نوروز در آذربایجان از ممنوعیت تا رسمیت
کد خبر: 4206911
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

نوروز در آذربایجان از ممنوعیت تا رسمیت

یک دانشجوی آذربایجانی مقیم مشهد درباره آداب و رسوم مردم کشور آذربایجان در ایام نوروز، گفت: عید نوروز از اعیاد رسمی کشور آذربایجان است. اما در تمام هفتاد سالی که آذربایجان بخشی از شوروی بود، برپایی جشن نوروز ممنوع بود و لذا مردم در آذربایجان جشن نوروز را به صورت غیر رسمی و پنهانی برگزار می‌کردند.

نوروز آذربایجانطاهر جباری، از دانشجویان آذربایجانی مقیم مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آداب و رسوم مردم کشور آذربایجان در ایام نوروز، اظهار کرد: کشورهای زیادی از جمله ترکیه، ترکمنستان، ایران و...، نوروز را جشن می‌گیرند، اما به جرئت می‌گویم گسترش جشن نوروز و آداب و رسوم این ایام در آذربایجان بیشتر از سایر کشورها است.

وی ادامه داد: در تمام هفتاد سالی که آذربایجان بخشی از شوروی بود برپایی جشن نوروز ممنوع بود و لذا مردم در آذربایجان جشن نوروز را به صورت غیر رسمی و پنهانی برگزار می‌کردند.

جباری بیان کرد: اکثر آداب و رسوم مردم آذربایجان مانند رسوم مردم ایران است، مردم با شوق و شور به استقبال نوروز می‌روند و این استقبال از خانه تکانی آغاز می‌شود. در سه‌شنبه شب آخر سال برای استقبال از بهار آتش روشن می‌کنند که شبیه آیین ایرانیان در چهارشنبه سوری است.

این دانشجوی آذربایجانی مقیم مشهد افزود: پهن کردن سفره هفت‌سین در کشور آذربایجان مرسوم است، با این تفاوت که سین‌ها براساس زبان ترکی آذربایجانی انتخاب می‌شود. اما با این حال چند سین مشترک با سفره هفت‌سین ایرانیان دارد.

وی در خصوص حال و هوای شهرهای این کشور قبل از فرارسیدن نوروز، تصریح کرد: در آذربایجان قبل از فرارسیدن نوروز کل شهرها با چراغانی‌های رنگارنگ و متعدد و المان‌های گل، آذین‌بندی و فضای جشن آماده بهار می‌شود.

جباری اظهار کرد: مراسم کلاه انداختن در ایام نوروز یکی از آداب و رسوم مردم آذربایجان است. به این صورت که در خانه همسایه و بستگان کلاهی انداخته می‌شود و سپس همسایه و بستگان آن را با تخم مرغ رنگی، شیرینی، تنقلات و یا مبلغی پول در کلاه گذاشته می‌شود و به صاحب کلاه هدیه می‌دهند.

این دانشجوی آذربایجانی مقیم مشهد گفت: «کولاخ فالی» یکی دیگر از آداب و رسوم جالب مردم آذربایجان در ایام نوروز است. به این صورت که  نوجوانان و جوانان در پشت درهای بسته فالگوش ایستاده و مثلا اگر کسی آن سوی درها در مورد ازدواج صحبت کند به این معنی است که جوانی که پشت در فالگوش ایستاده در سال جدید ازدواج خواهد کرد یا هر اتفاق مثبتی که بشنود در سال جدید برایش می‌افتد.

وی افزود: پخت سمنو از دیگر رسومات مردم آذربایجان در استقبال از نوروز است که بر اساس آداب و رسوم در ظرف‌های سمنو برای جوانان و نوجوانان به عنوان هدیه سکه می‌اندازند که در ایران بادام و گردو می‌اندازند و این را نشانه از سالی پربرکت می‌دانند.

این دانشجوی آذربایجانی ادامه داد: پخت انواع شیرینی‌ها از جمله باقلواهای آذری و شکربورا در آستانه فرا رسیدن نوروز در کشور آذربایجان مرسوم است. همچنین رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ برای سفره هفت‌سین، از آداب و رسوم مردم این کشور در ایام نوروز است که شباهت فرهنگ ایران و آذربایجان و رسوم آنان در ایام نوروز تشابه زیادی دارد.

انتهای پیام
captcha