چگونگی ایمان آوردن جنیان به پیامبر(ص)
کد خبر: 4120361
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد

چگونگی ایمان آوردن جنیان به پیامبر(ص)

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دوازدهمین جلسه تفسیر قرآن در بررسی آیه 9 سوره جن به چگونگی ایمان آوردن جنیان به پیامبر(ص) پرداخته است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در دوازدهمین جلسه تفسیر قرآن در ادامه بررسی آیات سوره جن به تفسیر آیه نهم پرداخت و گفت: پل عبور از جهنم هفت ایستگاه دارد، خدا در هفت مقطع سؤال خاصی مطرح می‌کند و موفقیت در پاسخ به آن مقدمه‌ای برای ورود به مراحل دیگر است.

وی اظهار کرد: اول از شهادتین سؤال می‌شود و دوم از نماز و ولایت و امامت که با موفقیت در هر ایستگاه به توقفگاه بعدی می‌رود، ایستگاه سوم زکات است و صدقه و خمس و مبرات در ایستگاه چهارم سؤال می‌شود که اگر چیزی برای عرضه داشت به ایستگاه پنجم که روزه است می‌رود، در مرحله ششم به حج می‌پردازند، مرحله هفتم از مظالم و رعایت حقوق دیگران و حق‌الله و حق ولی و رهبر سؤال می‌شود. اگر در هر مرحله موفق شود کار تمام شده اما اگر نتواند، لطف خدا همچنان جاری است و می‌تواند با مستحباتش نواقص ایمانی خود را جبران کند.

امداد غیبی خداوند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه تفسیر سوره جن گفت: رصد و مترصد بودن و مراقب بودن خدا یعنی خدا از یک سو از دین و بندگان خود حمایت می‌کند و از سوی دیگر از دشمنان دین انتقام می‌گیرد که مصداق امروزی آن حادثه طبس است؛ آن زمان که پس از تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها، ایستادگی‌ها و مجاهدت‌های مردم غیور ایران انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و دشمن نقشه کشیده بود که جماران و اماکن مهمی را مورد حمله و بمباران خود قرار دهد؛ اما در صحرای طبس امداد غیبی خداوند در قالب باد و طوفان به هم پیچید تا نسخه دشمن را بپیچد، ما آن یاران غیبی را ندیدیم اما آثار عمل آنها را دیدیم، در جایی‌که کسی مطلع نبود و سپاه و ارتشی برای مقابله وجود نداشت ارتش خداوند به کمک دین آمد و دشمن را با خاک یکسان کرد، همچون شهاب‌هایی که مانع از نفوذ جنیان به عالم بالا می‌شدند.

وی اظهار کرد:  در آیه ۱۰ این سوره آمده است «أَشَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الْأَرْضِ» جنیان در این قسمت مجهول سخن می‌گویند که نمی‌دانیم آیا برای زمین شری است یعنی به خدا نسبت نمی‌دهند که این بدی از جانب خدا به مردم خواهد رسید؛ آیا مردم کار بدی انجام داده‌اند و اینکه این بدی از چه ناحیه‌ای به مردم تحمیل خواهد شد چون همواره رحمت خدا بر غضب او مقدم است. «أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا» اما خیر و برکت و خوبی را به وضوح از جانب خدا می‌دانند و به خدا نسبت می‌دهند. بدی از ناحیه مردم و خوبی از جانب خداست.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: ابن‌عباس می‌گوید از زمان حضرت عیسی تا زمان نبی مکرم اسلام(ص) که ۶۲۰ سال بود و سالیان طولانی بین آن‌ها فاصله بود آسمان‌ها امنیتی نبود و جنیان در این دوران شرایط را رصد می‌کردند، اما یک باره نگهبانی شدیدی برای آسمان‌های دنیا گماشته شده که به هیچ جنبنده‌ای رحم نمی‌کردند و جنیان در این حالت دنیا را طوفانی می‌دیدند و نمی‌دانستند چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

وی ادامه داد: جنیان گرد ابلیس جمع شدند و او فرمان داد در قسمت‌های مختلف زمین پخش شوید و اخبار را بررسی کنید که چه اتفاقی در زمین افتاده که فضای آسمان را امنیتی کرده‌اند، گروهی از بزرگان جن به محلی رسیدند و پیامبر را مشغول نماز یافتند و پس از نماز صبح صدایی از او شنیدند که بعدها متوجه شدند صوت قرآن است و با دقت گوش دادند و زمانی‌که نزد قوم خود بازگشتند مؤمن شده بودند و دیگران را هم به سمت او دعوت کردند و جنیان مؤمن شدند. جنیان خوب و بد داریم و همه را به یک چشم نبینیم.

بدون تقوا فهم قرآن امکان ندارد

این مفسر قرآن با بیان اینکه بدون تقوا فهم قرآن امکان ندارد، خاطرنشان کرد: هر فردی با تولد خود سرمایه‌ای از تقوا را به همراه دارد. اگر تقوای اولیه را به جا آورید روزبه‌روز بر میزان آن افزوده می‌شود. نباید به سرمایه اولیه اکتفا کرد و تا می‌توانیم تقوا را رشد دهیم تا جایی‌که خدا می‌فرماید به اندوخته‌های خود اکتفا نکنید و بر رشد خود بیفزایید. همچون تحصیل علم و دانش که هرچه بیشتر بخوانیم بیشتر متوجه می‌شویم که هیچ نمی‌فهمیم.

وی در ادامه تفسیر سوره جن گفت: در آیه یازدهم جنیان اعتراف می‌کنند که از میان ما برخی درستکارند و برخی غیر آن و ما فرقه‌های گوناگونی هستیم. جنیان گفتند بعضی از ما صالحیم و برای کار خوب صلاحیت داریم و شایستگی را می‌پسندیم؛ صالح در برابر طالح است که گرایش به بدی دارد و هر قبیله‌ای از ما راهی را برای خود انتخاب کرده است.

آیت‌الله عابدینی در پایان تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که در این میان تنها یک راه مستقیم وجود دارد. صراط مفرد است و دین هم مفرد است و ما یک صراط مستقیم و یک دین داریم که آن‌ هم اسلام است و سُبُل راه‌های مختلف را عنوان می‌کند. کینه‌ها، دشمنی‌ها و عداوت‌ها ناشی از آن است که تصور می‌کنیم صراط مستقیم متعدد است در حالی‌که صراط مستقیم یکی است و دعوت به وحدت توحیدی می‌کند و در این حالت منافع یکی و دشمن یکی می‌شود؛ همه حامی مستضعفین و دشمن مستکبرین می‌شوند.

انتهای پیام
captcha