واکنش‌ها به تخریب مسجد تاریخی السراجی در بصره + فیلم
کد خبر: 4155078
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

واکنش‌ها به تخریب مسجد تاریخی السراجی در بصره + فیلم

اقدام استانداری بصره در تخریب مسجد تاریخی «السراجی» به بهانه توسعه شهری، موجی از خشم و انتقاد را در این شهر برانگیخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در پی اقدام استانداری بصره عراق در تخریب مسجد تاریخی «السراجی» به بهانه توسعه شهری، موجی از خشم و انتقاد را در میان شهروندان این کشور برانگیخته است. این اقدام با ادعای توسعه خیابان «ابی الخصیب» صورت گرفته است.

اسعد العیدانی، فرماندار بصره به رسانه‌های محلی گفته است: هدف از تخریب مسجد السراجی توسعه خیابان و به درخواست شهروندان و مالکان وسایل نقلیه و حل مشکل ترافیک سنگین در خیابان ابی الخصیب است که این مسجد در آن قرار دارد.

العیدانی اشاره کرد که استانداری مناره تخریب شده را از نو خواهد ساخت و مسجد نیز به نحوی که با جایگاه تاریخی آن تناسب دارد، بازسازی خواهد شد.

به گفته فرماندار بصره تخریب این مسجد با هماهنگی مدیر اوقاف اهل سنت در سفر اخیر وی به استان انجام شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ # مسجد السراجی و هشتگ # اسعد العیدانی از این اقدام انتقاد و آن را جنایتی علیه میراث مذهبی و تاریخی عراق توصیف کرده‌اند. این کاربران خواهان اتخاذ تدابیر قانونی برای حفاظت از این میراث شده‌اند.

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی نیز در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حادثه تخریب مناره مسجد السراجی، بر تصمیم خود برای اتخاذ تدابیر قانونی برای حفاظت از میراث بزرگ فرهنگی در برابر هرگونه سوءاستفاده اداری و شخصی تأکید کرد.

احمد البدرانی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام انتقاد کرد. البدرانی از مسئولان موقوفات اهل تشیع و تسنن درخواست کرد که در صورت هرگونه اقدام غیرقانونی علیه این موقوفات واکنش نشان داده و این افراد را به مراجع قانونی معرفی کنند.

مسجد السراجی و مناره تاریخی آن

مسجد السراجی در سال 1140 هجری قمری / 1727 میلادی در شهر بصره ساخته شد و یکی از مساجد قدیمی تاریخی عراق به شمار می‌رود که جنبه‌های معماری و تاریخی برجسته‌ای دارد.

مساحت این مسجد حدود 1900 مترمربع است و در محله السراجی در ناحیه ابوالخصیب قرار دارد و در دهه هشتاد قرن بیستم توسط خیرین بازسازی شد.

آخرین بازسازی و نوسازی مسجد در سال 1421 هجری قمری / 2002 میلادی بوده است، در این مسجد مناره‌ای تاریخی و برجسته دارد. همچنین دارای مصلایی به عرض 18 متر و طول 11 متر است که یکی از بزرگ‌ترین مساجد بصره در منطقه به حساب می‌آید.

در گذشته قبل از ساخت مساجد امروزی و مسجد اعظم بصره آن را مسجد اعظم بصره می‌نامیدند.

انتهای پیام
captcha