عواقب آلودگی جامعه به بی‌حیایی و بی‌عفتی
کد خبر: 4132201
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
آیت‌الله عابدینی مطرح کرد

عواقب آلودگی جامعه به بی‌حیایی و بی‌عفتی

امام جمعه قزوین در جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: آن‌هایی که دلشان می‌خواهد فحشا و بدی در میان مردم رواج پیدا کند، جامعه را به بی‌عفتی و بی‌حیایی آلوده کنند، خدای متعال در آیه ۱۹ سوره نور درباره آن‌ها فرمود کسانی که دوست دارند که زشت‌کاری در میان مؤمنین شیوع پیدا کند برای آنان در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در پنجمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌خمینی (ره) حرم امام‌رضا (ع) برگزار شد، با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: میلاد امام حسن (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام زمان (عج) نیز در نیمه ماه شعبان قرار دارد، گویا امام زمان (عج) قلب ماه شعبان و امام حسن مجتبی (ع) قلب ماه مبارک رمضان هستند، همان‌طور که قلب ما انسان‌ها مرکز وجود ماست، قلب این ماه و قلب دین هم ولایت اهل بیت (ع) است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام باقر (ع) فرمودند اگر کسی همه شب‌ها نماز بخواند، همه روزها روزه بگیرد، هر سال به حج تمتع مشرف شود و همه مال خویش را در راه خدا بدهد اما خودش را با امامش هماهنگ نکند، در قیامت ذره‌ای ثواب ندارد و از اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: همه ائمه (ع) در شجاعت، سیاست، ولایت، رهبری و هدایت مردم نور واحد هستند، برخی مستشرقین گفته‌اند امام حسین (ع) و امام حسن (ع) دو برادر بودند، اما یکی راه جنگ و سلحشوری و دیگری راه صلح و سازش را در پیش گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: این حرف کاملاً غلط است، زیرا آن زمان که امام حسن (ع) سیاست صلح با معاویه را اعمال می‌کرد، سیدالشهدا (ع) مشاور ارشد ایشان بود، امام حسن (ع) نیز اگر در سال ۶۱ هجری در مقابل یزید قرار می‌گرفتند، قطعاً همان کار امام حسین (ع) را تکرار می‌کردند، بنابراین ائمه (ع) نور واحد هستند و در شجاعت فرقی با یکدیگر ندارند.

وی در رابطه با اهمیت توجه و تمرکز در عبادات گفت: همان‌گونه که لازم است هنگام نماز تمرکز کنیم، هنگام وضو نیز باید حالت ذکر و عبادت را داشته باشیم، زمانی هم که نماز می‌خوانیم باید سعی کنیم بفهمیم کلماتی که می‌گوییم به چه معناست، لازم است معانی جملات را بدانیم تا متوجه باشیم از خدا چه تقاضایی داریم. همچنین لازم است در مکان مناسب نماز بخوانیم، زیرا در مکان شلوغ برای انسان سخت است که حواسش را جمع کند. هر نمازی که می‌خوانیم بنا را بر این بگذاریم که این آخرین نماز عمر ماست، آن وقت این نمازطور دیگری می‌شود و بیشتر حواسمان را جمع خواهیم کرد.

مؤمن باید حسن‌خلق و جوانمردی داشته باشد

امام جمعه قزوین یادآور شد: یکی از ویژگی‌های اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مدارا کردن با آدم‌ها بود، باید تلاش کنیم در شرایط مختلف که اخلاقمان نوسان دارد، راه مدارا کردن با مردم را از امام حسن (ع) بیاموزیم.

وی اظهار کرد: در روایات آمده که یک نفر از اهالی شام به مدینه آمده بود، در ذهن شامی‌ها علیه امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت حرف‌های منفی زیادی پر شده بود، این آدم وقتی به مدینه آمد جوان دلربایی را سوار بر اسب دید، از مردم سؤال کرد این فرد کیست؟ مردم پاسخ دادند این حسن‌بن‌علی (ع) است، این فرد شروع به توهین به امام حسن (ع) کرد، حضرت حرف‌های او را شنید، رو به او کرد و گفت معلوم است تو در این شهر غریبه‌ای، اگر جایی برای استراحت نداری به منزل ما بیا و استراحت کن، اگر گرسنه‌ای بیا مهمان ما باش، اگر در راه مانده‌ای ما خرج سفرت را می‌دهیم.

