امکان‌های افزایش امید سیاسی بر مبنای حضور حداکثری مردم و اقتدار ملی
کد خبر: 4192928
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
یادداشت

امکان‌های افزایش امید سیاسی بر مبنای حضور حداکثری مردم و اقتدار ملی

توجه منطقی به نظام معنایی مردم‌سالاری دینی و روایت دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، احترام بیشتر به کرامت مردم، توجه به وجود مسایل متعدد ولی قابل حل و حرکت عملی دولت می‌تواند به افزایش امید سیاسی ـ اجتماعی و مشارکت بیشتر مردم کمک کند. 

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تا 11 اسفند و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری کمتر از دو ماه باقی مانده و یکی از تأکیدات مهم رهبر انقلاب اسلامی تحقق چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت است. در این راستا عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده به اهمیت انتخابات پیش رو و اقدامات لازم برای تحقق مشارکت حداکثری پرداخته که متن آن به شرح ذیل است:      
 
اگر دغدغه ارتقای امید جامعه برای پیشرفت جامعه و بالندگی مردم عزیزمان را داریم و اگر نگران جمهوریت، اسلامیت، آزادی و عدالت در جامعه هستیم لازم است به منطق راهبردی افزون کننده امید اجتماعی و سیاسی توجه نماییم. به نظر می‌رسد توجه منطقی به نظام معنایی مردم‌سالاری دینی و روایت دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، احترام بیشتر به کرامت مردم، توجه به وجود مسایل متعدد ولی قابل حل و حرکت عملی دولت می‌تواند به افزایش امید سیاسی ـ اجتماعی و مشارکت بیشتر مردم کمک کند. 
 
جمهوری اسلامی ایران بر منطق نظام دانایی مردم‌سالاری دینی الگوی امیدبخشی را برای رفاه، امنیت و معنویت مردم عزیز ایران قرار داده است. در الگوی «جمهوری اسلامی» نه تنها مردم‌سالاری و دین دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردم‌سالاری برآمده از دین است؛ مقام معظم رهبری اشاره دارند: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ به آرای مردم، جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامى استفاده نمی‌شد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ مردم‌سالارى است... کار، دست مردم است؛ این، پایه‌ اصلى حرکت امام بزرگوار است.»
 

بیشتر بخوانید:


 
در واقع در این الگو «جمهوریت» از «اسلام» جدا نیست «در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریت ما از اسلام گرفته شده و اسلام ما اجازه نمی‌دهد در این کشور مردم‌سالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند.»
 
در الگوی معنایی مردم‌سالاری دینی، منطق قدرت اجتماعی برآمده از حضور و حرکت مردمی با قدرت سیاسی و اعمال قدرت سیاسی توسط دولت ارتباط دوسویه‌ای دارد که تبدیل به دولت باظرفیت و جامعه توانمند برای بهزیستی اجتماعی و سیاسی خواهد شد. در نظام معنایی مردم‌سالاری دینی دیانت، عقلانیت، جمهوریت، عدالت، معنویت و خدمت‌رسانی در محور مرکزی کرامت اجتماعی ـ سیاسی به حضور حداکثری مردم و اقتدار ملی خواهد انجامید.                                                                         
 
شکل شماره یک
 
در منطق امیدبخشی رهبر معظم انقلاب برای جامعه امروز توجهبه منطق محاسبات مردم‌سالاری دینی و اتفاقات تاریخی پرافتخار دیگر، راهگشای اعتماد به نفس و امید برای حال و آینده خواهد بود که اهم مؤلفه‌های امیدبخش از منظر ایشان عبارت است از :
 
• منطق محاسبات مردم‌سالاری دینی: اوّل، اعتماد به خدا و سنن آفرینش؛ دوّم، بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او... اعتماد به مردم و ایمان‌ها... اعتقاد به خودباوری و اینکه ما می‌توانیم.»
 
