«خدای خوشبخت» از نگاه جنیان + صوت
کد خبر: 4113304
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد؛

«خدای خوشبخت» از نگاه جنیان + صوت

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در نهمین جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه زمانی جنیان این اعتقاد باطل را داشتند که «خدای ما خوشبخت است»، گفت: پس از اینکه جنیان قرآن را از زبان پیامبر(ص) شنیدند، ایمان آوردند و به افکار خود با تراز قرآن، نظم بخشیدند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در نهمین جلسه تفسیر قرآن خود که در دفتر امام‌ جمعه قزوین برگزار شد در ادامه بررسی آیات سوره جن به آیه سوم پرداخت و گفت: «وَأَنَّهُ تَعَالَی جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا» جنیانی که کلام خدا را از زبان رسول گرامی اسلام(ص) شنیده بودند و به شدت متأثر بودند و به حقانیت قرآن معترف بودند اینگونه اظهار کردند که آفریدگار ما بلندمرتبه و بزرگ و با عظمت است.

وی اظهار کرد: پیش از شنیدن آیات این‌گونه بوده که آن‌ها تا آن زمان تصور می‌کردند خداوند همسر و فرزند دارد و او را با سایر مخلوقات مقایسه می‌کردند اما وقتی که آیات را شنیدند نگاهشان اصلاح شد و پس از آن تصوراتشان مطابق کلام وحی شد یعنی متذکر شدند که ما نگاهی شرک‌آلود به خداوند داشتیم اما حالا موحدانه عبادتش خواهیم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۱۷۱ سوره نساء در مورد نگاه‌های شرک‌آلود مسیحیانی که تفکر صحیحی ندارند می‌فرماید که‌ ای اهل کتاب هر چیزی را به خدا نسبت ندهید، مسیحی که شما جایگاه او را به‌درستی تشخیص نمی‌دهید فرزند مریم است چرا او را در کنار خدا قرار می‌دهید و قائل به تثلیث هستید او تنها فرستاده خداست و خدای شما نیست پس به خدا و فرستادگانش ایمان بیاورید. یعنی مهندسی آفرینش‌های خداوند را بفهمید و بر این اساس بیندیشید و از افکار باطل خود دست بردارید و مخاطب این آیات تنها اهل‌کتاب نیستند بلکه ما هم در مسیرهایی که اشتباه رفته‌ایم مخاطب این آیات هستیم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: خدا از این نسبت‌های ناروایی که به او می‌دهند منزه است، شأن خدا را بدانید. جنیان می‌گفتند که «خدای ما خوشبخت است» این جمله نواقصی در وجود خدای متعال متصور است که شأن و جایگاه خدا را تا حد سایر مخلوقات پایین آورده است، سایر جنیان که علم و اطلاعی داشتند گفتند همنوعان ما از سر ناآگاهی این‌طور خداوند را تصور می‌کردند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ذکر سبحان‌الله که روزانه چندین مرتبه بر زبان جاری می‌کنیم حکایت از آن دارد که خدایا ما تو را از هر آنچه غافلان و ناآگاهان به تو نسبت می‌دهند پاک و منزه می‌دانیم.

ابراز خوشحالی جنیان

وی در بیان تفسیر آیه چهارم سوره جن تصریح کرد: «وَأَنَّهُ کانَ یقُولُ سَفِیهُنَا عَلَی اللَّهِ شَطَطًا» و شگفت آنکه کم خرد ما درباره خدا سخنانی یاوه می‌سراید. جنیان ابراز خوشحالی می‌کنند از اینکه قرآن را از زبان پیامبر شنیدند و ایمان آوردند و به افکار و اندیشه خود با تراز قرآن، نظم و سامان بخشیدند. مدام می‌گفتند که ما همیشه تحت تأثیر بمباران افکار باطل بوده‌ایم، کم‌خِردان ما نسبت‌هایی ناروا به خدا می‌دادند.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین روایتی را به تفسیر آیات سه و چهار سوره جن ضمیمه کرد و گفت: علی(ع) در نامه‌ای به معاویه فرمود که آیا تو ربی غیر از خدا دنبال می‌کنی؟ مگر غیر از قرآن در جستجوی کتاب دیگری هستی؟ و یا در جستجوی قبله دیگری غیر از قبله ابراهیمی هستی؟ آیا غیر از دین ابراهیمی در جستجوی دین دیگری هستی و پادشاهی غیر از خدا می‌خواهی؟ دین در دست ماست و تو علیه ما دشمنی آشکار را به کار بسته‌ای و همه چیز را به بازی گرفته‌ای و همواره اعمالی سراسر بغض و کینه در رابطه با ما به کار بستی. تو از دین ابراهیمی روی برمی‌گردانی در حالی که خداوند ابراهیم را برای دنیا برگزید و او را در قیامت از شایستگان قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: این نامه حضرت روایتگر آن است که کسانی که از دین رویگردان می‌شوند جنسی از نوع معاویه و مرتدین و ناسازگاران با پیامبر و ائمه دارند که از صداقت و راستی و علم و حکمت بویی نبرده‌اند و با نادانی خود عده‌ای را به گمراهی می‌کشانند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در روزگار ما برخی آنقدر قدرت استکبار را در نظر مردم بزرگ می‌کنند که قدرت خداوند به دست فراموشی سپرده شود، فراموش نکنیم که در جنگ خندق همه دشمنان در برابر اندک یاران اسلام صف آرایی کرده بودند و منافقان هم از داخل زمینه را برای حضور دشمنان مهیا می‌کردند و سه قبیله یهودی هم در پی ایجاد دردسر بودند تا نظام دینی را که پیامبر برای مردم آورده بود ریشه کن کنند اما در این شرایطی که ظواهر امر نشان می‌داد پیروزی با دشمنان است پیامبر(ص) در بحبوحهٔ شروع جنگ، به یاران خود نوید دادند که شکستن کاخ کسری و کاخ قیصر را می‌بینم در حالی‌که از همه طرف در محاصره کامل نظامی قرار داشتند.

