مزد بی‌حساب اهل صبر +‌ فیلم
کد خبر: 4209016
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
به سوی نور/ ۲۷

مزد بی‌حساب اهل صبر +‌ فیلم

صبر یکی دیگر از ارزش‌های اخلاقی در نظام‌نامه‌ اخلاقی و تربیتی قرآن کریم و تنها عملی است که مزد آن در درگاه خداوند قابل شمارش نیست.

بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه در ماه رمضان منتشر می‌کند. در بیست‌وهفتمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «صبر، یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

صبر یکی دیگر از مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی در نظام‌نامه‌ اخلاقی و تربیتی قرآن کریم است که در بخش گرایش‌های اخلاقی در نصایح جناب لقمان به آن اشاره شده است. صبر جزو پایه‌های ارزش‌های اخلاقی است تا آنجا که در آیات قرآن این‌چنین می‌خوانیم که چندین بار این تعبیر آمده است که «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ» در هر کاری بدون قیدوبند اعلام کرده است که از صبر در اطاعت، مصیبت و .... استعانت بجوییم.

در قرآن چهار بار تعبیر «تواصوا» آمده است؛ یعنی توصیه کردن به یکدیگر؛ «وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ» «وَتَوَاصَوْا بالحق» و دو مرتبه نیز «تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» آمده است که اهمیت صبر را نشان می‌دهد. در آخرین آیه سوره آل‌عمران چهار کلید سعادت را بیان می‌کند که دو مورد آن در بند صبر است، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».

اگر بخواهیم در یک جمله عظمت و شأن صبر را بیان کنیم فراتر از روایاتی که تعابیر عجیب و غریبی دارند مانند  «الصبر من الايمان بمنزلة الرأس من الجسد، ولا إيمان لمن لا صبر له» صبر نقش سر را در جایگاه ایمان دارد؛ قرآن می‌فرماید که خداوند برای هر عملی مزدی قرار داده است، نماز و روزه مزد می‌برد و این روزهایی که روز روزه است که «کتب علیکم الصیام» مزد روزه  «لعلکم تتقون» است و جهاد هم مزدی دارد ولی تنها عملی که در درگاه خداوند مزد آن قابل شمارش نیست صبر است.

خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ» یعنی همانا اهل صبر مزد بی‌حساب خواهند داشت. وقتی این موضوع به‌خوبی تبیین ‌شود که ما مزدهای قرآن را ببینیم؛ بعضی از کارها مزد دو برابر و بعضی ۱۰ برابر و بعضی ۷۰۰ برابر مثل انفاق است و بعضی از اعمال مزد بی‌حساب دارند و بی‌حساب در درگاه الهی یعنی صبر است. هیچ عملی بدون صبر تحقق‌پذیر و امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام
captcha