ارکان توبه و استغفار
کد خبر: 4131728
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸

ارکان توبه و استغفار

امام جمعه قزوین در جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: توبه و استغفار برای پذیرفته شدن ارکان و آدابی دارد که باید رعایت شود، از جمله این ارکان پشیمانی از صمیم قلب، استغفار زبانی، استغفار عملی و تصمیم جدی به ترک گناه است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، پانزدهم فروردین ماه در چهارمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌خمینی(ره) حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در مسیر سفر امام رضا(ع) به سمت طوس، آن حضرت در نیشابور برای جمعیتی که به استقبال ایشان آمده بودند سخنرانی کرد و فرمود «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابي»، یعنی کلمه لااله الاالله حریم امن الهی است، هر کس وارد این حریم شود از عذاب الهی در امان می‌ماند، امام(ع) فرمودند «بشرطها و أنا من شروطها»، یعنی شرط آن ما اهل بیت(ع) هستیم، پس راه را گم نکنید.

وی ادامه داد: در زمان غیبت نیز آن کسی که مسئولیت اجرای دین در میان مردم را بر عهده دارد، ولی‌فقیه است، در زمان غیبت دین تعطیل نمی‌شود، بلکه ما زیر سایه ولایت امام المسلمین، حامی مستضعفین، رهبر حکیم انقلاب اسلامی هستیم.

امام جمعه قزوین در رابطه با توبه اظهار کرد: توبه و استغفار بسیار حائز اهمیت است، توبه برای آدم‌های زنده است، آن کسی که با حیات معنوی و طیبه زندگی می‌کند می‌تواند اهل توبه باشد، کسی که روحش مرده و رمق ایمانی ندارد انگیزه‌ای هم برای توبه هم ندارد و به وضعیت موجود راضی است.

وی بیان کرد: در همه ایام زندگی توبه و استغفار مهم است، اما زمانی که ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد این توبه و استغفار پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شود، به این معنا که این سه ماه فرصت عجیبی برای توبه، استغفار، آدم شدن و تحول درونی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: قرآن بهار دل‌هاست، اگر دلی بدون قرآن زندگی کند خزان و افسرده است، قرآن دل را آباد می‌کند، 6236 آیه قرآن مانند 6236 شجره طیبه و گل‌های معطر هستند، اگر این گل‌های معطر را در دلمان بکاریم، دلمان «جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» می‌شود، یعنی تبدیل به بهشت می‌شود.

۲ نوع بهشت داریم

وی گفت: ما ۲ نوع بهشت اعم از بهشت ثابت و بهشت سیار داریم، بهشت ثابت همان بهشتی است که خدا آن را وعده داده است، بهشت سیار نیز انسان مؤمن است، مؤمن می‌تواند کاری کند که جانش با قرآن تبدیل به بهشت خدا شود، درباره جهنم نیز همین‌طور است، آدم جهنمی مثل جهنم سیار است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه 54 سوره مبارکه انعام می‌فرماید «وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، یعنی (و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند بگو درود بر شما پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر كرده كه هر كس از شما به نادانى كار بدى كند و آنگاه به توبه و صلاح آيد پس وى آمرزنده مهربان است).

وی افزود: خدا این آیه را به پیغمبر فرموده است، اما شامل حال همه ائمه (ع) می‌شود، ما به حرم هر کدام از ائمه (ع) که مشرف می‌شویم باید بدانیم که مطابق این آیه ائمه (ع) به ما سلام می‌کنند، مشاهده کرده‌اید که وقتی به حرم ائمه(ع) می‌رویم دل ما آرامش پیدا کرده و حال و هوای معنوی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این‌ها بخاطر سلامی است که امام به ما می‌کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در ادامه نیز پیغمبر (ص) این پیغام را از طرف خدا به ما می‌گوید که هر کس در زندگی از روی جهالت خلاف مرتکب شد، سپس توبه کرد و خود را اصلاح نمود، خدا هم می‌آمرزد و هم مهربان است.

وی ادامه داد: در آیه 222 سوره بقره نیز آمده خداوند توبه‏‌كاران و پاكيزگان را دوست دارد؛ گناه آلودگی، روسیاهی و رسوایی است، انسان وقتی توبه می‌کند این آلودگی، روسیاهی، رسوایی و آبروریزی را از خودش دور می‌کند و پاک می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: وقتی پاک می‌شویم به اهل بیت(ع) نزدیک می‌شویم، برای اینکه خدای متعال در آیه 33 سوره احزاب درباره اهل بیت (ع) فرموده «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»، یعنی (خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان پيامبر بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند).

وی تصریح کرد: آدمی که پاک می‌شود، وقتی با حال پاک معنوی و روحی به محضر امام می‌رود، بهتر امام را درک می‌کند، لذا در زیارتنامه‌ها می‌خوانیم «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي»، یعنی خدایا من آمده‌ام امام پاکم را زیارت کنم، اگر آلوده باشیم نمی‌توانیم با آلودگی خدمت امام (ع) بروم و لیاقت دیدار امام را پیدا کنیم.

