کثرت آرای انتخابات از شاخص‌های توسعه‌یافتگی سیاسی است
کد خبر: 4197020
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
شکوه انتخابات، سربلندی میهن/ ۲

کثرت آرای انتخابات از شاخص‌های توسعه‌یافتگی سیاسی است

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امروزه یکی از گزاره‌های توسعه سیاسی ملت به‌شمار می‌رود و هرچقدر مشارکت عمومی بالاتر باشد، توسعه‌یافتگی سیاسی کشور آشکارتر شده و بیشتر عینیت خواهد یافت.

انتخابات

انتخابات همواره بستری برای نشان‌دادن دموکراسی و توان و اراده مردم در تعیین سرنوشت کشور است و دموکراسی یا مردم‌سالاری به همگان این فرصت را می‌دهد تا با رأی‌ دادن به گزینه‌های مناسب در تغییر روش و تفکر مدیریت کشور ایفای نقش کنند. انتخابات یک عرصه مهم و حساس سیاسی است و هر انتخابی تجربه را افزایش می‌دهد، هر رأی علاوه بر اعلام اراده مردمی، به تقویت فرهنگ دموکراسی و حق بیان اندیشه و تصمیم نیز کمک می‌کند.

مجتبی نوروزی، معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص اهمیت و چرایی مشارکت در انتخابات با اشاره به اینکه نظام‌های دموکراتیک مبتنی بر رأی مردم اداره می‌شوند، اظهار کرد: مردم در این دست نظام‌ها، تعیین‌کننده سیاست‌های کلی کشور از طریق انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس یا شوراها و شهردارها و ... هستند لذا رأی دادن یک کنش اجتماعی است که کناره‌گیری از آن می‌تواند نشانه بی‌مسئولیت و بی‌تفاوت بودن در ساحت اجتماعی باشد که البته پسندیده نیست.

وی با ذکر اینکه رأی دادن یک ارزش پسندیده محسوب می‌شود، ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات امروزه یکی از گزاره‌های توسعه سیاسی ملت به‌شمار می‌رود و هرچقدر مشارکت عمومی بالاتر باشد، توسعه‌یافتگی سیاسی کشور آشکارتر شده و بیشتر عینیت خواهد یافت.

این کارشناس مسائل سیاسی ۲ مؤلفه جمهوریت و اسلامیت در نظام اسلامی ایران را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: مردم از دیدگاه امامین انقلاب، رکن نظام هستند و لذا مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف و از جمله رأی دادن، از لحاظ آموزه‌های دینی و الهی یک تکلیف شرعی محسوب می‌شود یعنی وظیفه تک‌تک ما برای رأی دادن هم مبتنی بر جمهوریت و هم اسلامیت نظام است.

اعطای فرصت به دشمن با عدم مشارکت در انتخابات 

نوروزی با تصریح اینکه رأی دادن ثمرات فراوان و رأی ندادن مضرات فراوانی دارد، افزود: از طریق رأی دادن، هر یک از ما می‌توانیم نظر و عقیده خودمان را به سیستم اعلام کنیم و البته با شرکت در انتخابات درواقع در توسعه سیاسی کشور نقش‌آفرینی و نیز به دنیا اعلام می‌کنیم که صاحب یک نظام دموکراتیک هستیم و تصویری خوب را از کشور به انظار جهانی ارائه می‌دهیم. 

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: پای صندوق‌های رأی یکی از عرصه‌هایی است که مردم می‌توانند تصویر خوبی از ایران را به دنیا نشان دهند و ایجاد این تصویر خوب، زمینه‌ساز گسترش روابط و تعاملات بین‌المللی با کشورهای مختلف در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... خواهد شد. توسعه روابط با کشورهای خارجی برای تحکیم منافع، تابعی از مشارکت سیاسی مردم در داخل کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه عدم مشارکت حداکثری در انتخابات منجر به ارائه تصویر نامطلوب از کشور می‌شود، گفت: این مسئله یک فرصت را برای دشمنان ایجاد خواهد کرد که فشار بیاورد و دستش برای هر اقدامی برای ضربه زدن به ایران باز شود چرا که دشمنان سال‌هاست در تلاش هستند تا مردم را از مشارکت در انتخابات باز دارند.

نوروزی افزود: حضور مردم در این عرصه سیاسی به دفع توطئه دشمنان ایران کمک خواهد کرد که این بسیار مهم است، دشمنان می‌خواهند چارچوب سیاسی حاکم در ایران از بین برود و مترصد هستند تا مشارکت اندک مردم را برای آسیب زدن به ایران محقق کنند.

وی با تصریح اینکه دشمن می‌داند نظام سیاسی ایران مردم‌پایه است، توضیح داد: آنها همچنین خوب می‌دانند که تغییر در نظام محاسباتی رهبران ایران از مسیر ضربه زدن به سرمایه اجتماعی و پایگاه مردم می‌گذرد لذا در بزنگاه‌ها از جمله در صحنه حساس انتخابات حداکثر تلاش خود را دارند تا مردم را در مقابل نظام قرار دهند و القا کنند که این نظام مردمی نیست و هر فشاری را می‌توان بر آن اعمال کرد.

نوروزی در پایان گفت: اینها اهم دلایلی است که شرکت در انتخابات را به عنوان یک وظیفه ملی و میهنی، قانونی و شرعی ضرورت می‌بخشد که نه تنها خودمان باید مشارکت داشته باشیم بلکه دیگران را نیز دعوت و تشویق کنیم. 

نسبت‌یابی کثرت آراء مردمی و نصرت الهی

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری نیز در خصوص اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: هر چه جمعیت و رأی‌دهندگان بیشتری در انتخابات شرکت کنند، آثار و برکات اجتماعی بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ همه ما این قاعده را قبول داریم که دست خداوند با جماعت است و فضل الهی شامل حال جماعت می‌شود.

وی با ذکر اینکه وقتی حجم جمعیت در تحقق یک امر بیشتر باشد نصرت الهی بیشتر خواهد بود، ادامه داد: بنابراین برای جلب رضایت حق تعالی و عنایت و نصرت الهی باید شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو باشیم.

بسیج اضافه کرد: احراز مسئولیت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی با بیشترین آرای مردمی باعث ایجاد قوت قلب و اعتماد به نفس وی می‌شود به‌گونه‌ای که با اقتدار می‌تواند سخن بگوید، اعتراض یا نقد کند و یا قانونی را وضع یا رد کند. ضمن اینکه کثرت آراء یک برگ برنده در مقابل دشمنان نیز خواهد بود و مشارکت حداکثری گواه قوت و قدرت ملت و نظام است.

وی در خصوص نقش رسانه‌ها در امیدآفرینی و حضور حداکثری در انتخابات که مسئله مهم و عبادی است، توضیح داد: فعالان این عرصه هم نقش تبیینی و هم ترویجی و تهییجی برعهده دارند و رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی می‌توانند در این حوزه‌ها نقش ایفا کنند.

بسیج ادامه داد: اهالی رسانه و فضای مجازی علاوه بر اینکه هیجان، شور و شوق را در مردم ایجاد می‌کنند می‌توانند فرهنگ با هم بودن، وحدت و مشارکت عمومی در سرنوشت خویشتن را هم ترویج کنند، در حقیقت این کاری است که رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی توانایی آن را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان به ویژگی‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی نیز اشاره و اظهار کرد: کشوری که دشمنان فعال زیادی دارد و آن‌ها از همه جهات سنگ‌اندازی می‌کنند، کشوری که قرار است به تمدن نوین اسلامی برسد، سرآمد همه کشورهای جهان بوده و زمینه‌ساز ظهور شود، قطعاً نماینده‌ای می‌خواهد که در مجلس نقش‌آفرینی مؤثر و ویژگی‌های متفاوت داشته باشد.

انتهای پیام
captcha