• عقلانیت در رخداده‌های خاص   
 
• مبارزات منطقی قبل از انقلاب
 
• گزینش مردم‌سالاری در نظام سیاسی کشور
 
• تدوین قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام
 
• شعار وحدت اسلامی
 
• مقاومت هوشمند
 
• مدیریت دفاع مقدس از آغاز تا پایان جنگ
 
• تعامل با دنیا براساس عزت، حکمت و مصلحت
 
• شعار اعتماد به نفس 
 
• قدرت دفاعی 
 
لذا نگاه به دستاوردها و افتخارات ملی ایرانی ـ اسلامی می‌تواند افق‌های جدید امید به آینده را برای نسل جوان ما باز نماید.      
 
رهبر انقلاب در بحث هویت‌شناسی و نگاه به مردم ایران برخلاف بسیاری از روشنفکران، نگاه بسیار مناسب، خوش‌بینانه و مثبتی نسبت به مردم ایران دارند و همیشه از ملت ایران به نیکی و سپاس یاد می‌کنند و مردم را یکی از موتورهای مهم رشد، توسعه‌ و پیشرفت همه جانبه‌ کشور می‌دانند. ایشان بیانی دارند که می‌فرمایند ملت ایران راه خودش را پیدا کرده و حرکت را با منطق و خردگرایی و با توکل به خدا و با قدرت به پیش برده است
 
ایشان در عرصه امیدآفرینی در انتخابات به «رویکرد فازی مثبت‌اندیش واقع‌گرا» توجه کافی دارند و معتقدند که بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد و از طرف دیگر اشاره دارند که انتخابات جهاد عمومی، مایه تقویت کشور و آبروی نظام اسلامی است و حضور گسترده و پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی، به توفیق الهی مایه برکت و تأثیرات تحول‌آفرین در کشور خواهد شد و انتخابات مصونیت‌بخش در برابر توطئه‌ها و زمینه‌ساز ایران قوی خواهد بود و این انتخابات و رأی دادن را وظیفه شرعی، ملی و انقلابی، جشن ملی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان می‌دانند. 
 
در کنار حق و مسئولیت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات دولت هم باید زمینه‌های امید‌افزایی سیاسی و اجتماعی را فراهم نماید. دولت می‌تواند با خبر خوب و ایجاد حال خوب به امیدافزایی کمک کند البته امید زمان دارد و امید بی‌زمان اثر کمتری دارد.        
دولت قوی و باظرفیت و جامعه توانمند لازم و ملزوم یکدیگرند که هم سیاست مهار متقابل یکدیگر را دارند (جامعه مانع خودسری حکومت و دولت مانع بی‌نظمی و رانت‌جویی) و هم هم‌افزا در قدرت اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی هستند.
 
لازم به ذکر است که ادراک و احساس اثربخشی در جهت امکان حل مسایل اجتماعی ـ سیاسی افزون‌دهنده امید جامعه است و القاء مسایل حل نشده و مغالطه تعمیم ناروا هم کاهنده امید جامعه است.  جریان مثبت‌اندیشی و مطالبه مؤلفه‌های مهم مبقیه و محدثه انقلاب اسلامی با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عقلانیت سیاسی مردم‌مدار، عدالت فراگیر و کارگزاران صالح و عالم مسیر روشنی را برای آینده کشور عزیزمان ایران ترسیم می‌کند. البته این امید واقعی به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف و آسیب‌های مهم در روند تمشیت و استمرار امر کارآمدی دولت نیست و لازم است برای حضور پرشور و شعور مردم در اداره کشور سیاستگذاری مناسب‌تری را انجام داد و هشدار امام راحل و توجه حقیقی مقام معظم رهبری را نسبت به نقش  مردم در اداره جامعه و تثبیت و استمرار نظام جمهوری اسلامی را جدی‌تر از گذشته درنظرگرفت تا به اقتدار ملی رسید. 
 
شکل شماره دو
 
 
انتهای پیام
captcha