آزادی زندانیان طالبان مستلزم ارائه راه‌حل برای صلح است
کد خبر: 3885197
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
شورای امنیت ملی افغانستان؛

آزادی زندانیان طالبان مستلزم ارائه راه‌حل برای صلح است

در حالی که نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفته است که حکومت این کشور می‌تواند به صورت مستقل درباره شرایط رهایی زندانیان طالبان تصمیم بگیرد، شورای امنیت ملی افغانستان گفت: این گروه برای این منظور باید راه‌ حلی برای رسیدن به صلح ارائه کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری صدای افغان، رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در صفحه توئیترش نوشت: حکومت افغانستان می‌تواند درباره شرایط رهایی زندانیان طالبان به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کند.

 وی نوشته است که دولت افغانستان بخشی از توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نبوده و به آن هم مقید نیست.

این در حالی است که دفتر شورای امنیت ملی کشور گفته است که حکومت برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح مکانیزمی را برای رهایی زندانیان طالبان پیشنهاد کرد و اکنون طالبان باید تصمیم بگیرند که مشکلات باقی بماند یا حل شود.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز صبح امروز، 24 اسفند در توئیترش نوشت: طالبان باید برای یافتن یک راه‌حل و رسیدن به صلح با حکومت افغانستان تلاش کنند تا زندانیان‌ آنها آزاد شوند.

این در حالی است که سخنگوی طالبان چند روز قبل با چگونگی رهایی این زندانیان مخالفت کرده و گفته بود در صورتی که روند رهایی زندانیان‌ آنها طبق موافقت‌نامه امضا شده با ایالات متحده آمریکا نباشد، این اقدام برای آنها پذیرفتنی نخواهد بود.

یادآور می‌شود، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در 20 اسفند فرمان چهار ماده‌ای آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد که براساس آن 1500 زندانی طالبان در مرحله اول به نشانه حسن نیت، آزاد می‌شوند.

در فرمان غنی آمده است که 3500 زندانی دیگر طالبان، همگام با پیشرفت مذاکرات صلح و مشروط بر اینکه سطح خشونت طالبان کاهش یابد، از زندان رها خواهند شد.

انتهای پیام
captcha