آخرین وضعیت قرارگاه «مسجد پایگاه قرآن»
کد خبر: 4188568
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

آخرین وضعیت قرارگاه «مسجد پایگاه قرآن»

پس از بیانات مقام معظم رهبری در جمع قرآنیان که طی دو سال اخیر به موضوع قرارگاه قرآنی شدن مساجد تأکید داشتند، سازمان بسیج مستضعفین طرحی با همین نام را آماده کرد تا فعالیت‌های قرآنی مساجد با هماهنگی بیشتری اجرایی شود. طرحی که هنوز سرنوشت آن به صورت واضح معلوم نیست.

آخرین وضعیت قرارگاه «مسجد پایگاه قرآن»

سازمان بسیج مستضعفین پس از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر قرارگاه قرآنی شدن مساجد، طرحی با عنوان «قرارگاه مسجد پایگاه قرآن» را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه داد تا فعالیت‌های قرآنی در مساجد کشور با نظم و نظام بهتری راهبری شود.

این پیشنهاد در چندین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی (قبل از انتقال دبیرخانه آن به سازمان تبلیغات اسلامی) طرح شد. از جمله در جلسه صد و سی و سوم این مجمع طرح و طی آن با کلیات طرح موافقت شد، اما مقرر شد برخی ارکان این طرح مورد اصلاح قرار گیرد. همچنین مقرر شد مساجد موفق قرآنی کشور به عنوان پایلوت این طرح، شناسایی شود. 

بعد از این موضوع و با توجه به جابجایی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و زمانی به خاطر پرداختن به این موضوع از دست رفت، با این وجود تقریباً هیچ خبری از این قرارگاه و آخرین وضعیت آن منتشر نشد تا اینکه در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که اولین جلسه آن بعد از جابجایی دبیرخانه بود از اصلاح منشور توسعه فرهنگ قرآنی بر اساس پایگاه قرآنی قرار دادن مساجد خبر داده شد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این طرح گفت‌وگو با مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین که سازمان متبوعش پیشنهاددهنده این طرح بوده است انجام شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به نقش‌آفرین بودن دستگاه‌های مختلف در مسجد گفت:‌ سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بسیج و ... از جمله ارگان‌هایی هستند که در مساجد کشور نقش‌آفرینی دارند. 

وی افزود: پیش از این در جلسات شورای توسعه اعلام کرده بودیم که اگر بخواهیم اتفاق «مسجد پایگاه قرآن» رقم بخورد باید بین این دستگاه‌ها یک قرارگاه هماهنگی ایجاد شود تا هر کدام جداگانه در مساجد، عملیات خود را انجام ندهند. 

لیمویی تصریح کرد: طرح مسجد پایگاه قرآن به دنبال این بود که هر کدام از این دستگاه‌ها پشتیبان بخشی از فعالیت‌ها در قالب یک قرارگاه باشند، یعنی برخی دستگاه‌ها بیایند محافل قرآنی مساجد، برخی آموزش‌های قرآنی را پیگیری کنند و خدماتی از این دست ارائه دهند.

مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: این موضوع در جلسات مختلف پیگیری شد تا اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی قبل از اینکه جابجایی دبیرخانه صورت بگیرد، حکمی صادر کرد و بر اساس آن مسئول دارالقرآن بسیج به عنوان دبیر کارگروه هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مساجد معرفی شده بود. بعداً با توجه به تغییر و تحولی که در شورای توسعه صورت گرفت ما نیز کار را متوقف کردیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود. 

وی اظهار کرد: در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز حضور داشت، قرار شد به جز دو دستگاه بسیج و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات، دستگاه دیگری به این موضوع ورود نکند. بر همین اساس این دو دستگاه متولی این موضوع خواهند بود. 

لیمویی افزود: با وجود همه این مباحث هنوز هم شکل کار مشخص نشده و به احتمال بسیار زیاد ریاست این قرارگاه با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و کار عملیاتی نیز با بسیج خواهد بود. در حال حاضر طرحی را با همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیش می‌بریم. 

انتهای پیام
captcha