سرعت‌بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام باعث امیدآفرینی می‌شود
کد خبر: 4176542
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
معاون رئیس‌جمهور؛

سرعت‌بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام باعث امیدآفرینی می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با اشاره به اینکه سرعت‌بخشی به پروژه‌های نیمه‌تمام باعث امیدآفرینی می‌شود گفت: باید در ایجاد پروژه‌های جدید وسواس داشته و تلاش خود را معطوف به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام کنیم.

نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با حضور معاون رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از یزد، داود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، پنجشنبه‌شب، 27 مهرماه در آخرین برنامه سفر یک‌ روزه خود به استان یزد، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد، با اشاره به اینکه نگاه این سازمان همراهی با استان‌ها در زمینه پیشبرد برنامه‌ها است تا خدمت‌رسانی به مردم بهتر انجام شود گفت: به طور طبیعی انجام مأموریت‌ها منوط به تأمین مالی است؛ اما حجم پروژه‌ها و اعتبارات لازم برای تکمیل این طرح‌ها در سطح کشور فراتر از توان است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با برنامه‌های مشارکتی می‌توان بسیاری از پروژه‌های اولویت‌دار کشور را پیش برد افزود: خوشبختانه این اتفاق یعنی استفاده از ظرفیت‌های خیری و مشارکتی در استان یزد به‌خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌هایی که در قانون پیش‌بینی‌ شده است، نیز استفاده شود بیان کرد: اگر پروژه‌ای زمان‌بر شود باعث ناامیدی مردم می‌شود و هم اکنون تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های کشور عمر شروع آنها به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد که برای رفع این مشکل باید پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرد.

منظور با بیان اینکه در افتتاح پروژه‌های جدید باید وسواس بیشتری داشته باشیم اظهار کرد: برای پروژه‌های بالای 50 درصد و پروژه‌هایی که تا پایان سال دیگر به اتمام می‌رسد حاضر به تسریع در پرداخت اعتبار به پروژه‌ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با اشاره به اینکه یکی از اشکالات بودجه امسال برگشت درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی به خزانه است گفت: این موضوع باید در بودجه سال آینده اصلاح شود زیرا درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در همان دانشگاه‌ها هزینه شود.

منظور با اشاره به اینکه حکمرانی کشور نیاز به بازطراحی دارد افزود: باید اختیارات استان‌ها افزایش یابد و لذا مدیری که به‌صورت روزانه پروژه‌ها را پیگیری می‌کند بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با تأکید بر اینکه در نحوه حکمرانی خود باید به نحوی حرکت کنیم که افق‌های پیشرفت را برای کشور بگشاید تصریح کرد: وزیران و مدیران مستقر در پایتخت اجراکننده برنامه‌های شما هستیم و اگر قصد داریم به رشد هشت درصد در کشور برسیم باید بیش از گذشته در هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های خود تلاش کنیم.

وی به اینکه در استفاده از منابع مالی نباید از بازار سرمایه غفلت کنیم گفت: منابع دولت محدود است به همین دلیل باید به فکر روش‌های جایگزین برای تأمین مالی باشیم تا بتوانیم به نحو مطلوب به مردم خدمات ارائه بدهیم.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های ویژه گردشگری استان یزد کویر است گفت: ویژگی خاص کویرهای یزد دسترس‌پذیر بودن است؛  اما باید برخی زیرساخت‌های لازم برای کمپ‌های کویری را مهیا کنیم و در مابقی قسمت‌ها بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: اختصاص تسهیلات به مردم و مالکان کمپ‌های کویری برای نگه‌داری این کمپ‌ها باعث ایجاد انگیزه در میان صاحبان این کمپ‌ها و جذب تعداد قابل‌توجهی گردشگر از این طریق برای استان یزد می‌شود.

استاندار یزد با اشاره به اینکه خیران و صنایع استان یزد در زمینه ساخت مدارس پیش‌قدم شده‌اند بیان کرد: صنایع استان متعهد شده‌اند برای تکمیل این مدارس دو هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت کنند و در این زمینه تنها خواستار حمایت و مساعد دولت هستیم تا بتوانیم دغدغه خانواده‌های یزد در زمینه آموزش را برطرف کنیم. 

مجید دهقانی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه یزد سرزمین دانایی و توانایی است اظهار کرد: استان یزد از لحاظ جمعیت سهم 1.5 درصدی را در بین استان های کشور دارد اما در بسیاری از آمارهای اقتصادی دارای رتبه های برتر در سطح کشور است. بزرگ‌ترین پتانسیل استان یزد نیروی انسانی است و در حوزه‌های علم و فناوری، صنعتی و پزشکی نیز ظرفیت‌های قابل‌توجهی در استان یزد وجود دارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه یزد جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است گفت: استان یزد در زمینه تأمین منابع آبی پایدار دچار مشکلات متعددی است که برای رفع این مشکل طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را تعریف کرده است؛ اما اتمام این پروژه‌ها منوط به تأمین اعتبار است.

دهقانی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان بیکار و بانوان بیکار در استان یزد اشاره کرد و افزود: وجود مهاجرت‌های گسترده به یزد تبدیل به یکی از معضلات استان شده است به‌نحوی‌که در حال حاضر حدود 40 درصد بیمه‌شدگان استان غیربومی هستند و برای رفع مشکل فارغ التحصیلان بیکار و همچنین جلوگیری از شدت گرفتن مهاجرت به استان باید در زمینه پروژه‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای داشته باشیم که در این زمینه نیز پروژه‌هایی در سند یزد نوین تدارک دیده شده است و امیدواریم با تأمین اعتبار بتوانیم این پروژه‌ها را در زمان مشخص شده به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه عدم رونق گردشگری خارجی علی‌رغم ظرفیت‌های جهانی استان یکی دیگر از مشکلات استان یزد است گفت: استان یزد از لحاظ درآمد رتبه 6 ولی در زمینه اعتبارات رتبه 26 را داریم که در این زمینه خواستار رعایت عدالت هستیم.

دهقانی‌زاده با اشاره به اینکه استان یزد پایلوت بهره‌وری در سطح کشور شده است تصریح کرد: استان یزد برای حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری دارای برنامه هستیم و بر اساس برنامه‌های مشخص شده در حال حرکت هستیم.

انتهای پیام
captcha