ذکر خدا دل‌ را به آینه‌ شفاف و حقیقت‌نما تبدیل می‌کند
کد خبر: 4112084
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

ذکر خدا دل‌ را به آینه‌ شفاف و حقیقت‌نما تبدیل می‌کند

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در هشتمین جلسه تفسیر قرآن گفت: خداوند ذکر را قرار داده تا دل‌ها را آینه‌ای شفاف و حقیقت‌نما کند و برای دل جلادهنده‌ای جز قرآن نیست.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در هشتمین جلسه تفسیر قرآن و در ادامه بررسی آیات سوره جن ضمن بیان اینکه قرآن ذکر و کتابی مبارک است که زندگی انسان را با برکت می‌کند، گفت: اگر خانه دل را با آیات قرآن روشن کنیم دیگر معدن شر و خانه فساد نخواهد شد، چون دروغ و ظلم و انباشت کینه در خانه فساد رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: لازمه داشتن قلبی قرآنی، انس گرفتن با آیات خداست، عجین بودن با هر یک از آیات نورانی قرآن همانند چراغی است که در گرفتاری‌ها و تاریکی‌ها مسیر ما را روشن می‌کند. البته نه تنها دل باید قرآنی باشد بلکه خانه و خانواده هم باید با قرآن مأنوس باشند تا کینه و اختلاف و دشمنی و طلاق و بداخلاقی از خانه رفته و در پی آن جامعه هم از ظلم و بی‌عدالتی و حرام خواری پاک شود.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: آن وقتی‌که جامعه ما قرآنی شد باید به قرآنی شدن جهان بیندیشیم به‌ویژه ما که خود را پیروان سیره رسول مکرم اسلام(ص) می‌دانیم. در آیات قرآن آمده که حضرت عیسی ضمن تأیید پیامبران قبل از خود، پیامبر گرامی(ص) را معرفی می‌کند و مخاطب او «یا بنی‌اسرائیل» است و محدود به زمان خود می‌شود اما مخاطب پیامبر ما همواره «یا ایها الناس» است، یعنی در هر عصر و دوره‌ای کسی روی کره خاکی نیست که مخاطب پیامبر نباشد و بر همین اساس باید جامعه جهانی قرآنی شود و پیامبر جانشینان و امت خود را برای انجام این رسالت بسیج کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کلام امام خمینی(ره) که ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ در راستای رسالت پیامبر است که هر مسلمانی را برای تحقق این هدف در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم در طول عمر پر برکتش برای جهانی شدن رسالت پیامبر(ص) تلاش کرد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در قرآن آمده که خداوند مریم را پاک کرد و او را «سیده نساء عالم» عصر و مذهب خود قرار داد اما در مقابل اراده کرده فاطمه و خانواده او را پاک نگه دارد تا بتواند به تحقق رسالتی که بر عهده پیامبر است کمک کنند و فاطمه(س) «سیده زنان عالمین» است تا الگویی اسوه و راهنما برای زنانی باشد که دغدغه خود را تبعیت از فرمایشات و رسالت پیامبر اسلام قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب جهانی می‌اندیشند و یا حاج قاسم در خارج از مرزهای ایرانی در حال برقراری صلح و امنیت بود به سبب تحقق امر ظهور و رسالت جهانی، فراملی، فرامذهبی است که وعده صادق خداوند است تا امام زمان(عج) بعد از ظلم و جور موجود بر جهان حاکم خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بیان مضمون حدیثی از پیامبر گرامی اسلام، گفت: ای جماعتی که قاری قرآن هستید، تقوای خدا را رعایت کنید، آنچه از کتاب خدا برایتان آمده و از آن استفاده می‌کنید را در جامعه اجرا کنید من مسئولم که قرآن را به شما برسانم و هر یک از شما هم مسئول هستید، مسئولیت من تبلیغ رسالتم بود اما شما که مرتبط با قرآن هستید در قبال آنچه از قرآن و سنت من فرا می‌گیرید مسئول بوده و باید پاسخگو باشید؛ در برابر آیاتی که در مورد ربا و غیبت و ظلم و شرک بود خود و جامعه خود را برحذر دارید یا وظیفه خود در رابطه با احترام به والدین و پذیرش ولایت خدا و اهل‌ بیت(ع) به‌درستی عمل کنید و در مقابله با ولایت شیطان بسیج شوید.

