جهش تولید و چالش «نزدیک‌بینی مسئولان» / بازار مالی در خدمت تولید نیست
کد خبر: 3889959
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۰
عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه بیان کرد:

جهش تولید و چالش «نزدیک‌بینی مسئولان» / بازار مالی در خدمت تولید نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین صفا اظهار کرد: رسیدن به جهش تولید مشکلاتی دارد؛ از جمله اینکه با چالش ساختاری، قانونی، شرعی، علمی، مدیریتی، ضرورتی و ... مواجهه هستیم اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور ما در شرایط کنونی با آن روبروست، چالش «نزدیک‌بینی مسئولان» است.

احمدرضا صفا کارشناس اقتصاد اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا صفا، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم تحقق شعار «جهش تولید» پرداخت و گفت: برای تحقق جهش تولید باید همان مسیر اساسی که قبلاًٌ مقام معظم رهبری برای ما تعیین کرده بودند یعنی اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم. از سوی دیگر یکی از راهکارهای اصلی برای جهش تولید، فعال‌‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ در واقع رونق و جهش تولید، بخشی از زنجیره اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است.


بیشتر بخوانید:

کرونا فرصتی برای تجدیدنظر در برنامه‌های اقتصادی / دولت هرچه دارد پای سلامت مردم بریزد

تجربه مبارزه با کرونا الگویی برای جهش تولید است

لوازم رشد اقتصادی و جهش تولید در دوران پساکرونا


بی‌توجهی به پویایی اقتصاد

وی ادامه داد: البته رسیدن به جهش تولید مشکلاتی نیز دارد؛ از جمله اینکه با چالش ساختاری، قانونی، شرعی، علمی، مدیریتی، ضرورتی و ... مواجهه هستیم اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور ما در شرایط کنونی با آن مواجه است چالش «نزدیک‌بینی مسئولان» است. متأسفانه در کشور ما توجهی به پویایی‌های اقتصاد نمی‌شود.

بیماری کرونا باعث شد که همه بخش‌ها برای مقابله با این ویروس بسیج شوند و شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان نیز اقدام به پوشش بسیاری از نیازهای ما کردند لذا در سایر حوزه‌های اقتصاد هم می‌توان از توانایی این واحدهای صنعتی در راستای تحقق شعار جهش تولید استفاده کرد

وی ادامه داد: اسناد بالادستی خوبی در کشورمان همانند قانون اساسی، سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون بودجه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و .... را داریم که شاید بیشتر از سی مورد باشند اما متأسفانه دچار برنامه‌زدگی شده‌ایم و این موضوع، مسئولان ما را سر درگم کرده و این برنامه‌زدگی باعث بی‌برنامگی آنها شده است.

ظرفیت‌هایی برای جهش تولید

صفا با اشاره به اهمیت دخالت مردم در تصمیمات مهم اقتصادی اظهار کرد: نتیجه این وضعیت این است که به اهداف و برنامه‌های اصلی خودمان نمی‌رسیم. شاید هزار اولویت گمراه‌کننده جلوی پای مسئولان ما وجود دارد و باعث افزایش مشکلات شده است. چنین وضعیتی باعث شده ظرفیت‌های خود را به خوبی مشاهده نکنیم. کشور ما در صورتی از لحاظ اقتصادی و به ویژه در زمینه جهش تولید موفق می‌شود که مسئولان، مردم را در تصمیمات دخالت دهند و برای آنها دغدغه‌سازی کنند.

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به دغدغه مردم شود. ما باید آینده را آنگونه برای مردم ترسیم کنیم و چنان برای آنها رفتارسازی کنیم که شاهد جهش تولید و شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی باشیم اما اکنون این دغدغه‌سازی صورت نگرفته است. در کشور ایران ظرفیت‌های اقتصادی زیادی وجود دارد که تاکنون به خوبی از آنها استفاده نشده است؛ از جمله اینکه بالغ بر 30 درصد جمعیت ما جوان است و حدود 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم.

لزوم استفاده از تجربیات مقابله با کرونا برای جهش تولید

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید زیرساخت‌های افزایش تولید را فراهم کنیم اظهار کرد: همچنین ظرفیت‌های جغرافیایی ما نیز بسیار ارزنده است. میلیون‌ها نیروی مجرب و ماهر و منابع طبیعی همانند نفت و گاز نیز در کشور وجود دارد و ثروتی هنگفت در اختیار ماست. کشورهای اطراف می‌توانند نیازمند تولیدات ما باشند چراکه عمدتاً مصرف‌کننده هستند لذا باید زیرساخت‌های افزایش تولید را فراهم کنیم اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره نبرده‌ا‌یم.

حجت‌الاسلام صفا بیان کرد: لذا شاید این شعار و نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» باعث شود این پتانسیل‌های خود را به کار گیریم؛ هرچند شاید بیماری کرونا تا حدودی باز دارنده این وضعیت باشد. البته از سوی دیگر خود بیماری کرونا باعث شد که همه بخش‌ها برای مقابله با این ویروس بسیج شوند و شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان نیز اقدام به پوشش بسیاری از نیازهای ما کردند لذا در سایر حوزه‌های اقتصاد هم می‌توان از توانایی این واحدهای صنعتی در راستای تحقق شعار جهش تولید استفاده کرد.

رتبه اول عدم استفاده از ظرفیت‌ها را دارا هستیم

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور ادامه داد: با وجود اینکه در زمینه منابع، دارا بودن جمعیت، تولیدات کشاورزی و صنعتی، تولیدات علمی، تولید برق و ...... رتبه‌هایی خوبی را دارا هستیم اما ایران رتبه اول را در زمینه استفاده نکردن از ظرفیت‌ها دارد و این در حالی است که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند به جهش تولید کمک کند؛ فقط باید به اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم.

عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: در اقتصاد، یک بخش واقعی و یک بخش مالی وجود دارد اما متأسفانه بازار سرمایه در خدمت تولید و بازار مالی ما در خدمت صنعت و اقتصاد مقاومتی نیست. اگر به حجم تسهیلاتی که بانک‌ها در طی سال‌های اخیر ارائه داده‌اند دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این تسهیلات باعث نشده که اقتصاد کشورمان قوی شود و حتی کشورهای همسایه را تبدیل به بازاری برای فروش محصولات خودمان کنیم.

انتهای پیام
captcha