انسان با استغفار معطر می‌شود

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: آیات قرآن، احادیث و دعاها مثل زنبور عسل هستند، زنبور عسل روی جای کثیف نمی‌نشیند، زنبور عسل فقط روی گلی می‌نشیند که دو ویژگی پاکی و معطر بودن را دارد، شیطان و هر چیزی که آمیخته با شیطنت است هم مثل مگس است، مگس به دنبال زخم می‌گردد، یعنی شیطان به دنبال افرادی می‌گردد که در دلشان کینه است، بدخواه مردم هستند، اهل ربا و کم‌فروشی هستند، و در دل این‌ها نفوذ می‌کند.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند با استغفار خود را معطر کنید، وقتی معطر شدید آیه قرآن علاقه پیدا می‌کند در جان شما نفوذ کند، اگر با استغفار خود را پاک نکنید، بوی بد گناهان آبروی شما را می‌برد.

ارکان توبه از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع)

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند توبه چهار رکن اساسی دارد تا پذیرفته شود، اولین قدم در توبه این است که باید به خدا نشان دهیم از صمیم دل پشیمان هستیم، برای مثال اگر به یک نفر ظلم کرده‌ایم، ملتمسانه به خدا بگوییم که از این کار پشیمان هستیم و سپس به سراغ آن شخص برویم و طلب بخشش کنیم.

وی اظهار کرد: گام بعدی استغفار با زبان است، یعنی گناه را در ذهنمان بیاوریم و «استغفرالله ربی و اتوب الیه» بگوییم، گام سوم هم این است که عملاً باید توبه کنیم، برای مثال اگر به کسی بدهکار هستیم، عملاً باید این بدهکاری را بپردازیم یا اگر دل پدر و مادر را شکسته‌ایم از آنان دلجویی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: چهارمین رکن هم این است که باید تصمیم بگیریم دیگر به گناه برنگردیم و تصمیم جدی به ترک گناه بگیریم.

وی اظهار کرد: یکی از آداب نماز شب این است که 7 مرتبه بگوییم «هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ»، یعنی خدایا این کسی است که از آتش جهنم به تو پناه آورده است، اگر مرا با گناهم به حال خودم رها کنی من به کجا پناه ببرم؟ وقتی 7 بار این دعا را با معرفت بخوانیم گویا وضعیت خود را به روز می‌کنیم و بعد از آن هم هفتاد بار «استغفرالله ربی و اتوب الیه» می‌گوییم.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: این‌ کلمات ما را پاک می‌کنند، خدای متعال فرمود استغفار کنید که پاک شوید، البته در احادیث هم آمده که صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر نیز انسان را پاک و معطر می‌کند.

استغفار گناهان را محو و نابود می‌کند

وی بیان کرد: امام باقر(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرموده من و استغفاری که می‌کنید دژ و دیوارهای محکمی هستند که نمی‌گذارند شما عذاب شوید، یکی از ارکان مهم این دیوار محکم از میان شما می‌رود، اما استغفار هست، استغفار گناهان را نابود و محو می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 33 سوره انفال می‌فرماید «وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»، یعنی (و خدا بر آن نیست که آنان را در حالی که تو در میان آنان به سر می‌بری، عذاب کند و تا ایشان طلب آمرزش می‌کنند، خدا عذاب‌کننده آنان نخواهد بود).

وی یادآور شد: مطابق این آیه خداوند بندگانش را عذاب نمی‌کند تا وقتی پیغمبر(ص) در میان آن‌هاست، تا زمانی هم که بندگان خدا استغفار می‌کنند عذاب به آن‌ها نازل نمی‌شود، آنجایی که عذاب نازل می‌شود همان جایی است که ما از توبه و استغفار غافل شده‌ایم، این غفلت زمینه نزول عذاب را فراهم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام باقر(ع) در ادامه فرمودند کار امروز را به فردا نیندازید، برای توبه و استغفار باید شتاب و عجله کرد تا از این فرصتی که خدا در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم و کاری کنیم که به اهل بیت (ع) نزدیک شویم، وقتی که با توبه پاک می‌شویم به پاکان نزدیک می‌شویم، وقتی به پاکان نزدیک شدیم در خود تحولات معنوی و روحی را احساس می‌کنیم.

وی در پایان بیان کرد: پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند گناهان بار سنگینی هستند که قدرت پرواز را از ما می‌گیرند و ما را زمین‌گیر می‌کنند و باعث می‌شوند دعاهایمان مستجاب نشوند، با استغفار این بار سنگین را از دوش خود بردارید و جانتان را آزاد کنید.

انتهای پیام
captcha