تکنیک‌های «نفوذناپذیری»؛ راهی برای حل اختلافات زوجین
کد خبر: 4134525
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
یک روانشناس خانواده تبیین کرد؛

تکنیک‌های «نفوذناپذیری»؛ راهی برای حل اختلافات زوجین

یک روانشناس گفت: زوجین هنگام بروز مشکلات بهتر است با تکنیک‌های «نفوذناپذیری» عمل کنند تا مسیر خروج اطلاعات و اختلافات را به خانواده‌های دو طرف بگیرند زیرا همین امر موجب بستن راه‌های گفت‌وگو، دریافت کامنت‌های جانب‌دارانه و ورود اطرافیان به مشکلات می‌شود.

پروا علیزاده روانشناسپروا حاج‌علیزاده، روانشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت مراجعه زوجین به مشاور در زمان بروز  مشکلات، اظهار کرد: مشاوره و بهره‌گیری از راه‌حل‌های مناسب بهترین گزینه برای برون رفت از مشکلات میان زن و شوهر است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین معضل زوجینی که به بخش مشاوره نمایشگاه قرآن مراجعه کردند،‌ دخالت خانواده‌ها بود، اضافه کرد: زوجین هنگام بروز مشکلات بهتر است با تکنیک «نفوذناپذیری» عمل کنند و مسیر خروج اطلاعات و اختلافات را به خانواده‌های دو طرف بگیرند زیرا همین امر موجب بستن راه‌های گفت‌وگو، دریافت کامنت‌های جانب‌دارانه و ورود اطرافیان به مشکلات می‌شود.

حاج‌علیزاده تأکید کرد: زن و شوهر با تعامل باید مشکلات خود را حل کنند و سپس نتیجه تصمیم خود را به اطرافیان اعلام کنند. همچنین زوجین در صورت بروز مشکلات و عدم تعامل از مشورت‌های جدی مشاوره با الگوی مذهبی بهره‌مند شوند. مشاوره‌ها طبق دیدگاه خداسو می‌توانند بهترین کمک کننده به زوجین باشند. مشاور، درگیر احساس نمی‌شود و منطق و راه‌حل‌های خدایی را به میان می‌آورد که این ملاک به حل مشکلات کمک می‌کند.

این مشاوره خانواده اضافه کرد: قطعاً در تکنیک مشاوره خداسو، این نگاه وجود دارد که خدایی که مرا آفریده و برای من برنامه قرار داده است، به مشکلات، آسیب‌ها و توانایی‌ها اشراف دارد و حتماً فرمول بهتری برای خارج شدن از این چالش در اختیار قرار می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به تجربه حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: در این بخش روان‍شناسان براساس راهکارهایی که از قرآن و روایت استخراج شده، به صورت رایگان مشاوره ارائه دادند.

وی ادامه داد: انگیزه زوجین بعد از مراجعه به این بخش آنقدر بالا رفت که طی روزهای بعد هم به صورت منظم به این بخش مراجعه می‌کردند و این بخش را به سایر آشنایان خود معرفی می‌کردند.

وی تأکید کرد: در مشاوره قرآن‌بنیان، منطق کار و تکنیک‌های زناشویی که از آیات و روایات استخراج شده به زوجین درمانگر ارائه می‌شود. به عبارت دیگر عملیاتی کردن شاخص‌های آیات و روایات به زبانی ساده و روان به آنها منتقل می‌شود، شاید در ابتدا برایشان سخت باشد تا به آن عمل کنند و یا با شکست‌هایی روبرو شوند اما بعدها با استمرار آن، مهارت پیدا می‌کنند و به آن رفتار اعتماد می‌کنند و به دنبال حل مشکلات از این طریق برمی‌آیند.

انتهای پیام
captcha