تکریم سالمندان وجه تمایز فرهنگ خانواده‌های اسلامی با غربی‌هاست
کد خبر: 3533919
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

تکریم سالمندان وجه تمایز فرهنگ خانواده‌های اسلامی با غربی‌هاست

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در کردستان یکی از تفاوت‌های فرهنگ خانواده‌های اسلامی با خانواده‌های غربی را در تکریم سالمندان دانست و گفت: وجود سالمندان موجب برکت در خانواده و جامعه است، چرا که نقش آن‌ها در خانواده‌ها همانند هدایتی نقش پیامبر(ص) بین امتش است که با زبان خوش و نرم فرزندان را راهنمایی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی فقیه در کردستان امروز، هفتم مهرماه در همایش تجلیل از سالمندان کمیته امداد با اشاره به نهم مهرماه که روز سالمند نام گرفته اظهار کرد: خانواده بزرگ کمیته امداد حدود ۲۵هزار سالمند را تحت پوشش دارد و تجلیل از سالمندان بر همه ما لازم است زیرا احترام به پدر و مادر سفارش پیامبر(ص) می باشد.

وی به روایات متعدد وارده از پیامبر(ص) و ائمه(س) با موضوع رعایت احترام و تکریم سالمندان اشاره کرد و افزود: روایات متعددی که از پیامبر(ص) و ائمه(س) با موضوع احترام و تکریم سالمندان و پدر و مادر وارد شده نشان می‌دهد که اسلام به همه مسائل توجه دارد.

نماینده ولی فقیه در کردستان به ارزشمندی وجود و حضور سالمندان در خانواده‌ها اشاره و عنوان کرد: حضور سالمندان در خانواده ها بسیار ارزشمند است، سالمندان همانند سکان کشتی هستند که تلاطم‌ها را به آرامش تبدیل می‌کنند و با مشورت‌دهی به فرزندان و جوانان آرامش را در زندگی آنان ایجاد کنند و مانع بروز مشکلات خانوادگی شوند.

وی گفت: مجموعه هایی از نظام موظف به خدمت رسانی به سالخوردگان هستند این افراد مشول اجر و لطف الهی قرار می گیرند زیرا تجلیل از مسلمان سالخورده تجلیل از خداوند متعال است زیرا سالمند عمری را در عبادت و بندگی خدا گذرانده است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی به تلاش های متعدد دشمنان برای از پاشیدن بنیان خانواده ها اشاره کرد و افزود: تمام تلاش دشمنان برای ایجاد ناامنی و از هم پاشیدن بنیان خانواده ها است و سالخوردگان و سالمندان که دوران ناامنی را دیده‌اند مشکلات ناامنی را برای جوانان بازگو کنند.

وی به وجود درگیری‌های روزمره زندگی در خانواده‌ها اشاره و بیان کرد: گاهی ممکن است، فرزندان درگیر مشکلات و گرفتاری های خانوادگی شوند و فرصت کمتری برای سرکشی و دلجویی از سالمندان و یا پدر و مادرها در اختیار داشته باشند که پدران و مادران نیز باید آنها را درک کنند تا فرزندان نیز بتوانند با آرامش به آنها خدمت کنند.

نایب رییس دوم کمیسیون سیاسی – اجتماعی مجلس خبرگان روایات متعددی از نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص اهمیت محبت به سالمندان اشاره کرد و گفت: گاهی به اشتباه این تفکر در ذهن می آید که کمک به سالمندان و پدر و مادرها باید اشتباه باشد اما واقعیت این است که وقتی سن بالا می رود نیاز به محبت و دلجویی بیشتر می شود.

وی توصیه هایی به سالمندان در خصوص رعایت رژیم غذایی مناسب داشته و عنوان کرد: سالمندان هم باید خواسته های غذایی که برای سلامت آنها مضر است را دور گذاشته و با رعایت رژیم غذایی و تغذیه مناسب خود را به داروهای شیمیایی عادت ندهند و در صورت ضرورت از داروهای شیمیایی استفاده کنند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی یکی از تفاوتهای فرهنگ خانواده‌های اسلامی با خانواده‌های غربی را در تکریم سالمندان دانست و گفت: وجود سالمندان موجب برکت در خانواده و جامعه است، چرا که نقش آن‌ها در خانواده‌ها همانند هدایتی نقش پیامبر(ص) بین امتش می باشد که با زبان خوش و نرم فرزندان را راهنمایی کنند.

وی با اشاره به نقش هدایتگری سالمندان و والدین در خانواده ها گفت: از سالمندان و بزرگترها انتظار می رود مسائل اخلاقی، رعایت حریم محرم و نامحرم ، رعایت حجاب و ارزشهای اسلامی را برای فرزندان بازگو کنند زیرا گاهی بالا رفتن آمار طلاق و مشکلات خانوادگی بخاطر سکوت بزرگترها است که اگر تذکراتی گفته شود جامعه از مفاسد دور می شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه دعای خواستن طول عمر دعای خوبی است افزود: خواستن طول عمر از خداوند متعال چیز خوبی است زیرا فرد مومن هر چه بیشتر در دنیا باشد ثواب بیشتری جمع می کند که در آخرت زندگی راحتی داشته باشند و سالمندان هم با رعایت بسیاری از اصول جوانان را راهنمایی کنند زیرا راهنمایی درست یک فرد بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه دعای پدر و مادر در موفقیت فرزندان تاثیر مستقیم دارد افزود: بسیاری از بزرگانی که به مراتب علمی ، معنوی و عرفانی بالایی رسیده‌اند از دعای پدر و مادر آنها بوده که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم چندین بار عنوان داشته‌اند که من هر چه دارم به برکت خدمت و دعای والدینم است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی در پایان یادآور شد: بزرگان و سالخوردگان یک فامیل و طایفه واسطه صلح و آشتی باشند و کارهای خداپسندانه انجام دهند.

captcha