بین شب‌های احیا و شب قدر تفاوت وجود دارد
کد خبر: 4133508
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

بین شب‌های احیا و شب قدر تفاوت وجود دارد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان نکات حائز اهمیت در شب‌های احیا، گفت: بین شب‌های احیا و شب قدر تفاوت وجود دارد، ما در شب‌های احیا خود را آماده می‌کنیم تا بتوانیم لیله‌القدر را درک کنیم و برای این منظور انجام سه کار حائز اهمیت است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در نهمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در حرم امام‌رضا (ع) برگزار شد، گفت: ما آدم‌ها دو نوع زندگی داریم، یک زندگی مانند همان زندگی که همه موجودات دارند، چشم، گوش و زبان دارند، صحبت می‌کنند، نفس می‌کشند، حرکت می‌کنند، این زندگی انسانی نیست، این زندگی معمولی است که همه موجودات دارند، خدای متعال وقتی انسان‌ها را مخاطب قرار می‌دهد، به جنبه انسانی آن‌ها می‌نگرد.

وی ادامه داد: ما در فارسی کلماتی مانند چشم، گوش و دل داریم، اما وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم قرآن می‌فرماید منظور شما چشم، گوش و دل انسانی است یا از اعضای حیوانات سخن می‌گویید؟ خداوند می‌فرماید ما شما را از مادرانتان به دنیا آوردیم و به شما سمع، بصر و فؤاد دادیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: برخی‌ها چشم، گوش و دل ظاهری دارند، اما خدا به آن‌ها می‌فرماید که شما گوشتان نمی‌شنود، چشمتان نمی‌بیند و دلتان هم مرده است، برای اینکه چشم و گوش انسانی ندارید، برای اینکه این دل زنده و انسانی شود ما به یک شب معنوی به نام لیله‌القدر نیاز داریم.

وی بیان کرد: البته بین شب‌های احیا و شب قدر تفاوت وجود دارد، ما در شب‌های احیا خود را آماده می‌کنیم تا بتوانیم لیله‌القدر را درک کنیم، برای این منظور انجام سه کار حائز اهمیت است، نخست ارتباط با خداست، ما در دعای جوشن کبیر ۱۰۰ اسم خدا را با ۱۰ بیان به زبان جاری می‌کنیم تا بتوانیم با خدا ارتباط بگیریم. بنابراین برای برقراری ارتباط با خدا باید آماده باشیم، غسل کنیم، خواب‌آلود نباشیم و فرصت را از دست ندهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: دوم اینکه شب قدر به معنای شروع سال جدید است، پس ما باید سال قبل را بررسی کنیم، ببینیم در سالی که گذشت، چگونه بودیم؟ آیا از عمرمان به نحو احسن استفاده کردیم، آیا توبه کردیم، آیا ادای دین کردیم، آیا در صدد جبران کارهای منفی خود بودیم؟ یعنی لازم است در شب قدر پرونده گذشته خود را بررسی کنیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: کار سومی که باید در شب قدر انجام دهیم، برنامه‌ریزی و تعیین چشم‌انداز برای آینده است، اینکه مشخص کنیم از نظر فهم، سواد، مطالعه و ارتباط با انسان‌ها می‌خواهیم در آینده چطور باشیم؟ بنابراین برای آمادگی جهت رسیدن به شب قدر باید ابتدا خود را در شب‌های احیا آماده کنیم.

وی یادآور شد: شب نوزدهم برای اندازه‌گیری است، یعنی ما آمده‌ایم و می‌گوییم خدایا اندازه رزق، آبرو، موفقیت‌ها، سعادت‌ها و اندازه‌هایی که باید از من دور کنی را برایم مشخص کن، شب بیست‌ویکم هم می‌آییم برای اینکه این اندازه‌ها معلوم شود و قرارداد بین ما و خدا کامل شود، در شب بیست‌وسوم هم خدا همه چیز را مسجّل می‌کند، یعنی می‌گوید همه چیزهایی که در ۲ شب گذشته در سرنوشت خودت و در پیشگاه خدا مشخص کردی، مسجّل شد.

نکات حائز اهمیت در شب‌های احیا

امام جمعه قزوین بیان کرد: در شب‌های احیا چند چیز خیلی مهم است، نخست اینکه استغفار را باید در این شب‌ها جدی گرفت، استغفار به معنای پاک شدن از گناهان است، اگر می‌خواهیم به خدمت قرآن برویم باید پاک باشیم، خداوند در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، یعنی فقط پاکان قرآن را درک می‌کنند، اگر می‌خواهیم دعا کردن به دلمان بنشیند و ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت در جان ما نفوذ کند باید پاک باشیم، بنابراین در این شب‌ها زیاد و با دقت «استغفرالله ربی و اتوب الیه» بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند اگر بنده‌ای خالصانه توبه کند، خدا خطاهای او را می‌پوشاند و نمی‌گذارد آبروی او برود، شخصی از امام (ع) پرسید خدا چگونه خطاها را می‌پوشاند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام صادق (ع) پاسخ داد خدا کاری می‌کند آن دو ملکی که روی شانه‌های انسان هستند بدی‌های او را فراموش کنند، حتی کاری می‌کند که زمینی که فرد در آن گناه کرده هم این بدی را از یاد ببرد، یعنی بدی‌های فرد از صحنه هستی برداشته می‌شود، وقتی این گونه شد این فرد احساس آرامش می‌کند.

وی افزود: فرصت دیگری که در این شب‌ها نباید آن را از دست دهیم، ارتباط با قرآن است، باید در طول سال با قرآن ارتباط برقرار کنیم و آنقدر با کتاب خدا رفیق باشیم که وقتی سایه قرآن روی سر ما قرار می‌گیرد، احساس دوستی، انس و الفت بین ما و قرآن باشد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در روایت داریم دل‌های ما آدم‌ها مثل آهن زنگ می‌زند و اکسید می‌شود، اگر هر کس می‌خواهد زنگ دلش پاک شود تلاش کند تا می‌تواند اهل قرآن باشد، قرآن و ذکر باعث می‌شود دل آدم مثل آینه شود و حقایق را بفهمد.

وی گفت: فرصت دیگر در این شب‌ها توجه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است، در این شب‌ها قرآن سر بگیریم و ائمه (ع) را یکی پس از دیگری شفیع قرار دهیم، در شب قدر هم قرآن و هم ولایت امیرالمؤمنین (ع) نازل شده است، بنابراین باید از این فرصت‌ها برای استغفار و پاک شدن استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha