به گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، مدیر مدرسه علمیه آیتاللهالعظمی آقا شیخ محمدجعفر انصاری(ره) اهواز در سلسله جلساتی به شرح دعای مکارمالاخلاق امام سجاد(ع) پرداخته است. جلسه یازدهم این شرح از دعا تقدیم مخاطبان میشود.
بسم الله الرحمن الرحیم
امام سجاد(ع) به پیشگاه الهی عرض میکند: «وَ اَلبِسنی زینَهَ المُتَّقین»؛ امام(ع) در این فراز در خواست میکند بارالها زینت متقین را بر من بپوشان.
کلمه تقوا از «وقی»، «وقایه» به معنای حفظ کردن است. حفظ کردن چیزی در برابر آفات. منظور محفوظ داشتن روح و نفس از هر چه زیان میرساند.
در قرآن کریم میخوانیم: «رَبَنا آتنا فِی الدُّنیا حَسَنَه وَ فِی الآخِرَهِ حَسَنَه وَ قِنا عَذابَ النّار» این «قِ» همان وقی به معنای خدایا ما را حفظ کن، است.
شهید آیتالله مطهری میفرماید: «تقوا مصونیت است نه محدودیت.»
خداوند در سوره اعراف میفرماید: «وَ لِباسُ التَقوی ذلِکَ خَیرُ؛ جامه مقدس تقوا برای انسانها لباس خوب و پسندیدهای است.»
تقوا به معنای پرهیز با حرکت است نه پرهیز با سکون. تقوا درجات و مراتبی دارد؛ تقوای کامل که تمام وجود شخص متقی را زیر پوشش خود قرار دهد و کوچکترین قدمی بر خلاف رضای الهی بر ندارد مخصوص معصومین(ع) و اولیای خاص خداوند است.
غیب یعنی آنچه که پنهان از حواس آدمی است
مفهوم اصلی نماز عبارت است از خشوع انسان در مقابل پرودگار و عمل به فرمان او. اقامه نماز یکی از مقومات تقوا در عالم خودسازی است.
ایمان به پیامبر و پیامبران پیشین صلواتالله علیهم «وَالذّینَ یُومِنونَ بِما انزل اِلیکَ وَ ما انزل مِن قَبلِک»
«وَ بِالآخِرهِ هُم یُوقِنون» یکی از مایههای اصلی تدین و تقوا یقین به آخرت است.
[اللهم وفقنی لصالح الاعمال]
خدایا توفیق عمل صالح به ما عطا فرما