همه عبادت‌ها باید به یقین منتهی شوند
کد خبر: 4130915
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۰
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

همه عبادت‌ها باید به یقین منتهی شوند

امام جمعه قزوین در جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: ایمان بالاتر از اسلام، تقوا بالاتر از ایمان و یقین بالاتر از تقواست، انسان باید به تقوا برسد تا چراغ یقین در جانش روشن شود، همه عبادت‌های ما باید به یقین منتهی شود.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، دوازدهم فروردین ماه در اولین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌خمینی(ره) حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت ارتحال حضرت خدیجه‌(س) گفت: پیامبر(ص) درباره حضرت خدیجه فرمودند خدیجه(س) اولین زنی بود که به خدا و رسولش ایمان آورد؛ در میان خانم‌ها اولین بانویی که ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود و در میان آقایان هم اولین کسی که به رسول خدا(ص) ایمان آورد امیرالمؤمنین(ع) بود.

وی ادامه داد: از القاب حضرت خدیجه(س) می‌توان به ام‌المؤمنین، ام‌الائمه و ام‌الاسلام اشاره کرد، پایه‌های اسلام با حمایت‌های مالی و اقتصادی حضرت خدیجه(س) محکم شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی زوار وارد مدینه منوره می‌شوند، پیغمبر(ص) به آن‌ها سلام می‌کند، وقتی به نجف اشرف برویم امیرالمؤمنین(ع) به ما سلام می‌کند، وقتی به کربلا می‌رویم از سلام اباعبدالله(ع) بهره‌ می‌بریم، اکنون که به پابوسی علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) آمده‌ایم آن حضرت به زوارانشان احترام گذاشته و به آن‌ها سلام می‌کنند.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۵۴ سوره انعام می‌فرماید «وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ»، در این آیه به پیامبر(ص) و ائمه(ع) گفته شده که وقتی مؤمنین به نزد آن‌ها می‌آیند به آن‌ها سلام‌علیکم بگویند، یعنی وقتی ما به امام(ع) سلام می‌دهیم، در حقیقت امام پیش از آن به ما سلام گفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند رحمت و برکت خدا شامل حال کسی که امر ما را زنده می‌کند، شخصی سؤال کرد چگونه می‌شود امر شما را زنده کرد؟ حضرت فرمودند آنچه ما می‌گوییم را یاد بگیرید و به دیگران نیز یاد بدهید.

وی ادامه داد: ممکن است کسی بگوید الان دیگر مردم حوصله شنیدن این چیزها را ندارند، در حالی است که امام رضا(ع) می‌فرماید مردم وقتی شیرینی کلام ما را بدانند به‌دنبال ما حرکت می‌کنند، یعنی اگر هر کلامی را از قرآن و ائمه (ع) به گوش مردم برسانیم در دل آن‌ها جا می‌گیرد و در عمق وجودشان نفوذ می‌کند.

مراتب ایمان چیست؟

آیت‌الله عابدینی در رابطه با مراتب ایمان گفت: اعراب خدمت پیامبر(ص) آمدند و گفتند ما ایمان آورده‌ایم، خدا به پیغمبر(ص) فرمود به آن‌ها بگو شما هنوز ایمان نیاورده‌اید، بلکه فقط اسلام آورده‌اید.

وی تصریح کرد: سپس خداوند فرمودند اگر مطیع خدا و رسول او باشید، ضرر نمی‌کنید، ایمان مانند سواد است، ما همین که اسممان را در مدرسه بنویسیم باسواد نمی‌شویم، بلکه باید آنقدر کتاب بخوانیم و از معلمین و اساتید یاد بگیریم تا به مرور زمان سواد ما رشد کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ما وقتی مسلمان می‌شویم در دانشگاه دین، قرآن، پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) ثبت‌نام کرده‌ایم، در ادامه باید قرآن یاد بگیریم، احکام دین بیاموزیم و به‌دنبال عمل آن‌ها باشیم، این‌ها باعث می‌شود ایمان ما قدم به قدم رشد کند.

وی یادآور شد: در دانشگاه دین نیز هرچه آداب دینی را رعایت کنیم، به همان اندازه ایمان ما تقویت می‌شود، پس ما ابتدا اسلام داریم و سپس به ایمان می‌رسیم، خدای متعال ایمان را برای ما تعریف کرده و در آیه ۱۵ سوره حجرات فرموده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُون».

