ضرورت افزایش ظرفیت مشارکت‌پذیری دولت و مشارکت‌جویی مردم
کد خبر: 4172636
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

ضرورت افزایش ظرفیت مشارکت‌پذیری دولت و مشارکت‌جویی مردم

سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: بحث مشارکت دو طرفه است. یعنی هم باید فرهنگ مشارکت پذیری در دولت وجود داشته باشد و هم فرهنگ مشارکت جویی در مردم و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این مورد نقش مهمی ایفا کنند.

نشست هم اندیشی چالش‌ها و فرصت‌های نقش‌آفرینی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، حسام رسولی، سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل، نهم مهرماه، در نشست هم اندیشی چالش‌ها و فرصت‌های نقش‌آفرینی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اردبیل در توانمندسازی حکمرانی استان که با حضور اعضای علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، اندیشکده حکمرانی استان و انجمن مطالبه‌گران بازار و اصناف اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در تمام استان‌ها اقدام به راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی استانی کرده است.

وی گفت: این مرکز که به عنوان بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی است قبلا به صورت محدود فقط در تهران فعالیت می‌کرد که با اقدام اخیر و راه‌اندازی مراکز استانی اقدام به جمع آوری نظرات نخبگان علمی و خبرگان اجرایی حوزه‌های مختلف می‌کند تا بتواند از تمام ظرفیت‌های نخبگانی و خبرگانی کشوری بهره‌مند شود.

رسولی بیان کرد: علی‌رغم وجود سطحی از حکمرانی و توانمندی و به کارگیری این مهم در بدنه حاکمیت، برخی از مسائل حل و برخی نیز همچنان باقی می‌مانند و ما باید بتوانیم این ظرفیت موجود را ارتقا ببخشیم تا حاکمیت قادر به حل مسائل باقی مانده نیز بشود.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: یکی از محور‌هایی که می‌تواند باعث افزایش ظرفیت حکمرانی در کشور شود سازمان‌های مردم نهاد است و تجربه کشور‌های مختلف این را نشان داده است که در صورت استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را در حل مسائل و توسعه کشور بدست آورند.

رسولی اظهار کرد: بحث مشارکت دو طرفه است. یعنی هم باید فرهنگ مشارکت پذیری در دولت باشد و هم فرهنگ مشارکت‌جویی در مردم و سازمان‌های مردم نهاد باید هر دو طرف را در نظر بگیرند و در راستای افزایش ظرفیت این دو محور تلاش کنند و انجمن اصناف و بازاریان یکی از الگو‌های موفق سازمان‌های مردم نهاد استان است که می‌تواند نقش موثری در این امر داشته باشد.

ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان استانی در حل مسائل

سعید ایرانی‌جم، رئیس انجمن اصناف و بازاریان اردبیل نیز در این نشست بیان کرد: حضور نخبگان علمی و خبرگان اجرایی در این نشست و تداوم این گونه گردهمایی‌ها منجر به استفاده از ظرفیت این افراد در راستای کاهش و حل مسائل استانی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد و به تبع آن مشارکت‌های مردمی خواهد شد. 

رئیس انجمن اصناف و بازاریان اردبیل تصریح کرد: این انجمن با اخذ مجوز‌های قانونی از مراجع ذیصلاح در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... فعالیت می‌کند و دارای حدود ۴۰۰ عضو است که براساس تخصص افراد در کمیته‌های مختلف تقسیم بندی شده‌اند.

ایرانی‌جم به نقش انجمن اصناف و بازاریان اردبیل در افزایش مشارکت‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: این انجمن در تمام انتخابات پای کار بوده و با شور آفرینی باعث حضور پررنگ مردم در این مشارکت سیاسی می‌شود و بعد از انتخابات نیز مسیر مطالبه‌گری از مسئولین امر در جهت توسعه و آبادانی استان همراه با ارائه راهکار را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha