مؤسسات قرآن مسئول امور تربیتی قرآن‌آموزان هستند
کد خبر: 4204224
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
مدیر مؤسسه قرآنی «اصحاب‌الثقلین» اراک:

مؤسسات قرآن مسئول امور تربیتی قرآن‌آموزان هستند

پیمان عین‌القضاتی با بیان اینکه مؤسسات قرآن مسئول امور تربیتی قرآن‌آموزان هستند، گفت: فعالیت‌ها باید متناسب با زیست‌بوم هر منطقه باشد و نیازها احصا شود تا با این منحنی بتوان به سمت جامعه قرآنی حرکت کرد.

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه قرآنی اصحاب الثقلین اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی «اصحاب‌الثقلین» اراک، عصر جمعه، 18 اسفندماه در نشست مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات قرآنی که در سالن شهید «شبان» استانداری برگزار شد، با بیان اینکه مجموعه‌های قرآنی را باید فراتر از مأموریت‌های شکلی دانست، با طرح این پرسش که آیا مؤسسات قرآنی فقط مسئول آموزش‌اند یا عهده‌دار امور تربیتی و فرهنگی نیز هستند، گفت: ما مسئول آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن و حروف والی نیستیم، ما مسئول امور تربیتی قرآن‌آموزان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جلسات تلاوت قرآن را به‌عنوان جلسات قرائت قرآن تجویز کردند و بین تلاوت و قرائت تفاوت‌های وجود دارد، ادامه داد: باید دید چرا جلسات قرائت قرآن داریم، اما تلاوت نداریم. ماهیت تلاوت، خواندن همراه با تدبر معنا می‌شود، اما در قرائت فقط جلسه صرف خواندن است، بنابراین در زمان پهلوی فعالیت‌ها مبتنی بر برپایی جلسات قرائت بود. در این زمان جلسات قرآن حول محور قرائت پیش می‌رفت تا مبادا این‌گونه جلسات انسان‌ساز و فرهنگ‌ساز شود و مسئولیت اجتماعی افراد را افزایش دهد؛ به همین دلیل آموزش‌ها با محوریت فردگرایانه ترسیم شده بود.

عین‌القضاتی در تکمیل سخنان خود گفت: پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت‌ها تا دهه 70 با همین شیوه ادامه داشت. در این بازه زمانی مؤسسه‌ای موفق بود که می‌توانست به امور ظاهری و آموزشی بپردازد، حتی در آن دوران ورود به حوزه مفاهیم نیز وجود نداشت. البته آموزش‌های فردگرایانه دوران پهلوی با استفاده از فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری وارد آموزش اجتماعی قرآن شد و افزایش مسئولیت اجتماعی را مدنظر قرار داد. از دهه 70 به بعد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری فعالیت مؤسسات با حفظ رسالت قبلی یعنی تربیت قرآن‌آموزان در رشته‌های مختلف به سمت ترجمه و مفاهیم، تفسیر و تدبر پیش رفت.

وی اضافه کرد: برای پرداختن بهتر به امور قرآنی باید عمیق‌تر به مسائل نگاه کرده و راه‌حل‌ها را از کلام وحی استخراج کرد. اینکه مخاطب آموزش قرآن کمتر شده به این دلیل است که آموزش‌ها منتج به حل مسئله در جامعه نشده است. البته بیان این سخنان نسبی بوده و مطلق نیست. پیشنهاد بنده این است که منحنی فرمایشات مقام معظم رهبری در مسابقات قرآن را مطالعه کرده و آن را سرلوحه امور قرار دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک به تجزیه و تحلیل سخنان مقام معظم رهبری طی چندین سال پرداخت و افزود: ایشان جدی گرفتن آموزش‌های قرآن و موفقیت در مسابقات، آموختن وقف و ابتدا برای توجه به معنا، توجه به مفاهیم، تأکید بر تدبر، عمل به آیات، حرکت به سمت تحقق جامعه قرآنی را بیان فرمودند. باید در مورد منظومه فکری معظم‌له به بحث پرداخت. البته کم‌و‌بیش مطالب منتقل شده است، اما باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

فعالیت قرآنی با نگاه جدید دنبال شود

وی با بیان اینکه تغییرات متناسب با تحولات و نیاز جامعه باید در بین جامعه قرآنی شکل گیرد، مدیران مؤسسات قرآنی را حلقه‌های میانی جامعه برشمرد و اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی باید با نگاه جدید دنبال شود. شاید نیاز باشد برخی مؤسسات به شیوه سنتی خود ادامه مسیر دهند که باید همان را تقویت کرد. بنده به دنبال سایز کردن یا هم‌اندازه کردن فعالیت‌های قرآنی یا تغییر همگانی نیستم. نظر بنده این است که فعالیت‌ها باید متناسب با زیست‌بوم هر منطقه باشد و نیازها احصا شود تا با این منحنی بتوان به سمت جامعه قرآنی حرکت کرد؛ از این رو به تغییر مدل‌ها و روش‌ها نیاز داریم.

عین‌القضاتی اضافه کرد: جوان و نوجوان ما دچار هویت چندلایه شده است و این به آن معنا نیست که از هویت اسلامی خود دور شده باشد. جوان در مقاطع و برهه‌های زمانی مختلف هویتش فرق می‌کند. برای رفع این مشکل باید به عناصر هویت‌ساز که دارای دو بُعد کالبدی (مبانی بصری) و معنوی (مبانی ارزشی و اعتقادی) است، پرداخت.

وی بیان کرد: ما برای فعالیت‌های خود باید تغییر در روش داشته باشیم و برگزاری برنامه قرآنی «محفل» در اراک ثابت کرد که ذائقه مردم تغییر کرده است. کار باید جذاب و متناسب با ذائقه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان باشد. مؤسسه قرآنی باید برای رونق فعالیت‌ها به جذاب‌سازی توجه کند. پیشنهاد بنده تشکیل کارگروه اقتصادی و پشتیبانی مالی اتحادیه است.

انتهای پیام
captcha