حزب‌الله عراق: آمادگی صالح برای استعفا فرار از مسئولیت قانونی است
کد خبر: 3866845
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

حزب‌الله عراق: آمادگی صالح برای استعفا فرار از مسئولیت قانونی است

گروه بین‌الملل ـ گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آمادگی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق برای استعفا، کشور عراق را وارد بحران جدیدی می‌کند و به‌نوعی فرار از مسئولیت ملی و قانونی است.

حزب‌الله عراق: آمادگی صالح برای استعفا فرار از مسئولیت قانونی است
به گزارش ایکنا؛ به نقل از المنار، گردان‌های حزب الله عراق در این بیانیه، از نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی خواست که با رفتار‌های غیرمسئولانه برهم صالح قاطعانه مقابله کنند و تلاش‌های خود برای انتخاب شخصیتی ملی و قابل قبول و غیرقابل بحث برای نخست‌وزیری را سرعت بخشند.

در این بیانیه آمده است: مسئله استعفای برهم صالح عراق را وارد بحران جدیدی می‌کند و به نوعی فرار رئیس‌جمهور از مسئولیت ملی و قانونی است.

گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: برهم صالح ادعای ایستادن در کنار اراده مردم را مطرح می‌کند، اما در حقیقت وی اراده آمریکا را اجرا و کشور را به سمت هرج و مرج می‌کشاند.

این در حالی است که برخی منابع خبری عراقی گزارش دادند که برهم صالح بعد از مخالفت با نامزدی «اسعد العیدانی» برای نخست‌وزیری و اعلام آمادگی برای استعفا از پست ریاست‌جمهوری، بغداد را ترک کرده و به سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق رفته است.

عصر چهارشنبه، ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری و ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی و برخی گروه‌های سنی از جمله ائتلاف «المحور الوطنی» (محور ملی) به ریاست خمیس خنجر، نام اسعد العیدانی، استاندار بصره را برای نامزد تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کردند که واکنش‌ها و مخالفت‌هایی را به دنبال داشت.

بنابراین برهم صالح با مکلف کردن العیدانی مخالفت کرد و در پیامی به پارلمان عراق گفت: «از اینکه بخواهم پست نخست‌وزیری را به اسعد العیدانی واگذار کنم معذورم، من آماده ارائه استعفای خود به پارلمان عراق هستم».

از سوی دیگر، ائتلاف البناء (سازندگی) برهم صالح را به زیر پا گذاشتن سوگند قانونی و نقض قانون اساسی عراق متهم کرد و از پارلمان خواست تدابیر قانونی را در خصوص رئیس‌جمهوری اعمال کند.
انتهای پیام
captcha