تفاوت پیامبر اسلام با سایر انبیا در خطاب الهی + فیلم
کد خبر: 4206021
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
سعادتنامه/3

تفاوت پیامبر اسلام با سایر انبیا در خطاب الهی + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» با بیان اینکه پیامبر(ص) هرگز در قرآن مانند سایر انبیا با اسم کوچک مورد خطاب نیستند، گفت: یکی از اذکار مهم مورد سفارش، صلوات بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان است.

به گزارش ایکنا، فهم قرآن کریم دارای لایه‌هایی است که هر کس به اقتضای تلاش علمی و عملی خود به لایه‌های عمیق‌تر آن دست پیدا می‌کند. خواندن ترجمه ساده آیات اولین لایه فهم قرآن است و نهایتی نیز برای آن قابل تصور نیست.

آزاده عباسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف در درس‌گفتارهایی که «سعادتنامه» نام دارد ما را با لایه‌ای عمیق‌تر از ترجمه ساده آشنا می‌کند. او در این 10 درس کوشیده تا به نحوی، شیوه فهم و درک بهتر آیات را نیز به ما بیاموزد.

فیلم و متن قسمت سوم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.

 

یکی از مهمترین شیوه‌های مراجعه به قرآن، تفسیر موضوعی است که در این تفسیر یک موضوع را دنبال کرده تا به سرانجام برسیم؛ تعداد موضوعات قرآن کریم بی‌نهایت است از جمله بحث‌هایی که درباره مطالعات قرآنی وجود دارد آن است که قرآن خطاب به چه کسی نازل شده است؟ آیا صرفا پیامبر(ص) مخاطب قرآن هستند یا سایر افراد هم مخاطب قرآن هستند؟

بررسی قرآن در بحث خطابات نتایج جالبی دارد و نشان می‌دهد پیامبر(ص) مخاطب اصلی قرآن هستند و قرآن بر قلب ایشان نازل شده است؛ با بررسی آیات می‌بینیم که این آیات سخن از گفت‌وگوها و مطالبی است که با انبیاء گذشته دارد. و نوعی درس‌آموزی در آن است. اگر ابراهیم(ع) مورد خطاب است فرموده است: یا ابراهیم. همچنین سایر انبیاء مانند موسی و عیسی و نوح با اسم کوچکشان مورد خطاب قرار گرفته‌اند ولی وقتی نوبت به پیامبر(ص) می‌رسد وضعیت متفاوت است؛ همواره در قرآن ایشان با تعابیری مانند یا ایها النبی؛ یا ایها الرسول؛ یا ایها المزمل و یا ایها المدثر و... مورد خطاب هستند و در این مسئله درس‌آموزی وجود دارد.

براساس آیات سوره حجرات، اعراب جاهلی، پیامبر(ص) را با اسم کوچک و غیرمؤدبانه صدا می‌زدند؛ إِنَّ ٱلَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِن وَرَآءِ ٱلحُجُرَٰتِ أَكثَرُهُمۡ لَا يَعقِلُونَ. 4 بار نام مبارک حضرت در قرآن آمده است اما هیچکدام خطاب نیست و این نوعی درس‌آموزی به سایر افراد است که ادب و احترام را در گفت‌وگو رعایت کنند. در آیه دیگری فرمود: ان الله و ملائکته یصلون علی النبی. یعنی به مؤمنان دستور داده است که علاوه بر اینکه خدا و ملائکه بر پیامبر(ص) درود و صلوات می‌فرستند مؤمنان هم باید صلوات بفرستند لذا یکی از اذکار مهم مورد سفارش صلوات بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان است. 

انتهای پیام
captcha