خراسان‌شمالی میزبان جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی
کد خبر: 4212149
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶

خراسان‌شمالی میزبان جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی از برپایی جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی در استان طی اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

 تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی، تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهارکرد: هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی از سلسله جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است که با همکاری بنیاد رضوی در استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور هنرمندان موسیقی مقامی استان در این رویداد ملی، گفت: هوشنگ جاوید، دبیر جشنواره آواها و نواهای شرق کشور شامل استان‌های مازندران، گلستان و خراسان‌شمالی را بر عهده دارد و حسین حصاری، دبیر تخصصی این رویداد در استان است.

صادقی با بیان اینکه میزان رضایتمندی مردم منطقه ملاک انتخاب آثار است و گروه‌ها از سوی بنیاد ملی رضوی مورد حمایت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: آثار منتخب در قالب مجموعه تصویری یا صوتی تولید و ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: خراسان‌شمالی بیست و هفتم ماه جاری میزبان این رویداد با هنرنمایی هفت گروه موسیقی و چهار تک نواز پیشکسوت است و استان‌های مازندران و گلستان نیز بیست و سوم و بیست و پنجم ماه جاری نیز میزبان این رویداد خواهند بود.

صادقی تصریح کرد: در صورت حمایت و پای کار بودن مسئولان فرهنگی استان، استانداری و فرمانداری و دستگاه‌های فرهنگی، این رویداد که در راستای شادی میان مردم در دهه کرامت برگزار می‌شود، تداوم پیدا خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به این که هر گروه موظف به اجرای سه اثر در قالب اشعار نو و تازه از شاعران بومی یا شعر آیینی شاعران معاصر با استفاده از ملودی بومی منطقه است، تصریح کرد: در واقع پایه تولیدات، موسیقی ترکی، کرمانجی و موسیقی رایج منطقه است و به نوعی آثار بر اساس نغمه‌های بومی تولید و اجرا می‌شود.

صادقی اظهار کرد: یک گروه موسیقی نیز موظف است تا اثری برگرفته از موسیقی ردیف و دستگاهی با تعهد به اصالت‌های موسیقی و در واقع رگه‌هایی از موسیقی و نغمه‌های آیینی منطقه ارائه دهد.

وی تصریح کرد: در باب احترام به پیشکسوتان و اصالت موسیقی آواها و نواحی رضوی نیز «رضا محمدی» فرزند زنده یاد «سهراب محمدی» در کنار پیشکسوتانی هم چون «خسرو حداد»، «عیسی قلی پور» و «روشن گل افروز» در این جشنواره هنرنمایی خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha