری داشته باشد و اقدامات قوای مجریه، مقننه و قضائیه را رصد کند.

سیدمحمدعلی فقیهی نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبریحجت‌الاسلام سیدمحمدعلی فقیهی، مدرس فقه و اصول حوزه علمیه و نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان اصفهان است. در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند، وی در دفتر خبرگزاری ایکنا در اصفهان حضور یافت و با خبرنگار این رسانه به گفت‌وگو پرداخت. فقیهی در این گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام سیاسی کشور ما جمهوری اسلامی است، ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت را در خود دارد. جمهوریت به معنای مردمی بودن است که در کنار اسلامی بودن قرار می‌گیرد. امام خمینی(ره) به نوشته‌ها و نامه‌هایی که واژه جمهوری به تنهایی در آنها قید شده بود، پاسخ نمی‌داد و تأکید بر قید واژه اسلامی در کنار جمهوری داشت؛ هنگام برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی نیز فرمود: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم.»


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: حکومت جمهوری اسلامی بر اساس جنبه اسلامی بودن باید طبق حکومت انبياء و ائمه(ع) پیش برود و جانشین امام معصوم در رأس آن قرار گیرد. اگر این جانشین نبود که از او به ولی فقیه تعبیر می‌کنیم، اسلامیت در حکومت نیز وجود نداشت. مجلس خبرگان رهبری هم به منظور ایفای نقش مردم در تحقق اسلامیت نظام و انتخاب جانشین امام معصوم تشکیل شد.

این نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در توضیح جایگاه و کارویژه این مجلس‌ بیان کرد: اعضای خبرگان رهبری را مردم تعیین می‌‌کنند که باید شامل افراد متخصص فقیه‌شناس باشند. از همین‌رو، شخصی که فقیه‌شناس است، خود نیز باید دارای حداقل درجه‌ای از فقاهت و اجتهاد باشد. افرادی که از جانب شورای نگهبان برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری تأیید می‌شوند، از جنبه فقاهت و اجتهاد نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا صلاحیتشان تأیید شود. در نهايت این مردم هستند که بهترین را برمی‌گزینند.

وی یادآور شد: این افراد که متخصصان فقه و علوم اسلامی به شمار می‌روند، به دنبال شناسایی فقیه والای جامع‌الشرایطی هستند که بتواند به خوبی جامعه اسلامی را مدیریت کند. کار مجلس خبرگان رهبری درواقع از نوع تشخیصی است و اعضای این مجلس باید بررسی کنند که شخص منتخب برای رهبری جامعه، اوصاف تعیین‌شده در روایات معصومین(ع) را دارد یا خیر.

فقیهی با تشریح وظایف مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: رهبر جامعه اوصاف جداگانه‌ای در مقایسه با مرجع تقلید دارد که باید تشخيص داده شود. کار مجلس خبرگان پس از تشخيص و معرفی رهبر، نظارت بر روال کار اوست تا بفهمد که وی در طول سالیان همچنان اوصاف خود را حفظ کرده و یا بعضی از شرایط را از دست داده است. پس به‌طور کلی، مجلس خبرگان رهبری در طول دوره هشت ساله خود، عملکرد فرد منتخب برای رهبری جامعه را رصد می‌کند.

وی با اشاره به مواردی که ممکن است موجب عزل رهبری شود، افزود: اگر زمانی مجلس خبرگان متوجه شود رهبر جامعه بخشی از اوصاف مربوطه را ندارد، رأی بر عدم صلاحیت آن فرد می‌دهد و به نوعی عزل رهبر را به مردم اعلام می‌کند. برای مثال ممکن است به‌دلیل کهولت سن، حافظه او دچار مشکل شده و دیگر توانایی مدیریت جامعه را نداشته باشد و یا در خصوص فقاهت، حضور ذهن مبنی بر پاسخ به مسائل شرعی را نداشته باشد. در همین راستا، عده‌ای بودند که شیطان در آنها رسوخ کرد و در رفتارشان تغییرات بسیاری به وجود آمد، به‌گونه‌ای که اگر سخنرانی ۲۰ سال قبل آنها را با سخنرانی پنج سال گذشته‌شان در کنار هم قرار دهیم، متوجه این تغییرات می‌شویم.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) آغازگر انقلاب و رهبر آن بود. پس از رحلت ایشان نیز هنگامی که مجلس خبرگان اول آیت‌الله خامنه‌ای را برگزید، تاکنون هیچ نقطه ضعفی از ایشان گرفته نشده است. دشمنان و کسانی هم که به دنبال یافتن نقاط ضعف از ایشان بودند، هیچ یک نتوانستند ایرادی پیدا کنند. امیدواریم خداوند طول عمر و سلامتی به آیت‌الله خامنه‌ای عنایت فرماید و مجلس خبرگان پیش‌رو نیز نیازی به مشخص کردن رهبر دیگری نداشته باشد و عمر با برکت رهبر معظم انقلاب تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه یابد.

وی با بیان سایر کارکردهای مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: کارکردهایی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، در قانون اساسی تعریف شده، اما کارکردهای دیگر این مجلس در قانون اساسی نیامده است؛ برای مثال رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده که مجلس خبرگان باید مطالبه‌گری داشته باشد و اقدامات قوای مجریه، مقننه و قضائیه را رصد کند. در دوره‌های گوناگون، این مطالبه‌گری تا حدودی وجود داشته است، به این صورت که سالانه دو جلسه تشکيل و از دست‌اندرکاران امور برای بیان توضیح در خصوص امور کشور دعوت می‌شود و خبرگان نیز بر اساس همین توضیحات، مطالبه‌گری انجام می‌دهد. امیدواریم این مجلس‌ با قوت بیشتری این مسیر را ادامه دهد.

فقیهی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زمینه تحقق راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری در انتخابات گفت: از منظر تأمین امنیت، نیروهای نظامی، سپاه و بسیج همیشه آمادگی کاملی داشته‌اند و در گذشته نیز انتخابات با امنیت کامل برگزار شده است. برای مثال در روز ۲۲ بهمن، نیروهای نظامی ما توانستند امنیت مراسم راهپیمایی را با وجود نقشه‌های دشمن برای برهم زدن آن حفظ کنند. از منظر مشارکت هم تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به قدری زیاد است که برای هر کرسی به‌طور ميانگين، ۵۰ نفر می‌توانند رقابت کنند. این تعداد بیانگر آن است که از هر جناح و تفکری در میان نامزدهای انتخابات مجلس حضور دارند و همین عامل موجب افزایش زمینه مشارکت است.

وی اظهار کرد: از آنجا که در ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) هستیم، دو راه در پیش روی ما قرار دارد؛ یکی جلب رضایت ایشان که شرکت در انتخابات بوده و به‌طور مسلم موجب خشنودی نایب امام زمان(عج) است و در مقابل، شرکت نکردن در انتخابات که باعث خشنودی دشمنان اسلام و ناراحتی حضرت ولی عصر(عج) می‌شود.

این نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی صحبت‌های خود به معیارهای انتخاب اصلح اشاره کرد و گفت: برای مجلس شورای اسلامی باید فردی انتخاب شود که در وهله نخست خداترس باشد؛ زیرا کسی که خداترس نباشد، هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد. ثانیاً باید بتواند موقعیت‌های گوناگون کشور را بشناسد و منافع و مصالح آن را تشخیص دهد.

انتهای پیام
captcha