تربیت فرزند با کیت هوشمند داستان‌سرایی تعاملی
کد خبر: 4211446
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
گفت‌وگو با برگزیده رویداد ملی «رشدآوند»

تربیت فرزند با کیت هوشمند داستان‌سرایی تعاملی

یکی از ایده‌های برتر رویداد ملی «رشدآوند»، طراحی کیت هوشمند داستان‌سرایی تعاملی در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که امکان تعامل و گفت‌وگوی کودکان را با عروسک‌ها فراهم می‌کند.

عروسک بازی کودکان«رشدآوند» عنوان رویدادی ملی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد و ایده میلاد جعفری از تهران جزو ایده‌های برتر این رویداد انتخاب شد. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در توضیح ایده خود اظهار کرد: «سامر» کیت هوشمند داستان‌سرایی تعاملی است که دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد و این امکان را فراهم می‌کند که حلقه‌ای تعاملی بین والدین، کودک و مربی شکل بگیرد و کودک وارد تعامل و گفتمان با عروسکی شود که والدین و مربیان امکان آن را در بخش سخت‌افزاری فراهم می‌کنند.

وی افزود: از طریق این سناریوهای تعاملی هوشمند، نه تنها می‌توان کودک را به سمت اهداف تربیتی معین (متناسب با فرهنگ و الگوی ایرانی اسلامی) سوق داد، بلکه می‌توان او را از یک‌سری رفتارها نیز نهی کرد. همچنین، امکان تعریف مناسبت‌ها و رخدادهای خاص برای آشنایی کودک با آنها هم وجود دارد.

برگزیده رویداد ملی «رشدآوند» تصریح کرد: نکته حائز اهمیت ایده نیز فرآیند ثبت گفتمان کودک با عروسک از طریق میکروفون تعبیه‌شده در بخش سخت‌افزاری و تحلیل رفتار وی با همنشین خود (عروسک) است و در کل می‌تواند ابزار کمکی قابل ملاحظه‌ای برای حوزه تربیتی و تکمیل حلقه کودک، والدین، مدرسه و مسجد باشد.

وی در خصوص فایده اجرای این ایده گفت: با وجود اینکه ایده به شکل کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) در حال آماده‌سازی است و بخش‌هایی از آن نیز تکمیل شده، در صورت تجاری‌سازی می‌تواند همدم منفعل کنونی کودکان را به عنصری فعال در راستای تشویق آنها به مشارکت اجتماعی، تعامل با هم‌سن و سال‌ها، آشنایی با فرهنگ ایرانی اسلامی و مواردی از این قبیل تبدیل کند و از این طریق، کودکان به انجام اموری از طریق بازی‌وارسازی تشویق و از اموری به‌صورت غیرمستقیم نهی شوند و به این ترتیب، مسیر رشد و تعالی بهتری برای آنها ترسیم شود.

جعفری رویداد ملی رشدآوند را با توجه به تعداد زیاد ایده‌ها در حوزه‌های مربوطه، در نوع خود جالب و واجد نکات مثبت متعدد دانست و ادامه داد: انتظاری که می‌توان در پایان رویداد داشت، حمایت از ایده‌های برتر به شکل واقعی و مثمرثمر است، به‌گونه‌ای که پس از رویداد ایده‌ها به حال خود رها نشوند و سرنوشت آنها در هاله‌ای از ابهام قرار نگیرد، به‌خصوص ایده‌هایی که تیم متخصص اجرایی نیز دارند، باید در رأس حمایت‌ها قرار گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که رویداد بعدی رشدآوند باید چگونه و با چه کیفیتی برگزار شود، بیان کرد: انتظار می‌رود سری دوم در سطح بین‌المللی، حتی‌الامکان با کشورهای همسایه و یا دارای زیست‌بوم فرهنگی مشابه برگزار شود، جوایز و حمایت‌های رویداد به لحاظ کمی و حجمی افزایش یابد، فناوری‌های نوین تعاملی مورد توجه قرار گیرد و در این حوزه از داوران متخصص نیز دعوت شود. از طرف دیگر، در رویدادهای گوناگون رسم بر این است که از برگزیدگان و پیشتازان دوره‌های قبلی برای داوری دعوت می‌شود که این امر نه تنها حلقه‌‌های ارتباطی را حفظ می‌کند، بلکه باعث انتقال تجربیات و پخته‌تر شدن رویدادهای آتی می‌شود.

انتهای پیام
captcha