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در این آیه فرموده مؤمنین آن‌هایی هستند که به خدا و رسول او ایمان دارند، یعنی باور کرده‌اند در این عالم خدایی وجود دارد که خدایی می‌کند، وقتی فرد ایمان می‌آورد می‌گوید من یقین دارم در محضر خدا زندگی می‌کنم و یقین دارم خدا می‌داند هرچه را که درون قلب من می‌گذرد.

وی افزود: ایمان به رسول خدا نیز به این معناست که ما یقین کنیم پیامبری(ص) که قرآن را برای ما آورده، مأمور خدای متعال است، قرآن نیز کتابی است که خدا به وسیله رسولش به ما رسانده است، این‌ها نشانه ایمان است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: مسلمان بعد از ایمان آوردن هیچ شک و تردیدی به دلش راه نمی‌دهد، شیطان می‌خواهد ما به همه چیز شک کنیم اما خدا می‌خواهد ما محکم باشیم.

وی بیان کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید این‌ها در مرحله بعدی با مال و جان خود در راه خدا می‌کوشند، یعنی اگر لازم باشد جانشان را برای دین می‌گذارند و اگر هم نیاز باشد مالشان را برای دین خرج می‌کنند، در طول تاریخ مسلمان‌ها و مؤمنین همواره برای نشر اسلام مال خود را به میدان آورده‌اند و جانشان را در راه خدا تقدیم کرده‌اند.

ایمان آن است که قلب به یقین برسد

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که حضرت فرمودند من از رسول خدا(ص) سؤال کردم ایمان چیست؟ آن حضرت فرمود ایمان آن است که قلب به یقین برسد.

وی تصریح کرد: انسان باید زحمت بکشد تا به یقین برسد، یک نفر ممکن است در این راه تلاشی نکند، اما یک نفر وقت می‌گذارد، فکر می‌کند، آیات قرآن را درک می‌کند، احادیث اهل بیت(ع) را با دقت می‌شنود، مطالعه و عبادت می‌کند، همه این‌ها کمک می‌کنند قلب انسان به یقین برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: البته علاوه بر یقین قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان هم نیاز است، وقتی ما ایمان آوردیم کم‌کم قلب‌مان با تقوا آشنا می‌شود، تقوا نورانیتی است که نتیجه خوبی‌هاست، هر خوبی که می‌کنیم نور قلب ما شعله‌ور می‌شود.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره فرمود «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد روزه بر شما مقرر شده است، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرر شده بود، باشد تا به تقوا برسید.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه فرمود روزه می‌گیرید تا به تقوا برسید، عبادت می‌کنید تا به تقوا برسید، بنابراین ما با ایمان به تقوا می‌رسیم و با ایمان خوبی‌ها در ما زنده می‌شوند.

مراتب تقوا چیست؟

وی تصریح کرد: البته تقوا نیز مانند ایمان مراتبی دارد، تقوا هم مانند سواد حداقل و حداکثر دارد، قرآن حتی آدم‌هایی که کمترین تقوا را هم دارند هدایت می‌کند، بالاترین درجه تقوا نیز آن است که نه فقط خودمان تقوا داشته باشیم، بلکه بتوانیم جمعیتی را در مسیر تقوا پیش ببریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یک نفر مانند حاج قاسم سلیمانی که فقط خودش نیست که تقوا دارد، بلکه جهان را در مسیر تقوا به قیام وامی‌دارد، مردم را با دین آشنا می‌کند، مردم را با جوانمردی و صداقت رفیق می‌کند، این معنای آیه ۷۴ سوره فرقان است که خداوند فرموده «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا».

وی یادآور شد: پس از اینکه ما در تقوا پخته و نورانی شدیم، به مرتبه بالاتری به نام یقین راه پیدا می‌کنیم، یقین یعنی ذره‌ای شک و تردید در اعتقاد ما راه ندارد، خداوند فرموده با عبادت یقین پیدا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند ایمان درجه‌ای بالاتر از اسلام است، تقوا درجه‌ای بالاتر از ایمان است، یقین بالاتر از تقواست، یعنی انسان باید به تقوا برسد تا چراغ یقین در جانش روشن شود، سپس فرمودند در میان بندگان خدا هیچ چیزی کمیاب‌تر از یقین وجود ندارد، همه عبادت‌های ما باید به یقین منتهی شود.

انتهای پیام
captcha