عکاس خبره باید شکارچی خوبی باشد/ جمع‌آوری 1 میلیون فریم عکس از دفاع مقدس
کد خبر: 3543661
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
میرهاشمی:

عکاس خبره باید شکارچی خوبی باشد/ جمع‌آوری 1 میلیون فریم عکس از دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: ‌‌رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس با اشاره به جمع‌آوری بیش از یک میلیون فریم عکس از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی توسط این انجمن گفت: اگر بخواهیم در عکاسی جنگ خبره شویم باید شکارچی خوبی باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ویژه‌برنامه‌های عصرهای پایداری به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، امروز شنبه 15 آبان‌ماه همزمان با بیست‌و دومین نمایشگاه مطبوعات در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره)، برگزار شد.

این ویژه‌برنامه به‌منا‌سبت بزرگداشت شهید سعید جان‌بزرگی از عکاسان و روزنامه‌نگاران 8سال دفاع مقدس با حضور سعید علامیان، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگران دفاع مقدس، حسین زکریایی، معاون اجرایی انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس و همچنین سید‌عباس میرهاشمی رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس و از عکاسان دفاع مقدس و همچنین از همرمزمان این شهید بزرگوار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید‌عباس میرهاشمی با اشاره به نحوه عکاسی در فضای جبهه و جنگ و شرایط عکس‌برداری در 8 سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، گفت: اگر بخواهیم راجع‌ به عکاسی جنگ اطلاعاتی داشتنه باشیم باید با فضای جنگ و صحنه‌ها و لحظات آن آشنا باشیم. اگر بخواهیم در این زمینه کار کنیم باید شکارچی خوبی باشیم.
‌‌
رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس ادامه داد:‌ عکاسان جنگ به سه دسته عکاسان قبل از جنگ، عکاسان حین جنگ و عکاسان بعد از جنگ تقسیم‌بندی می‌شدند. دسته اول در دفاع مقدس عکاسانی بودند که حین جنگ به عکاسی مشغول شدند و به همین خاطر عکس‌های دسته جمعی بسیاری از رزمندگان دارند. دسته دوم عکاسان قبل از جنگ بودند که در خبرگزاری‌های آن زمان مشغول بودند و در زمان جنگ تحمیلی به گرفتن عکس در مناطق عملیاتی مشغول شدند. دسته سوم هم عکاسانی بودند که به دلیل اینکه در همه نقاط حاضر بودند دارای عکس‌های ناب‌تری هستند.

وی در ادامه با اشاره به دلایل راه‌اندازی انجمن عکاسان و روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس تصاویری که گرفته می‌شد بعضا به دلیل نبود امکانات با داروهای بی‌کیفیت ظاهر می‌شد و امکان آسیب‌دیدن نگاتیو این تصاویر بسیار بالا بود. به همین دلیل در سال 75 با تشکیل جلساتی متشکل از 7 نفر از عکاسان اقدام به تنظیم اساسنامه این انجمن کردیم.

میرهاشمی افزود: از سال 80 انجمن عکاسان و روزنامه نگاران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعالیت جدی خود را آغاز کرد و در این راه شهید سعید جان‌بزرگی از عکاسان برجسته زمان جنگ قدم‌های موثر زیادی را برای حفظ این عکس‌ها برداشت.

دبیر انجمن عکاسان و روزنامه‌نگاران دفاع مقدس ادامه داد: از همان سال اعضای این انجمن اقدام به جمع آوری، تفکیک و دسته بندی عکس‌های دفاع مقدس کردند و  بعد از کارشناسی عکس‌ها بیش از یک میلیون فریم عکس از حوزه جنگ و انقلاب اسلامی اسکن و طبقه بندی شد.

وی ادامه داد: در همین راه نیز حدود 15 جلد کتاب با موضوع انتشار عکس‌های عکاسان دفاع مقدس به چاپ رسیده و این روند نیز ادامه دارد. البته این عرصه نیاز به حمایت و تلاش بیشتری برای نگهداری این آثار دارد.

در ادامه این نشست سعید صادقی، از عکاسان دفاع مقدس و عضو انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس از اهمیت اتصال عکاسان دفاع مقدس با نسل جدید سخن گفت‌ و افزود: آرزو دارم آنچه که نیاز امروز جامعه و جوانان در حوزه عکاسی جبه و جنگ و دفاع مقدس است گفته شود.

وی ادامه داد: امروز نیاز داریم که نسل جدید با نسل دهه جنگ و انقلابی پیوند بخورد. مهمترین ویژگی دفاع مقدس اتصال‌های مردمی به این رویداد بود و مهمترین ویژگی ان اصالت ایرانی ما بود. چراکه عکاسی ایران در دفاع مقدس به‌ یک زبان ارتباطی و ملی تبدیل شده بود که هویت بخش دفاع مقدس ما شده بود.

صادقی با گله از اینکه چرا نسل امروز علاقه‌مند به حوزه عکاسی در کنار جامعه گذشته دفاع مقدس قرار نمی‌گیرد، گفت: باید کاری کنیم که جوانان به حوزه وارد شوند و از تجربیات و اطاعات ما استفاده کنند. در جهان امروز وجامعه فعلی نیازمند بیان زیبا‌یی‌ها و جسارت‌های جنگ و دفاع مقدس برای جوانان هستیم.

در پایان این مراسم علامیان، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان دفاع مقدس با ذکر خاطره‌ای از شخصیت شهید جانباز سعید جان‌بزرگی مراسم را به‌پایان رساند و در نهایت از فرزند این شهید بزرگوار به یاد خدمات و دلاوری‌های پدر بزرگوارش تقدیر به‌عمل آمد.

به گزارش ایکنا سعيد جان بزرگی در روز دوازدهم اسفندماه سال 1344 در شهرری چشم به جهان گشود و در آغوش پر مهر مادر آرام گرفت. درس و مدرسه را همانند كودكان همسال خود در سن 7 سالگي آغاز نمود.15 سال بشتر نداشت كه شوق حضور در ميدان دفاع از كشور، او را به جبهه كشاند، سعيد در سال 1362 به عضويت سپاه پاسداران درآمد و در واحد تبليغات جنگ- مشغول به خدمت شد.

او در سال 1362 در عمليات «بدر» بر اثر استنشاق گازهاي شيميايی مجروح شد و چندماه بعد كه بهبودی نسبی يافته بود،به جبهه باز گشت. در عمليات كربلای 5 گلوله‌‌ای از كنار سرش عبور كرد و او به طور معجزه آسايي زنده ماند.

سعيد جان بزرگی در عمليات والفجر10 در منطقه حلبچه شركت نمود و در روز سوم فروردين ماه در حالی كه در زير بمباران شيميايی در شهر مشغول عكس‌برداری از وقایع و فجايع‌ روی داده بود، خود نيز تحت تاثير همان گازهای شيميايی‌ قرار گرفت.

سعيد روز به روز ضعيف‌تر و رنجور‌تر می‌شد و اثرات مخرب گازهای شيميايي، آشكار شده بود. سرانجام بعد از چهار مرتبه عمل جراحی در روز بيست و دوم تيرماه سال 1381 در حالی كه معاونت فرهنگی لشگر 27 محمدرسول (ص) را بر عهده داشت در بيمارستان شهيد مصطفی خمينی دار فانی را وداع گفت و با ذكر يا ابوالفضل العباس (ع) به ديدار معشوق خويش شتافت. پيكر پاكش در قطعه 29 بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.

captcha