بیان ظهور منجی در آیاتی از سوره جن
کد خبر: 4128494
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد؛

بیان ظهور منجی در آیاتی از سوره جن

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه بررسی آیات سوره جن، گفت: برخی در تفسیر آیه ۲۴ سوره جن به بحث رجعت و آمدن منجی توجه و مطرح می‌کنند که وقتی امام زمان(عج) ظهور کند و رجعت شود آن زمان است که ضعف و قدرت واقعی نمایان می‌شود.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در هفدهمین جلسه تفسیر قرآن که در دفتر امام‌ جمعه قزوین برگزار شد، در ادامه بررسی آیات سوره جن و در تفسیر آیه ۲۴ گفت: در آیات قبلی به نگرش توحیدی رسیدیم که هر نفع و ضرری به دست خداست و پیامبران و اهل‌بیت مجری فرمان الهی و منبع فیض برای ما هستند که پیامبر هم فرمود در برابر مشیت الهی کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد و وظیفه من ابلاغ رسالات الهی است.

وی اظهار کرد: اگر ما در این موضوع جست‌وجو و رسالت‌ها را اولویت‌بندی کنیم مهمترین آن‌ها ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (ع) است که نه تنها رسالت‌های دیگر را نفی نکرده بلکه تأکید هم می‌‌کند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: در آیه ۲۴ می‌خوانیم که حَتَّى إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً (آنان در غفلت و غرور به سر مى‌برند) تا وقتى كه آنچه را به آن تهديد مى‌شوند، ببينند، كه خواهند دانست چه كسى ياورش ضعيف‌تر و نفراتش كمتر است.

وی افزود: معاندین و کفار ادعا داشتند عده و نفرات و قدرت مال ما بیشتر از شماست و مردم گوش به فرمان ما هستند. پیشینیان اینها فرعون بود که گفت من خدای شما هستم و این ادبیات معاندین و کفار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در این آیه بشارتی است که دنیا همیشه به این منوال نخواهد بود. که برخی در تفسیر این آیه به بحث رجعت و آمدن منجی توجه می‌کنند. دشمنان از زمان گذشته تا کنون به عده‌ی زیاد خود در برابر تعداد کم اهل حق مباهات می‌کردند و عده یاران رسول خدا را زیر سوال می‌بردند و همواره آرزو می‌کردند که پیامبر یاری نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها در سده اخیر با قحطی و گرسنگی میلیون‌ها نفر از جمعیت ایران را به کشتن دادند تا از جمعیت راه حق بکاهند و همچنین نقشه‌هایی که هنوز هم در جهان اسلام پیاده می‌کنند تا در حد ممکن نسل مسلمانان کاهش پیدا کند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: این جنگ جمعیتی بین مؤمنین و دشمنان خدا همواره در جریان بوده و هست؛ وقتی فرعونیان به‌دنبال موسی و یارانش بودند با خوشحالی می‌گفتند آن‌ها تعدادی نیستند و ما به‌راحتی می‌توانیم بر آن‌ها مسلط شویم و همواره می‌خواهند همه اموال و اولاد دنیا در اختیار آنان باشد.

وی در صحبت از کم و زیادی حامیان دین گفت: از کمی جمعیت در مسیر حق نگران نشوید خدا همراه شماست؛ در حالی‌که قلیل و کم و بی‌ارزش حقیقی دنیا و اهل دنیا هستند اگرچه در ظاهر از تعداد بیشتری برخوردارند اما متاع دنیا قلیل است و در مقابل کسی که به حکمت وصل باشد کم نمی‌شود.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: تنها در مورد فاطمه زهرا(س) خداوند فرمود که عالم متاع قلیل و وجود حضرت زهرا به تنهایی خیر کثیر است. مردم به طمع‌های دنیایی دور هم جمع می‌شوند اما همواره گرسنه‌اند و از دنیاطلبی سیری ندارند. اما آنچه مردم را گردهم جمع کرده و متحد نگه‌می‌دارد رضایت و غضب خداوند است.

