حجتالاسلام والمسلمین عیسی عیسیزاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفتوگو با ایکنا، گفت: در تحلیل قرآنی و اسلامی، حق و تکلیف ناظر به یکدیگر است و هر جا که حقی ثابت شده تکلیف و مسئولیتی نیز اثبات شده است. بنابراین انتخابات یک حق طبیعی و عقلانی و عقلایی است و یک تکلیف و مسئولیت انسانی نیز هست و کسی نمیتواند از آن سر باز بزند.
وی افزود: میان حقوق فردی و اجتماعی تفاوتهایی وجود دارد که یکی از آنها عدم امکان چشمپوشی و گذشت از آن است؛ حتی اگر شخص از حق شخصی و فردی خود بگذرد، به وی اجازه داده نمیشود که نسبت به حقوق اجتماعی همان رفتار را در پیش گیرد؛ زیرا حقوق اجتماعی همانند مسئولیتهای اجتماعی غیرقابل واگذاری یا گذشت است و نادیده گرفتن آن به هیچ وجه مجاز نیست.
عیسیزاده با بیان اینکه دشمنان اسلام و انقلاب اعم از استکبار جهانی و گروههای نفاق و خائنان خلیج تمام همت خویش ا برای دلسرد کردن مردم به کار بستهاند، اظهار کرد: قرآن در این گونه موارد مسلمانان را به مقابله با آنان ترغیب کرده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ؛ در برابر آنها [دشمنان] آنچه توانائى داريد از [نيرو] آماده سازيد [و همچنين] اسبهاى ورزيده [براى ميدان نبرد] تا بوسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و [همچنين] گروه ديگرى غير از اينها را كه شما نمىشناسيد و خدا مىشناسد و هرچه در راه خدا [و تقويت بنيه دفاعى اسلام] انفاق كنيد به شما بازگردانده مىشود و به شما ستم نخواهد شد.»(الأنفال/ 60)
وی تأکید کرد: یکی از راههای مقابله با دشمنان حضور پر شور در پای صندوقهای رأی است، چرا که بارزترین مصداق و نماد قدرت ملت حضور گسترده آنان است، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند: «انتخابات، مظهر حضور مردم است. انتخابات هم حقّ مردم و هم وظیفه آنهاست. حقّ مردم است؛ برای اینکه بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا میکند.»
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اضافه کرد: وظیفه مسلمانان در زمان غیبت کبری عمل کردن به دستور حاکم اسلامی است. قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً»(النساء/ 59). مقام معظم رهبری در هر انتخاباتی بر این مورد تأکید کردهاند.
عیسیزاده با بیان اینکه حضور در انتخابات، تعاون در نیکی است، تصریح کرد: از منظر قرآن، آنچه حلقه مؤمنانه و متدینانه صالحین را از فاسقین متمایز میکند، تعاون بر نیکی و برّ و نیز فاصله گرفتن از تعاون بر اثم و همیاری با دشمنان است؛ قرآن میفرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى وَ لاتَعاوَنُوا عَلَى الْإثْمِ وَالْعُدْوانِ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ و در انجام نیکىها و دورى از ناپاکىها یکدیگر را یارى دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید و از خداوند پروا کنید که همانا سخت کیفر است.» (مائده/2)
وی اضافه کرد: حضور در انتخابات به معنای تقویت نظام برخاسته از خون هزاران شهید و تعاون بر تقوا و بِرّ است و نیز حضور نیافتن در انتخابات به معنای پاسخ دادن به خواست دشمنان نظام جمهوری اسلامی و مصداق تعاون بر اثم و همسو شدن با دشمنان است؛ بنابراین قطعاً کسانی که دل در گرو نظام جمهوری اسلامی دارند و متعبد به قرآن هستند، از حضور در انتخابات کوتاهی نمیکنند.
رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان اینکه انتخابات مبارزه با سلطه دشمنان است، افزود: از الفبای فرهنگ و باور قرآنی این است که کفار به هیچ وجه حق ندارند بر مؤمنان استیلا یابند و آنها را تحت سلطه قرار دهند؛ از همین رو قرآن کریم میفرماید: «وَ لَن يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلا؛ و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است» نساء/141؛ امام علی(ع) نیز میفرمایند: «اِتَّقُوا اللهَ فی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مسؤولونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ أطِیعوا اللهَ وَ لاتَعصُوهُ؛ از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید که دارای مسئولیت هستید. حتی نسبت به زمینها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانی او بپرهیزید.»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شرکت نکردن در انتخابات، حضور نیافتن پای صندوق رأی و شانه خالی کردن از این تکلیف به معنای زمینهسازی برای سلطه کفار و مستکبرین خواهد بود. امتی که پیام قرآنی سلطهناپذیری را دریافته و رشد معنوی و سیاسی یافته است، هرگز پس از چهل سال مبارزه با سلطهطلبان، با حضور نیافتن در انتخابات راه سلطه کفار را فراهم نمیکند.
عیسیزاده با بیان اینکه زمینهسازی برای نصرت دین خدا از دیگر اهداف حضور در انتخابات است، تصریح کرد: ممکن است با محاسبات مادی و ظاهری، دشمنان از نظر «عِده»، یعنی جمعیت نظامی و «عُده» یعنی تسلیحات برتری داشته باشند. امروز جمهوری اسلامی بدر اوج اقتدار نظامی قرار دارد و همین موجب وحشت استکبار جهانی شده است. اگر هم در جهاتی آسیبپذیر باشد، آنچه در محاسبات دشمنان قرار نمیگیرد امدادهای غیبی و نصرت حق تعالی است.
وی افزود: قرآن کریم خطاب به سپاه اسلام و همه کسانی که دنبال نصرت رساندن حق هستند، وعده داده و میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم؛(محمد/7) ای کسانی که ایمان آوردید، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میسازد.» بیتردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانهای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد.
عیسیزاده با بیان اینکه یکی از کارکردهای انتخابات، تغییر در سرنوشت افراد و جامعه است، گفت: قرآن کریم فرموده است: «إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛(رعد/11)؛ همانا خداوند حال قومى را تغییر نمىدهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسیبى بخواهد، پس هیچ برگشتى براى آن نیست و در برابر او، هیچ دوست و کارساز و حمایتکنندهاى براى آنان نیست.»
وی با بیان اینکه شکر نعمت، کارکرد دیگر انتخابات است، اظهار کرد: براساس آموزههای وحیانی و قرآنی، کمترین وظیفه، شکر این نعمت است. یکی از راههای شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی تلقی میشود؛ چراکه قرآن میفرماید: «لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي لَشَديدٌ؛ ابراهیم/7؛ اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است.»
عیسیزاده ادامه داد: از منظر قرآن، حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت را داشته باشد؛ از همین رو میفرماید: «إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً؛ نساء 58؛ همانا خداوند فرمانتان مىدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آنچه خداوند شما را بدان پند مىدهد. بىگمان خداوند شنواى بیناست.»
این پژوهشگر و نویسنده آثار قرآنی با بیان اینکه یقیناً ورودیهای میدان سیاست باید کنترل شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: برای اداره کشور باید ورودیهای این میدان کنترل و معلوم شود کسی که میخواهد رئیسجمهور شود توانایی این کار را دارد یا خیر. ملاکهایی وجود دارد و باید کسانی این ملاکها را ببینند و بسنجند. باید کسی انتخاب شود که طرفدار انقلاب، دین، عدالت و نبود تبعیض است و کفایت لازم را دارد.
انتهای پیام