نشانه‌های سفیه چیست

آیت‌الله عابدینی در رابطه با سفاهت گفت: خدای متعال نفاق را سفاهت معرفی می‌کند یعنی اگر کسی منافق باشد سفیه است و آدم عاقل و عالم منافق نمی‌شود. قرآن در آیه ۱۳ سوره بقره خطاب به منافقان می‌فرماید که شما نیز همچون سایر توده‌های مردم ایمان بیاورید گفتند ما مثل افراد بی‌خرد ایمان بیاوریم؟ و خداوند فوراً پاسخ داد اینها سفیهند اما دانش و فهمی که آنان را به سفاهت خود واقف کند ندارند.

وی ادامه داد: نشان دیگر سفیهان رویگردانی از دین است؛ که از مستدل‌ترین و منطقی‌ترین آیین الهی روی برمی‌گرداند. چه کسانی از دین ابراهیمی روی‌گردانند و برای نماز و مناجات و قرآن و فهم معارف عالم هستی حوصله ندارند؟ کسانی‌که بی‌خردند.

این مفسر قرآن افزود: سومین مورد روح بی‌اعتمادی به وعده‌های خداست. امام خمینی(ره) به وعده خدا اعتماد کرد و معمار اصلی تمدن نوین اسلامی شد و هرجا همه ناامید شدند امام روح امید را در جامعه دمید.

وی تصریح کرد: قرآن می‌فرماید که نباید به سفیهان اعتماد کنید و در مسائل کلیدی کار را به آن‌ها بسپارید. سفیه کسی است که دین و اخلاق برای او اصل نیست، سفیه نباید مدیر باشد، چون فاجعه به بار آورده و نه تنها کارایی ندارد بلکه مخرب هم خواهد بود. خداوند می‌فرماید برای ایستادگی و پایداری مؤمنین مال اهمیت دارد پس اموال خود را به دست سفیهان نسپارید.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه افراد سفیه خسران‌ زده‌اند، خاطرنشان کرد: خسارت یعنی از دست دادن سرمایه؛ در موضوع فرزندآوری افرادی که توان ازدیاد اولاد دارند و به یک یا دو فرزند اکتفا می‌کنند یا کسانی که با عناد از تولد فرزند جلوگیری می‌کنند دچار خسران‌اند و به خدا تهمت می‌زنند چون خداوند وعده داده که رزق ما و فرزندان ما را تأمین خواهد کرد اما آنان فکر می‌کنند رازق فرزند خودشان هستند و از تأمین روزی فرزند دیگری بر نمی‌آیند.

امام جمعه قزوین در پایان گفت: گاهی سفیهان اقدامی می‌کنند تا ما در فتنه و آزمایش قرار بگیریم؛ خداوند می‌فرماید ما فتنه به راه می‌اندازیم تا در پس آن دروغگویان از راستگویان و منافقین از مؤمنین مشخص شوند.  به طور مثال در نگاه سفیهانه پرداخت خمس از دست دادن مال است و دریافت ربا زیرکی و اندوختن سرمایه است در حالیکه خدا برکت خمس را تضمین کرده و در مقابل هیچ خیری در ربا قرار نداده است.

کد
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - ۰۹:۵۱
0
0
چقدر خوب که فایل صوتی هم گذاشتید فضای جلسات بیشتر حس می شه
captcha