شرط قبولی عبادت چیست؟
کد خبر: 4132922
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

شرط قبولی عبادت چیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه خداوند ما را آفرید تا خداشناس باشیم و عبادت کنیم، گفت: هر چقدر که در عبادت معرفت وجود داشته باشد، عبادت ما همان قدر جان دارد.

امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در هفتمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌ خمینی(ره) حرم امام‌ رضا(ع) برگزار شد، گفت: برنامه پیامبران این بوده که هر پیغمبری می‌آمد پیغمبر قبل از خود را تصدیق می‌کرد، پیامبر بعد از خود را هم معرفی می‌کرد و پیغمبر خاتم را نیز بشارت می‌داد که او خواهد آمد.

وی ادامه داد: در آیه ۶ سوره صف آمده که حضرت عیسی(ع) به بنی‌اسرائیل گفت «یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ»، یعنی ای فرزندان اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شما هستم تورات را که پیش از من بوده تصدیق می‌‏کنم و به فرستاده‏‌ای که پس از من می‌‏آید و نام او احمد است بشارتگرم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در امامان هم دقیقاً این وضعیت بوده و هر امامی امام قبل از خود را تصدیق می‌کرده، امام بعد از خود را نیز معرفی می‌کرده و امام آخرین یعنی خاتم‌الاوصیاء را نیز بشارت می‌داده است.

وی بیان کرد: همه مردم دنیا منتظر منجی هستند اما اینکه این منجی چه کسی و کجاست را نمی‌دانند و از مکتبش اطلاعی ندارند، یعنی فقط امیدوارند که کسی به داد آن‌ها خواهد رسید، اما مکتب تشیع به‌خاطر دین، آموزه‌های رسول اکرم (ص) و ائمه(ع) این منجی را می‌شناسند و مکتب و مرامش را می‌دانند، چرا که همه این‌ها توسط آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) به آن‌ها رسیده است.

منتظر ظهور بودن لوازمی دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: منتظر ظهور بودن لوازمی دارد و ویژگی‌هایی را می‌طلبد، گاهی ما طوری می‌گوییم ما منتظر ظهور هستیم که گویا ما کاملاً منتظریم و امام باید آماده شود، در حالی که این‌گونه نیست، امام آماده و پا به رکاب است، ما باید آماده باشیم، باید نیروهای خالص، مؤمن و پای‌کار به اندازه لازم پیدا شوند، در این صورت امام قیام می‌کنند.

وی اظهار کرد: این‌هایی که منتظران واقعی ظهور هستند، خود به خود زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) هم هستند، یعنی ممالک را از ظلم پاک می‌کنند، قلب‌ها را تطهیر می‌کنند، شرک و کفر را از آنجا دور می‌کنند، اخلاق و منش انسانی و ایمانی را در آنجا تقویت می‌کنند، وقتی چنین شرایطی در یک جایی فراهم شد یعنی آنجا برای ظهور منجی عالم بشریت آماده شده است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خدای متعال در آیات ۷۷ تا ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ، فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ، لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، به این معنا که کسی نمی‌تواند به حقایق قرآن کریم پی ببرد، مگر آن‌هایی که پاک هستند، فقط آن‌هایی که پاک هستند قرآن را درک می‌کنند، در روایات هم آمده است که فقط آن‌هایی که پاک هستند امام را درک می‌کنند.

وی یادآور شد: آدمی که در دلش نفاق است، اصلاً نمی‌فهمد امام کیست، آدمی که در شرایط شریک قرار دادن برای خدا به سر می‌برد، اصلاً لایق ظهور امام زمان(عج) نیست، وقتی مطهر شد امام زمان(عج) را درک می‌کند، همان طور که فقط پاکان می‌توانند قرآن را درک کنند، امام (ع) نیز زمانی درک می‌شود که دل‌ها از ظلم، کینه، شرک، حرام‌خواری، بد زبانی، غیبت و تهمت نجات یابند.

معرفت خدا چیست؟

امام جمعه قزوین گفت: در روایت از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند یک روز امام حسین(ع) در جمع اصحاب‌شان فرمودند خدا بندگانش را خلق نکرده است مگر برای اینکه او را بشناسند، وقتی بندگان خدا را بشناسند، به همان اندازه عبادت می‌کنند. خدا ما را برای این خلق کرده که خداشناس باشیم و عبادت کنیم، یعنی باید حقیقت «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» را بفهمیم، ما چقدر خدا را عبادت می‌کنیم، هر چقدر که در عبادت ما معرفت وجود داشته باشد، عبادت ما همان قدر جان دارد.

وی اظهار کرد: امام حسین(ع) در ادامه فرمودند اگر آدمی معرفت داشته باشد، عبادتش جان و رمق دارد و با محبت و علاقه همراه می‌شود، چنین افرادی وقتی بنده خدا شدند، دیگر خود را بنده غیر خدا نمی‌بینند و خود را آزاد می‌بینند. در این هنگام یکی از اصحاب از اباعبدالله(ع) سؤال کرد معرفت خدا چیست؟ امام(ع) فرمود معرفت این است که هر آدمی در هر زمانی و مکانی زندگی می‌کند امام خود را بشناسد، اگر می‌خواهد خدا را بشناسد، امام خود را هم باید بشناسد، اگر امام را نشناخت، خدا را هم نخواهد شناخت.

این مسئول گفت: امام رضا(ع) در نیشابور فرمودند «کَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی، بشروطها و انا من شروطها»، یعنی کلمه لا اله الا اللّه حصار من است و هر کس وارد حصار من شود از عذابم در امان است، اما این شرط‌هایی دارد و من از شرط‌های آن هستم، بنابراین اگر کسی امام را نشناسد، لااله الاالله را هم نمی‌شناسد.

وی خاطرنشان کرد: از ابی‌بصیر نقل شده که یک روز امام‌ صادق(ع) به یارانشان فرمودند موضوعی هست که اگر نباشد هیچ عبادتی نزد خدا قبول نمی‌شود، حاضرین پرسیدند آن چیست؟ امام‌(ع) فرمود اگر کسی به یگانگی خدا شهادت ندهد عبادت او قبول نیست، اگر کسی به رسالت پیامبر(ص) و اینکه پیغمبر عبد و رسول خداست، شهادت ندهد، عبادت او قبول نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام(ع) در ادامه فرمود همچنین فرد باید اقرار کند که هر چه خدا فرمان داده را قبول دارم، باید ولایت ما را قبول داشته باشد، دشمنی نسبت به دشمنان ما را هم پذیرفته باشد و از آن‌ها بیزاری بجوید، پیروان ما پارسا و اهل تقوا هستند، اهل جهاد و طمأنینه هستند، پیروان ما اهل انتظار ظهور منجی عالم بشریت هستند.

انتهای پیام
captcha