لازمه رفع کمبودها در جذب جوانان به قرآن اقدامات ابتکاری است
کد خبر: 4059747
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹

لازمه رفع کمبودها در جذب جوانان به قرآن اقدامات ابتکاری است

معاون فرهنگی دانشگاه قم با بیان اینکه ضرورت دارد که برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در فعالیت‌های قرآنی و جذب جوانان به قرآن به سمتی برود که قلمرو خود را گسترده کند، گفت: لازمه این کار دوری از فعالیت‌های تکراری و اجرای کارهای ابتکار است به نحوی که مخاطبان خود را بیفزاییم تا کمبودها برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قمحجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان کرد: جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان در مرحله ملی در حال برگزاری است و دانشجویانی که به مرحله ملی رسیدند بعد از رسیدن چهار مرحله برنامه‌شان به اینجا مبتنی شده و در کل بالغ بر 200 هزار دانشجو در این برنامه حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت مسابقه بسیار بالاست، افزود: این مسابقه ابتدا در دانشگاه و سپس در مناطق کشوری و سپس ملی برپا می‌شود که اکنون حدود یک‌هزار و 300 نفر در مرحله ملی قرار دارند که در بخش‌های مختلف آماده مسابقه هستند.

کریمی‌والا با تصریح اینکه ما بخش‌های ادبی هنری، پژوهشی، معارفی و بخش آوایی داریم که بخش آوایی برگزار و برگزیدگان آن مشخص شدند، افزود: اینکه بگوییم تعداد 200 هزار نفر نسبت به تعداد میلیونی دانشجویان کشوری کم است بله اما این به معنای با قرآن نبودن دیگر دانشجویان و عدم انس با قرآن نیست و این رشته‌ها وابسته به ذوق افراد نیز هستند؛ به طور مثال بعضی ذوق قرائت ندارند یا صدای اینچنینی ندارند که بخواهند قرائت کنند یا حتی پژوهش خود را متمرکز رشته خود انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: اگر ما بخواهیم بررسی کنیم چه درصدی از دانشجویان ما با قرآن مأنوس و محشور هستند خیلی تعداد آن‌ها بالاتر از 200 هزار نفر خواهد بود اما این به این معنا نیست که بگوییم خیلی هم خوش‌بین باشیم؛ این موضوع بسیار جدی است که فعالیت‌های قرآنی نفوذ و عمقش را آنطور که باید و شاید پیدا نکرده و این مسئله بسیار هشدار دهنده است.

وی تصریح کرد: ضروری است که برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در فعالیت‌های قرآنی و جذب جوانان به قرآن به سمتی برود که قلمرو خود را گسترده کند و لازمه این کار دوری از کارهای تکراری و اجرای کارهای ابتکاری است به نحوی که مخاطبان خود را در اختیار و دائما به دایره آن و جذابیت بیفزاییم تا کمبودها برطرف شود.

کریمی‌والا بیان کرد: در دانشگاه قم در ترم آتی طی یک برنامه‌ریزی تصمیم داریم برای هر 20 تا 30 نفر دانشجو یک مربی دلسوز در خوابگاه‌ها و اوقات فراغت در اختیار دهیم تا هفته‌ای یکی دو ساعت  تمرین انجام شود که حداقل به لحاظ قرائت قرآن مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه قم واحد، اداره و کانون‌های مختلف قرآنی در معاونت فرهنگی وجود دارد، افزود: در خصوص فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌های ارائه شده به کارکنان و خانواده‌های دانشجویان و حتی استادان، در مجموعه دانشگاه قم دغدغه و برنامه‌های جدی داریم تا انس و الفت با معارف و شعائر دینی را بسط دهیم و به‌واسطه ابتکارات به منشأ و منبع عوامل انگیزه‌زا توجه بیشتری شود. کل آنچه در معارف دینی است را جزو معارف قرآنی می‌دانیم.

معاون فرهنگی دانشگاه قم با بیان اینکه وقتی ذهن معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی همه با محوریت قرآن هدفمند شود، شاهد تحول قرآنی در دانشگاه‌ها خواهیم بود، یادآور شد: سطح داوری در مسابقات ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در اوج است چرا که داوران سطح یک کشوری از سایر استان‌ها حضور دارند و دقت بسیار بالایی در امتیازها وجود دارد.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha