لعن قرآن شامل چه کسانی می‌شود
کد خبر: 4131087
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
آیت‌الله عابدینی تشریح کرد؛

لعن قرآن شامل چه کسانی می‌شود

امام جمعه قزوین با بیان اینکه قرآن برای مؤمنین شفا و رحمت و برای کافران خسارت است، گفت: قرآن افرادی را لعنت می‌کند که آیات قرآن را می‌خوانند درحالی‌که ضدّ آن عمل می‌کنند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، شب گذشته، سیزدهم فروردین در دومین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌ خمینی(ره) حرم امام‌ رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) فرمودند مؤمن سه ویژگی دارد که هر کدام از این صفات منبعی دارند، صفت نخست این است که خدا از مؤمن انتظار دارد راز نگهدار باشد و وقتی از کسی چیزی می‌داند آبروداری کند، مؤمن باید اسرار مملکت خود را حفظ کند، دشمنان می‌خواهند اسرار مملکت ما را بدانند و از این طریق به ما ضربه بزنند، مؤمن کسی است که کتمان سرّ را از خداوند آموخته است.

وی ادامه داد: امام‌ رضا(ع) فرمودند دومین خصلت مؤمن مدارا کردن است که باید آن را از رسول خدا(ص) یاد بگیرد، باید بدانیم با همسر، فرزند، خانواده و بزرگترها چگونه رفتار کنیم، باید یاد بگیریم با مردم مدارا کنیم، پیامبر(ص) چقدر با مردم مدارا می‌کرد و با سعه صدر برخورد می‌کرد، اگر کسی سعه صدر نداشته باشد خیلی زود ناراحت و عصبی می‌شود و به دنبال عصبانیت تصمیم می‌گیرد که این تصمیمات ممکن است منجر به کارهای غیرقابل جبران شوند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام‌ رضا(ع) فرمودند سومین خصلت مؤمن که باید آن را از امامان معصوم یاد بگیرد صبر در نوسانات زندگی است، امامان ما الگوی صبر و استقامت هستند، هر کس هر چه کرد امامان ما از مسیر خدا بیرون نرفتند، عصبانی نشدند و تصمیم عجولانه از آن‌ها سر نزد.

مؤمنین حق تقوا را ادا کنند

وی بیان کرد: خدای متعال قرآن از ادای سه حق صحبت می‌کند که یکی از آن‌ها حق تقواست، خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ»، خدا در این آیه از مؤمنین می‌خواهد حق تقوا را ادا کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تقوا درجه حداقلی و حداکثری دارد، خداوند در آیه ۲ سوره بقره می‌فرماید «ذَلِک الْکتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ»، یعنی این کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است، این شروع تقواست، همچنین خداوند در آیه ۱۶ سوره تغابن می‌فرماید «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، یعنی تا می‌توانید از خدا پروا بدارید، این هم یک مرحله جدی‌تر از تقواست.

وی تصریح کرد: خداوند در مرحله بالاتر تقوا در آیه ۷۴ سوره فرقان می‌فرماید «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»، در این آیه آدم باتقوا دعا می‌کند که خدایا نه تنها من می‌خواهم متقی باشم، بلکه می‌خواهم من را به جایی برسانی که راهنمای جمعیت زیادی از متقین باشم، مصداق بارز این آیه امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند که ملت‌ها با کلام آن‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند.

آیت‌الله عابدینی گفت: دومین حقی که خدای متعال در قرآن کریم راجع به ادای آن سخن گفته حق تلاوت قرآن است، یک موقع ما قرآن را می‌خوانیم و از آن می‌گذریم، یک موقع هم علاوه بر تلاوت قرآن، از آن بهره می‌بریم، با آیات قرآن انس می‌گیریم و معانی آن‌ها را می‌فهمیم، خداوند در آیه ۱۲۱ سوره مبارکه بقره می‌فرماید «الَّذِینَ آتَینَاهُمُ الْکتَابَ یتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، یعنی کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده‌ایم و آن را چنانکه باید می‌خوانند ایشانند که بدان ایمان دارند.

قرآن برای کافران خسارت می‌آورد

وی یادآور شد: قرآن برای مؤمنین شفا و رحمت است، طفل از مادر شیر می‌نوشد و رشد می‌کند، مؤمن نیز آیات قرآن را می‌نوشد و پرورش انسانی پیدا می‌کند، در نقطه مقابل نیز قرآن برای کافران خسارت می‌آورد، کسی که عاق والدین است و آیه مربوط به احسان به پدر و مادر را می‌خواند، کسی که ربا می‌خورد و آیه مربوط به دوری از ربا را می‌خواند، قرآن چنین افرادی را لعنت می‌کند که آیات قرآن را می‌خوانند و ضدّ آن عمل می‌کنند.

امام جمعه قزوین گفت: خداوند در آیه ۱۴۱ سوره نساء می‌فرماید «لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلً»، یعنی خداوند هرگز بر زیان مؤمنان برای کافران راه تسلطی قرار نداده است، خدا نخواسته و نمی‌خواهد کافران بر مؤمنان مسلط باشند، اما کسی که این آیه را می‌خواند و نوکری آمریکا را می‌کند، همین آیه او را لعنت می‌کند.

وی اظهار کرد: تلاش فتنه‌گران این بود که نور خدا را خاموش کنند، اما خدا می‌خواهد نور خود را حفظ می‌کند، خداوند در آیه ۳۲ سوره توبه می‌فرماید «یرِیدُونَ أَنْ یطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ»، یعنی کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند، وقتی کسی این آیه را می‌خواند و در فتنه دست دارد، همین آیه باعث لعنت او می‌شود.