وظیفه افراد مأنوس با قرآن

وی خاطرنشان کرد: حضور در نماز جمعه هم یکی از این مواردی است که اختیار در آن تخییری است و دست ما نیست؛ اختیار در دست حاکم شرع است که این شهر آمادگی برگزار نماز جمعه را دارد یا خیر، حکم که صادر شود اختیار مشخص می‌شود اما وقتی حکم شد دیگران باید برای آن اهمیت قائل شوند و به بهانه‌های واهی خود را از حضور در این نماز عبادی سیاسی محروم نکنند. در انتهای حدیث می‌فرماید افراد مأنوس با قرآن موظف‌اند هر آنچه را که از این مصحف شریف آموختند در جامعه به اجرا درآوردند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه که مرکز فرمایشات حضرت علی(ع) راجع به قرآن است آمده؛ قرآن نصیحت کننده‌ای است که غشی در کارش نیست و صراحت دارد و مستقیماً خطاب می‌کند، قرآن هدایت‌کننده‌ای است که هیچ‌گاه گمراه نمی‌کند، خبردهنده و نوآوری است که کذبی در بیان حقایقش وجود ندارد، هیچ‌کس با قرآن هم‌نشین نشد مگر اینکه وقتی از محضر قرآن برخاست هدایت و نورانیت بر او افزود و کوری و جهالت از او کاسته شد.

وی ادامه داد: بدانید هیچ‌کس بدون قرآن بی‌نیاز نیست و سر تا پا نیاز و احتیاج است، گرفتاری‌های خود را با دواهای قرآنی شفا ببخشید، برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها و بن‌بست‌های خود از قرآن استعانت بجویید، بدانید که قرآن بزرگ‌ترین دردها همچون کفر و نفاق و ضلالت و گمراهی را درمان می‌کند و شفا می‌بخشد، به‌وسیله قرآن از خدا درخواست کنید، با انس و محبت قرآن به خدا روی بیاورید، قرآن شفیعی است که شفاعتش رد نمی‌شود.

این مفسر قرآن در بیان ادامه خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه در رابطه با قرآن گفت: قرآن اگر قولی دهد قولش صادق و تصدیق شده است، قرآن از هر کسی شکایت کند آن شکایت را علیه آن فرد تصدیق می‌کند، قیامت هم منادی ‌می‌گوید هر کشت کننده‌ای گرفتار آنچه که کشت کرده است، کسانی که قرآن را در قلب خود کشت کردند، پیروزند پس پیرو قرآن باشید که اگر کاری انجام دادید بتوانید با قرآن برای خداوند استدلال کنید، از قرآن برای جانتان نصیحت بجویید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سخن شما با قرآن تطبیق ندارد خودتان را متهم بدانید و کلام خداوند را تصدیق کنید، هواهای نفسانی خود را تحت تأثیر قرآن عوض کرده و هدایت کنید. خداوند هیچکس را با ابزاری مانند قرآن نصیحت نکرد و این مصحف شریف برترین آن‌هاست. قرآن ریسمان ناگسستنی خداست، وسیله و اتصالی امین است، قرآن بهار دل و چشمه‌های نورانی علم است، اگر صفای باطن می‌خواهید جز قرآن چه چیزی می‌تواند قلب شما را جلا ببخشد. خداوند ذکر را قرار داده تا دل‌ها را آینه‌ای شفاف و حقیقت‌نما کند و برای دل جلادهنده‌ای جز قرآن نیست.

انتهای پیام
captcha