وی بیان کرد: می‌گویند با این رفتار امام حسن (ع)، این فرد منقلب شد و گفت من وقتی وارد مدینه شدم دلم سرشار از کینه نسبت به علی و اولادش بود، اما اکنون که از مدینه می‌روم دلم لبریز از محبت علی و اولاد اوست، این نتیجه حسن خلق امام حسن (ع) بود.  اهل بیت (ع) فرموده‌اند هر کجا هستید زینت ما باشید، زیرا رفتار شما را به ما نسبت می‌دهند، ما خوشحال می‌شویم اگر خوبی‌های شما بر زبان مردم جاری باشد.

آیت‌الله عابدینی در ادامه راجع به ویژگی جوانمردی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در عالم جوانمردانی را معرفی کنیم، رسول خدا در رأس جوانمردان عالم قرار دارد، امام حسن مجتبی (ع) در رابطه با جوانمردی فرمودند جوانمرد کسی است که نسبت به دین خویش جدی باشد، یعنی حریم دین را جدی بگیرد، نسبت به دین حریص باشد، نسبت به مسائل دینی و عفاف و حجاب بی‌تفاوت نباشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز حجاب را واجب شرعی و واجب سیاسی معرفی کردند، خدای متعال در آیه ۱۹ سوره نور فرمود کسانی که دوست دارند که زشت‌کاری در میان مؤمنین شیوع پیدا کند برای آنان در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود.

وی افزود: خداوند در این آیه فرموده آن‌هایی که دلشان می‌خواهد فحشا و بدی در میان مردم رواج پیدا کند، دلشان می‌خواهد حریم‌ها را بشکنند، واجبات را نادیده بگیرند، جامعه را به بی‌عفتی و بی‌حیایی آلوده کنند، برای این‌ها عذابی دردناک است، این گونه افراد در دنیا هم معذب هستند و آرامش ندارند، در آخرت هم دچار عذاب خدا می‌شوند، بنابراین جوانمرد کسی است که دین برایش مهم باشد. امام حسن مجتبی (ع) در ادامه فرمودند جوانمرد کسی است که مالش را خوب مدیریت می‌کند، اجازه نمی‌دهد حرام مالش را آلوده کند، حقوق دیگران را نیز رعایت می‌کند.

غافلان از ماه مبارک رمضان، متضرر هستند

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در روز عید فطر از جایی عبور می‌کردند، عده‌ای کنار راه مشغول لهو و لعب بودند و از عظمت آن روز باخبر نبودند، حضرت ایستادند و فرمودند خدا ماه مبارک رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگانش قرار داده است، روزه‌داران در حال مسابقه هستند، در این میدان مسابقه یک عده تمام همّ و غمّشان این است که در کار خیر از دیگران سبقت بگیرند، این‌ها به فوز و فلاح رسیده‌اند. حضرت ادامه دادند عده‌ای هم هستند که کوتاهی کرده و متضرر شده‌اند، روز عید فطر به محسنین جایزه داده می‌شود و غافلان نیز خسارت می‌بینند.

وی گفت: گفته شده در کار خیر از دیگران سرعت و سبقت بگیرید، حتی گفته شده در امور دنیایی به آن کسی که از شما کمتر دارد نگاه کنید و شاکر باشید، اما در امور معنوی آن کسی را ببینید که از شما جلوتر است و تلاش کنید امور معنوی خود را تقویت کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: پیامبر (ص) از جایی می‌گذشتند، مشاهده کردند عده‌ای دور سنگی جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند زورآزمایی کرده و این سنگ را بلند کنند، حضرت فرمودند می‌خواهید داور شما باشم و بگویم زور چه کسی بیشتر است؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: این جمعیت شادمانه داوری حضرت را پذیرفتند، پیامبر (ص) فرمود آن کسی که بر هوای نفس خویش مسلط است، زورش از همه بیشتر است، بلند کردن سنگ و وزنه نشانه زور و قدرت نیست، ممکن است یک نفر وزنه سنگینی را از جا بلند کند، اما نتواند عصبانیت را از خود دور کند، چنین آدمی خیلی ضعیف است.

وی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) مشغول نماز شب بودند، امام حسن (ع) مشاهده کردند که مادر در نماز شب برای دوستان، آشنایان و همسایگان دعا می‌کنند، از مادر پرسیدند شما همه را دعا کردید، چرا برای خودمان دعا نکردید؟ حضرت زهرا (س) فرمودند «الجار ثم الدار»، یعنی اول همسایه و بعد خودمان؛ این درس مکتب اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام
captcha