شهدا حق جهاد را ادا کردند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حق سوم که در قرآن از آن نام برده شده، حق جهاد است، خداوند در آیه ۷۸ سوره حج فرمود «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ»، یعنی و در راه خدا چنانکه حق جهاد در راه اوست جهاد کنید، خداوند در این آیه فرموده در راه خدا حق جهاد را ادا کنید، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع وطن و شهدای امنیت حق جهاد را ادا کردند.

وی افزود: جهاد با مال هم جهاد است، پرداخت وجوهات شرع و مواسات در دوران بحران و گرفتاری‌های مردم به معنای جهاد با مال است، جهاد با زبان نیز یک نوع دیگر از جهاد است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی از آن تحت عنوان جهاد تبیین نام بردند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: دشمنان ما دائم می‌خواهند به مردم ما تلقین کنند که ما عقب‌افتاده هستیم، از کشورهای خودشان بهشت می‌سازند در حالی که در جهنم بی‌عدالتی زندگی می‌کنند، اما مملکت ما را ویران نشان می‌دهند، در چنین شرایطی آن کسی که ایمان حقیقی دارد باید به میدان بیاید و با زبان خود جهاد کند و برای مردم توضیح دهد ما پیش از این کجا بودیم و الان کجا هستیم.

وی یادآور شد: مؤمن حقیقی باید سال‌های قبل از پیروزی انقلاب که مردم در فقر، فلاکت و گرفتاری بودند را یادآوری کند و تفاوت‌های امروز جامعه را نسبت به آن زمان بیان کند، مؤمن حقیقی باید بیان کند که قبل از پیروزی انقلاب مردم چه زندگی‌هایی داشتند؟ چند روستای ما برق داشت؟ چند روستای ما آب آشامیدنی داشت؟ چند شهر ما امکانات زندگی معمولی داشت؟ چند نفر تلفن داشتند؟ وضعیت کنونی را نیز بیان کند.

ویژگی‌های مؤمن

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی سه حق اعم از حق جهاد، حق تلاوت قرآن و حق تقوا ادا شد، خدا یک حقی را به‌عنوان جایزه به انسان عنایت می‌کند و آن حق تقواست، خداوند در آیه ۲ سوره مبارکه انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یتَوَکلُونَ»، یعنی مؤمنان همان کسانی‌اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند. خداوند در این آیه می‌فرماید مؤمن وقتی مؤمن می‌شود که زمان شنیدن نام خدا دلش به لرزه در آید، متحول شود و بی‌تفاوت نباشد، این یک علامت مؤمن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: علامت بعدی مؤمن مطابق آیه ۲ سوره انفال این است که وقتی آیات قرآن برای او خوانده می‌شود ایمانش افزایش می‌یابد، وقتی آیات قرآن به جان مؤمن می‌نشیند و این آب حیات‌بخش در ریشه‌های او نفوذ می‌کند، سرحال می‌شود و ایمانش ارتقا می‌یابد. اگر به درختی که ریشه‌هایش پوسیده آب بدهید به جای اینکه سرحال شود، پوسیدگی آن بیشتر می‌شود، تلاوت قرآن برای کافران نیز این گونه است، قرآن برای مؤمنین حقیقی شفا و رحمت است، اما برای کافران و ظالمان خسارت می‌آورد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید مؤمن کسی است که وقتی یاد و نام خدا می‌آید دلش می‌لرزد، وقتی آیه قرآن قرائت می‌شود ایمانش افزایش می‌یابد، مؤمنین توکلشان به خداست، تکیه‌گاه و امیدشان فقط خداست، این‌ها همان‌هایی هستند که نماز را اقامه می‌کنند. نماز خواندن با اقامه نماز متفاوت است، نماز خواندن کار سختی نیست، اما اقامه نماز سخت است، نماز خواندن این است که نماز را بدون اینکه بفهمیم و بدون اینکه بعد از نماز احساس مسئولیت کنیم، پشت‌سر بگذاریم، در حالی که قرآن فرموده مؤمنین حقیقی آن‌هایی هستند که مراقب نمازهایشان هستند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۴۵ سوره عنکبوت می‌فرماید «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ»، یعنی بخوان و نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می‌دارد، خداوند در این آیه می‌فرماید نماز را اقامه کنید، کسی که نماز بخواند و دروغ بگوید یا ظلم کند، نماز را اقامه نکرده است، بلکه نماز را خوانده است، ممکن نیست ما نماز را اقامه کنیم و از ما بدی صادر شود.

وی در پایان افزود: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که حق جهاد، حق تقوا و حق تلاوت قرآن را ادا می‌کنند، جایزه آن‌ها این است که مؤمن حقیقی می‌شوند، مؤمن حقیقی ولع تقوا دارد و هر روز بر تقوای خود می‌افزاید، مؤمن حقیقی با قرآن مأنوس می‌شود، مؤمن حقیقی در راه خدا جهاد دفاع از وطن، جهاد مالی و جهاد تبیین می‌کند و در هر زمینه‌ای رسالت ایمانی خود را به سرانجام می‌رساند. اگر بخواهیم در همه این زمینه‌ها موفق باشیم باید به فرمان رهبر معظم انقلاب توجه کنیم، اگر چنین باشد این حقوق قرآنی، تقوایی و جهادی را ادا می‌کنیم و مشمول جایزه خدا می‌شویم که این جایزه همان رسیدن به تقوای حقیقی است.

انتهای پیام
captcha