داوری متمرکز؛ ویژگی مطلوب مسابقات مقدماتی تواشیح کشوری به شیوه غیر حضوری
کد خبر: 3340727
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
گمار تصریح کرد:

داوری متمرکز؛ ویژگی مطلوب مسابقات مقدماتی تواشیح کشوری به شیوه غیر حضوری

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرپرست گروه تواشیح العباد اهواز پیرامون شیوه جدید مسابقات کشوری تواشیح و ابتهال بیان کرد: این شیوه با داوری متمرکز آثار باعث ارتقا سطح کیفی آن خواهد شد.

حسین گمار، سرپرست گروه تواشیح العباد اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به تغییر شیوه برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات کشوری تواشیح و ابتهال، اظهار کرد: مسابقات کشوری شامل دو بخش مقدماتی و فینال بود که امسال بخش مقدماتی آن از شیوه حضوری به ضبط آثار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: گروه‌های راه‌یافته به مرحله کشوری با ضبط آثار خود مورد داوری متمرکز قرار می‌گیرند و براساس نظرات داوران از میان شرکت‌کننده‌ها گروه‌های برتر به مرحله فینال دعوت می‌شوند.

گمار با بیان اینکه مرحله فینال این مسابقات هر ساله با حضور 10 تا 12 گروه تواشیح برگزار می‌شد، به بیان نکات مثبت و مطلوب این شیوه جدید مسابقات تواشیح پرداخت و افزود: بر اساس آئین‌‌نامه جدید و بر اساس نظر داوران گروه‌های تواشیح به فینال راه پیدا می‌کنند و همچنین بر اساس همین آیین‌نامه مرحله استانی حذف شده و گروه‌های تواشیح در استان‌ها با ضبط آثار مورد داوری قرار می‌گیرند. پس از انتخاب از میان آن گروه‌ها در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری راه‌یافتگان مرحله کشوری بر حسب تشخیص داوران انتخاب می‌شوند.

ایجاد نظم بیشتر در برگزاری مسابقات تواشیح با شیوه جدید 

سرپرست گروه تواشیح العباد اهواز در ادامه ویژگی مطلوب برگزاری مسابقات به شیوه جدید را داوری متمرکز عنوان کرد و گفت: براساس این آیین‌نامه داوری همه گروه‌های تواشیح سراسر کشور توسط تیم داوری یکسان و در مکانی واحد برگزار می‌شود که این امر باعث وجود معیارها و ملاک‌های سنجش مشخص خواهد بود و در این میان عدالت بیشتر به چشم می‌خورد. ویژگی بسیار بهتر برگزاری مسابقات با این شیوه آن است که موضوع سهمیه استان‌ها حذف می‌شود و هر تعداد گروه تواشیح در هر استان کشور می‌تواند با ضبط اثر و ارسال آثار به سازمان اوقاف و امور خیریه از طریق کسب حدنصاب نمره به مرحله کشوری راه یابند و این امر برای استان‌هایی که کمتر تواشیح‌خیز هستند بسیار مطلوب خواهد بود.

طولانی شدن روند مسابقات با شیوه گذشته 

وی تصریح کرد: روند برگزاری مسابقات در سال گذشته طولانی بوده که این امر با خستگی گروه‌ها و تیم داوری همراه بود. قضاوت در روزهای پایانی مسابقات در اثر خستگی و معمول شدن الحان و نغمات تواشیح به گوش داوران شاید خارج از حوصله آنان بوده است اما ضبط ویدئویی آثار به صورت غیرحضوری و با داوری واحد باعث ارتقا کیفیت برگزاری مسابقات می‌شود.

ضبط اثر در بازه زمانی مشخص؛ جلوگیری از طولانی شدن روند اجرای مسابقات

گمار بیان کرد: همواره شاهد بوده‌ایم که ادارات کل اوقاف استان‌ها به منظور برگزاری مطلوب‌تر مسابقات خود در مرحله استانی از داوران بنام کشوری دعوت می‌کند. حضور این داوران در استان‌های کشور باعث طولانی شدن مرحله استانی در سراسر کشور می‌شد اما با این شیوه بازه زمانی مشخصی برای ضبط آثار تعیین شده که از طولانی شدن روند اجرای مسابقات جلوگیری می‌کند.

سرپرست گروه تواشیح العباد اهواز افزود: همچنین ما همواره در زمان برگزاری مسابقات شاهد تغییر زمان آن بوده‌ایم. اعلام زمان‌های مختلف برای برگزاری مسابقات استانی گروه‌های تواشیح را دچار سردرگمی می‌کرد و باعث می‌شد که تمرینات گروه‌ها به صورت منسجم برگزار نشود و در برخی مواقع اعضای گروه‌ها گمان می‌کردند مسابقات اصلاً برگزار نمی‌شود اما در این شیوه تکلیف گروه‌ها در ارائه آثارشان مشخص است.

در صورت موفقیت، شیوه جدید مسابقات ادامه می‌یابد 

وی تصریح کرد: مسابقات تواشیح که در حال حاضر گروه‌ها اثر خود را برای شرکت در آن ضبط کرده و به سازمان اوقاف ارسال کرده‌اند مربوط به مرحله کشوری سال 93 است که تاکنون ادامه یافته است و این امر تأثیر نامطلوبی در گروه‌های تواشیح خواهد داشت. البته باید گفت برگزاری مسابقات در سال جاری به شیوه جدید آزمایشی برای دوره جدید مسابقات است که با مشاهده اثر مثبت آن این رویه در دوره‌های بعد نیز به اجرا درخواهد آمد.

گمار همچنین، شیوه جدید برگزاری مسابقات تواشیح را به نفع استان خوزستان دانست و افزود: با این تفاسیر گروه‌های تواشیح بیشتری از استان خوزستان می‌توانند در این مسابقات شرکت کرده و رتبه‌های برتر را کسب کنند و عملکرد مطلوب گروه‌های خوزستانی بر این امر صحه می‌گذارد.

یادآور می‌شود، گروه تواشیح العباد اهواز در مسابقات جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بخش تواشیح در سال 89 و 90 رتبه‌های اول و دوم را از آن خود کرد.

captcha