سکوت در برابر نافرمانی خدا عقوبت دارد

وی با گریزی به کلام امیرالمومنین(ع) در این رابطه، گفت: نهج‌البلاغه در رابطه با جبهه‌بندی آدم‌ها می‌گوید، کسی دو پای شتر ثمود را قطع کرد اما چون همه قوم راضی به این بدی بودند خداوند همه را دچار عذاب کرد چون کسانی‌که در برابر مفاسد و منکرات سکوت می‌کنند در عقوبت آن شریک هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: باید از دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌هایش که برگرفته از دین است دفاع کنیم؛ جمهوری اسلامی و شهدای ما حرمت دارند و رهبری همواره حجت را بر ما تمام می‌کند اما اگر در این شرایط راه دیگری برویم شرایط و مجازات سنگینی در انتظار ما خواهد بود.

وی ادامه داد: بیانات تفسیر قمی بوی روایت می‌دهد و معمولاً سیره و سنت اهل‌بیت(ع) را بیان می‌کند؛ در تفسیر این آیه از سوره جن مطرح می‌کند که وقتی امام زمان(عج) ظهور کند و رجعت شود آن زمان است که ضعف و قدرت واقعی نمایان می‌شود، آن زمان است که کمی نیروی دشمنان و ضعف و حقارت انسان بر همگان آشکار خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: در موضوع جمعیت قرآن را بررسی کنیم که دشمنان تا چه حد جمعیت زیاد خود را به رخ ما می‌کشند و تا چه میزان از زیادی جمعیت ما ناراحت و نگرانند و برای کم شدن و نابودی ما نقشه می‌ریزند.

وی در ادامه و در بیان تفسیر آیه ۲۵ عنوان کرد: «قُلْ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَداً» بگو من نمى‌دانم كه آيا آنچه وعده داده مى‌شويد نزديک است، يا پروردگارم براى تحقق آن مدتى (طولانى) قرار مى‌دهد.

این مفسر قرآن گفت: خدا عالم به غیب است و کسی را کمک نمی‌کند تا از غیب مطلع شود مگر کسانی‌ را که پسندیده و به غیب واقف و آشکار کرده است و او را از اخبار گذشته و آینده مطلع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این آیه قصد بیان قدرت امام زمان(عج) و یارانش را دارد که از نظر عقل و فهم و معرفت چنانند که زمان غیبت را مثل زمان حضور و شهود می‌بینند و نگاه و اخلاص و اعتقاد راسخ و عمیق را از خود بروز می‌دهند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: زبان حال مومنین در رابطه با امام زمان(عج) این است که خدایا ما از نبود امام خود گله داریم و زمان برای ما بسیار سخت شده و یارانمان در مضیقه‌اند و فتنه‌ها یکی از پی دیگری به‌ما می‌رسد و دشمنان اتحاد داشته و در دشمنی با دین از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و عده‌ آن‌ها زیاد و عده‌ ما در این جنگ نابرابر کم و بسیار آزاردهنده است و ما به این وضع شکایت داریم. اگر جمعیت کم شده و بلا آمد و امام زمان(عج) نیامد مقصر هستیم و به استغفار نیاز داریم تا مشکلات را رفع کنیم.

تا خدا نخواهد کسی از غیب مطلع نمی‌شود

وی افزود: پیامبر با صداقت خود پیام خدا را منتقل می‌کند. پیامبر می‌گوید خزائن الهی در دست من نیست و تا خدا نخواهد علم غیب را نمی‌دانم، من پادشاه نیستم و هر چه به من وحی شود را می‌پذیرم و اعلام می‌کنم درحالی‌که فرعون ادعا می‌کرد من رب شما هستم.

این مفسر قرآن در ادامه تفسیر سوره جن به آیه ۲۶ پرداخت و گفت: «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا او دانای غیب عالم است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی‌کند». مشابه این مضامین را در آیه ۳۴ سوره لقمان می‌خوانیم که «همانا علم ساعت (قیامت) نزد خداست و او باران را فرو بارد و او آنچه (از نر و ماده و زشت و زیبا) که در رحم‌های آبستن است می‌داند و هیچ‌کس نمی‌داند که فردا (از سود و زیان) چه خواهد کرد و هیچ‌کس نمی‌داند که به‌کدام سرزمین مرگش فرا می‌رسد (و به خاک می‌رود)، که تنها خدا دانا و آگاه است».

وی گفت: همچنین در آیه ۵۹ سوره انعام آمده است که «و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است».

انتهای پیام
captcha