افزایش جذابیت بصری در شبکه قرآن امکان‌پذیر است
کد خبر: 3902726
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
بررسی ویژگی‌های شبکه‌های تخصصی قرآنی / یک تهیه‌کننده:

افزایش جذابیت بصری در شبکه قرآن امکان‌پذیر است

تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه برخی مدیران تخصصی عمل نکرده و صرفاً اعمال سلیقه می‌کنند، بر ضرورت تولید برنامه‌های جذاب برای جذب مخاطب بیشتر تأکید کرد.

علی جهانبخش تهیه کننده

ضرورت وجود شبکه‌های تخصصی در حوزه قرآن باعث شد که در همان اوایل انقلاب اسلامی شبکه رادیویی قرآن در رسانه ملی راه‌اندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبکه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به کار کرد. موضوع میزان تأثیرگذاری شبکه‌های تخصصی قرآن و نیز ویژگی‌های اصلی این شبکه‌ها در جذب هر چه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است که نظرات مختلفی وجود دارد. در این باره با علی جهانبخش، تهیه‌کننده برنامه‌هایی با عنوان «نور علی نور»، «گنجینه تلاوت»، «انصارالحسین»، «فضیلت علوی» و... شبکه قرآن و معارف سیما، گفت‌وگو داشتیم.

جهانبخش درباره ویژگی‌های یک شبکه تخصصی قرآنی به خبرنگار ایکنا، گفت: در طول مدتی که به عنوان تهیه‌کننده در شبکه قرآن و معارف سیما فعالیت دارم، متوجه نکاتی شدم که شبکه قرآن به صورت ویژه می‌تواند به این مسائل بپردازد. یکی از این نکات، دقت بر مسائل تخصصی مانند برنامه‌سازی است که تاکنون کمتر به آنها توجه شده است.

وی ادامه داد: در فضای قرآنی باید کارشناسان متخصص حضور داشته باشند و شبکه قرآن از این منظر، فعالیت خوبی را انجام داده است، اما از لحاظ برنامه‌سازی حرفه‌ای، ضعف‌های شدیدی وجود دارد که باعث شده تا تهیه‌کنندگان برنامه‌های مختلف سیما که با چارچوب حرفه‌ای کار می‌کنند در شبکه قرآن با مشکلاتی همچون نگاه‌های سلیقه‌ای مواجه شوند. برخی از مدیران در مواردی نظرات سلیقه‌ای خود را در مواردی همچون تولید برنامه‌ها دخالت می‌دهند.

این تهیه‌کننده برنامه‌های معارفی گفت: طی این سال‌ها کارهایی انجام شده که اگر از لحاظ تخصصی، کارگردان، تدوین‌گر، موشن‌گرافیک‌های حرفه‌ای بخواهند نظر دهند، نظرشان با فضایی که در شبکه قرآن حاکم است، کاملاً متفاوت خواهد بود.

جهانبخش تصریح کرد: ویژگی‌های یک رسانه تخصصی قرآنی در این است که یک شبکه باید به جذابیت‌ تصویری اهمیت دهد. از نظر من مخاطب این شبکه خاص است و هر چیزی را نمی‌‌پسندد. بنابراین جذابیت‌های بصری از لحاظ تصویری، دکور و ... در رشد علاقه مخاطبان تأثیر بسزایی دارد و باید در این باره دقت کرد.

این تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما در پایان اظهار کرد: سطحی‌ترین برنامه‌ها، برنامه‌های زنده گفت‌وگومحور است که می‌تواند ضعیف‌ترین نوع یک برنامه باشد، در حالی که راه‌های زیادی برای ارائه جذابیت است. حتی می‌توان از موسیقی خاصی در جذاب‌تر کردن برنامه‌های شبکه بهره برد. البته موافق موسیقی با ریتم‌های تندی که در شبکه‌های دیگر وجود دارد نیستم، ولی می‌توان از موسیقی‌های مناسب برای برنامه‌ها به گونه‌ای استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha