ضرورت تشکیل گروه فیلم و سریال در شبکه‌ قرآن سیما
کد خبر: 3902544
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های معارفی سیما تأکید کرد:

ضرورت تشکیل گروه فیلم و سریال در شبکه‌ قرآن سیما

مهدی حاجی، تهیه‌کننده برنامه‌های قرآنی و معارفی سیما، با تأکید بر ضرورت تولید فیلم‌ و سریال در شبکه قرآن و معارف سیما، از نبود گروه فیلم و سریال در این شبکه گلایه کرد.

حاجیضرورت وجود شبکه‌های تخصصی در حوزه قرآن باعث شد که در همان اوایل انقلاب اسلامی شبکه رادیویی قرآن در رسانه ملی راه‌اندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبکه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به کار کرد. موضوع میزان تأثیرگذاری شبکه‌های تخصصی قرآن و نیز ویژگی‌های اصلی این شبکه‌ها در جذب هرچه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است که نظرات مختلفی در این باره وجود دارد.

مهدی حاجی، ‌تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های معارفی سیما، درباره ویژگی‌های یک شبکه تخصصی قرآنی به خبرنگار ایکنا گفت: در سوره مبارکه عصر، ارکان اربعه‌ای برای خروج از خسرانِ انسان‌ها ابلاغ می‌شود که دو رکن آن تواصی به حق و ‌تواصی به صبر است و هر دو اقدامی رسانه‌ای محسوب می‌شود و همین عبارات، مسیر کلی یک رسانه قرآنی را تبیین می‌کند. لذا توصیه به حق و‌ توصیه به صبر باید در صدر اقدامات یک شبکه قرآنی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدتی است در مورد رسانه تراز انقلاب اسلامی در حال تدوین منظومه فکری مقام معظم رهبری هستم. بنابراین با توجه به این منبع روشن و دقیق، می‌توان هدف از ایجاد یک شبکه قرآنی را گسترش اخلاق و معنویت، تربیت انقلابی و اعتلای معرفت و بصیرت دینی تعریف کرد. به این ترتیب وظایف یک رسانه قرآنی نیز تبیین می‌شود.

این تهیه‌کننده برنامه‌های معارفی بیان کرد: شبکه تخصصی قرآنی در کشورمان هادی مردم است و باید هدایت طیف فکری جامعه در زمینه دین را برعهده داشته باشد. به عبارتی وظیفه رسانه در برابر قرآن و‌ اسلام به‌کارگیری زبان ساده برای تفهیم مفاهیم اسلامی است.

حاجی تصریح کرد: قطع به یقین وقتی صحبت از رسانه است، باید این اقدام در بطن هنر ساخته ‌‌و پرداخته شود تا مانا بوده و‌ در قلب‌ها رسوخ کند؛ چراکه تناسب تبلیغ دین با نیازهای جامعه و استفاده از هنر در همه تولیدات صداوسیما بسیار ضروری است. هنر بهترین وسیله برای انتقال پیام و از جلوه‌های زیبای خلقت الهی است.

وی با بیان اینکه در استفاده از خنجر تیز آبدیده هنر جهت جلوگیری از نابود کردن جوهر ارزشمند تقوا نیز باید هوشیار بود، اظهار کرد: می‌توان منطبق با مسائل ذکر شده از ظاهر و باطن قرآن کریم، شاکله و ساختار یک شبکه قرآنی را ذکر کرد. بیش از دویست قصه در قرآن مطرح می‌شود، یعنی برای انتقال بسیاری از مفاهیم، زبان‌ِ قصه، فیلم و سریال اهمیت بالایی دارد، در حالی که در شبکه‌های قرآنی موجود ما تاکنون حتی یک فیلم قرآنی ساخته نشده است. به عبارتی، اصلاً گروهی برای فیلم و سریال وجود ندارد تا چنین اقدامی صورت گیرد.

این تهیه‌کننده برنامه‌های معارفی افزود: بخش عمده‌ای از آیات مصحف شریف اشاره به مباحث اخلاقی دارد. تا چه میزان برنامه‌های تولیدی شبکه قرآن به این مهم می‌پردازد؟ شاهد برنامه‌های سبک زندگی، اخلاق و ‌‌خانواده در شبکه قرآن سیما هستیم، اما با کمترین ضریب اهمیت. یعنی مهمترین زمان‌های پخش آنتن در اختیار اخلاق نیست، بلکه برای کشف استعدادهاست. یک سؤال تخصصی اینکه اساساً آیا وظیفه یک شبکه قرآنی استعدادیابی است یا ارتقای اخلاق دینی ‌و تعمیق باورهای اسلامی؟

وی بیان کرد: یک شبکه قرآنی باید تلاوت و برنامه‌های آموزشی قرائت و حفظ داشته باشد، اما نه در اولویت، بلکه طبق اهمیت‌بخشی از سوی خود قرآن پس از اختصاص بهترین و بیشترین زمان‌ها و امکانات برای برنامه‌های نمایشی و اخلاقی، اقدام کند. آنچه ما اکنون از شبکه‌های قرآنی صدا و سیما دریافت می‌کنیم، کاملاً بالعکس دستورالعمل قرآنی است.

حاجی در پایان تصریح کرد: در حوزه مطالبه‌گری ‌و جهت‌دهی جریان‌های قرآنی کشور نیز این ظرفیت عظیم رسانه‌ای نقش محوری به دست نیاورده و برای مثال نظیر شبکه‌های ورزشی، شاهد نقش‌آفرینی رسانه‌ای مؤثر نیستیم. مواردی که بیان شد، با تغییر نگاه مدیریت کلان در صدا و سیما امکان‌پذیر است و امیدواریم روزی شاهد شبکه قرآن جریان‌ساز در جامعه باشیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
صادق نوایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۲:۳۶
0
0
با سلام ، نکات مهم و قابل توجهی است. بنده هم نظرم تعمیق اخلاق و معنویت قرآنی در جامعه جهانی است.
captcha