عملیات وعده صادق؛ مصداق «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ»
کد خبر: 4211482
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
باقری مطرح کرد:

عملیات وعده صادق؛ مصداق «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ»

معاون اسبق وزارت امور خارجه گفت: عملیات وعده صادق مصداق بارز فراز «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» در زیارت عاشورا است.

«محمدرضا باقری معاون وزیر امور خارجه در دهه هشتاد

محمدرضا باقری، معاون اسبق وزیر اموز خارجه و سفیر سابق کشورمان در کویت در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دستاوردهای عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها تحلیل‌ها و نظرات مختلفی درباره ضعف رژیم صهیونیستی و قدرت برخورد و بازدارندگی کشورمان را شنیده‌ و می‌شنویم. صاحب‌نظران داخلی و خارجی در تحلیل‌های خود قدرت نظامی و موشکی کشورمان را تحسین کردند. 

وی افزود: برخی در داخل و خارج کشور تحلیل می‌کنند اگر ایران به رژیم صهیونیستی حمله موشکی و پهبادی نمی‌کرد بهتر بود و حتی برخی می‌گویند ایران باید صبوری می‌کرد و تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکره را در پیش می‌گرفت. در نقد چنین تحلیل‌هایی باید گفت مگر ایران صبوری نکرد؟ مگر مذاکره نکرد؟ ما با سازمان ملل، وزرای خارجه کشورهای مختلف و سفرای خارجی مذاکره کردیم اما نتیجه نداد. پس چرا باید از حق قانونی خودمان استفاده نکنیم؟ ایران برابر مقررات بین‌المللی عمل کرد.

با رژیم صهیونیستی نباید مماشات کرد

معاون اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: برخی توقع داشتند با رژیم صهیونیستی مماشات کنیم ولی این افراد خاطرشان نیست در جنگ تحمیلی، همه کشورها به صدام کمک می‌کردند و ارتش عراق به پیشرفته‌ترین تسلیحات مجهز شد و در نهایت به ما می‌گفتند سکوت کنید و آتش‌بس را بپذیرید؛ در حالی‌که خاک کشور در اختیار بعثی‌ها بود ولی مقاومت و ایستادگی که از خود بروز دادیم منجر به آزادی بخشی‌های اشغال‌شده سرزمین‌مان شد و لذا امروز هم راهی جز مقاومت و بازدارندگی نیست. 

باقری ادامه داد: دنیای سیاست دنیای جنگل است و در دنیای جنگل اگر ضعیف باشیم قطعاً بلعیده خواهیم شد. با گرگ گرسنه نمی‌توان از گفت‌وگو و مذاکره حرف زد بلکه او باید حس کند ما قوی هستیم و وقتی این حس در دشمن ایجاد شد سپس تهدید را رها کرده و با زبان مذاکره با ما سخن خواهد گفت. 

وی بیان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» تأثیر پذیرفته و طبق آن باید مقابل متجاوز ایستاد تا اینکه بتوانیم عبور کنیم. خداوند در آیه 72 سوره مبارکه فرقان می‌فرماید: «وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا» از کنار لغو، کریمانه بگذر مثلاً اگر یک خرس زخمی در جنگلی برروی زمین افتاده و اگر می‌توانید از کنار او رد شوید باید رد شد و شی تیزی بر پای او نزنیم. سیاست خارجی هم چنین است و « سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» و آیه «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا» درس لازم را به ما می‌دهد.

اگر قوی نشویم دشمن ما را ذلیل‌ می‌کند

سفیر اسبق کشورمان در کویت با بیان اینکه در این 45 سال به خوبی متوجه شده‌ایم اگر قوی نشویم و قدرت بازدارندگی نداشته باشیم قطعاً دشمن ما را ذلیل خواهد کرد، گفت: با مطالعه تاریخی خیلی حقایق در این رابطه روشن خواهد شد و بهتر است آنهایی که به این سخن من ایمان ندارند کمی تاریخ بخوانند.

وی با بیان اینکه با عملیات وعده صادق معادلات منطقه وارد فاز جدیدی شده است، اظهار کرد: از شتاب روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی کاسته خواهد شد. جرئت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی از بین رفته و مسابقه برای پیوستن به طرح صلح ابراهیم متوقف شده و به عبارتی می‌توان گفت جریان کلی کند شده است.

سفیر اسبق کشورمان در کویت ادامه داد: آمریکا و صهیونیست‌ها به کشورهای عرب همجوار ما وانمود کرده بودند که ایران خطرناک است و برای در امان ماندن از تهدیدات ایران پول بدهید تا گنبد آهنین برایتان بسازیم و به جرئت می‌توان گفت این روند و توطئه هم خنثی شده است.

باقری تأکید کرد: قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران منجر به تأمین صلح و امنیت منطقه می‌شود و بارها بر آن تأکید شده است. به جرئت می‌توان گفت جمهوری اسلامی درصدد جا انداختن چنین موضوع مهمی از طریق توسعه روابط با همسایگان بوده و به باور من اکنون وقت آن رسیده با برخی کشورهای منطقه قراردادهای دوجانبه و چندجانبه امنیتی امضا شود.

وی در پایان اظهار کرد: کشورهای منطقه متوجه قدرت ایران شده‌اند و اینکه ایران توان حمایت و دفاع از خود و توان دفاع از کشورهای منطقه را دارد البته ناگفته نماند تبلیغات دشمن در برخی اوقات مانع کار است اما باید به تلاش‌هایمان ادامه دهیم تا این باور در همسایگان قوی‌تر شود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha