نقش مسجدی‌ها در انتخابات؛ از دعوت به مشارکت تا تواصی به حق
کد خبر: 4198470
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
شکوه انتخابات، سربلندی میهن/ ۳

نقش مسجدی‌ها در انتخابات؛ از دعوت به مشارکت تا تواصی به حق

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه عموم مساجد در دل محلات قرار داشته و زندگی روزمره مردم با مسجد عجین است، گفت: این فضای گفت‌وگویی و تعامل می‌تواند ظرفیت و بستری برای مسجدی‌ها و عموم مردم جهت تواصی به حق و دعوت یکدیگر به مشارکت در انتخابات باشد.

محمدابراهیم حجت پناه، دبیر کانون های خدمت رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع ائمه جماعات تهران در سال ۹۵ که قائلند جوان باید مسجد را از خودش بداند، رفت و آمد و انس و حس تعلق پیدا کند، اظهار کرد: انسان به هر چیزی در عالم تعلق پیدا کند به سمتش می‌رود و حتی برای آن جانفشانی می‌کند که مصادیق این تعلقات در آیاتی چون «وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» (حجرات/۷) یا «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ» (آل‌عمران/۱۴) و نیز، «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» (نساء/۶۹) آمده است.

عالم پیوسته بر مدار رفاقت در چرخش است و ما به خداوند، مکتب و دینمان، پیامبر(ص)، ائمه(ع) و به انسان‌های خوب از انبیای الهی، صدیقین، شهدا و صالحین تعلق خاطر داریم و در هر شبانه‌روز ۱۰ بار دعا می‌کنیم که در صراط مستقیم و صراط کسانی که خدا به آنان نعمت عطا فرموده قرار بگیریم. این رفاقت با خدا و انسان‌های خدایی باید ایجاد شود که بهترین محل این رفاقت، مسجد است.این حس تعلق دل و جان به خوبی‌ها در خانه خدا شکل می‌گیرد.

از فراز «یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ» در جوشن کبیر این‌گونه تعبیر می‌شود که انسان رفیقی جز خدا و انسان‌های خدایی ندارد یعنی رفاقتی با دنیا برقرار نکرده و دلش خالی از تعلقات دنیوی است و در اینجا شرط رفاقت با خدا به ما گوشزد می‌شود. 

مسجد؛ بهترین فضای ایجاد رفاقت‌ها

مسجد و حرم نه فقط محدود به مرز جغرافیایی این مکان مقدس بلکه گاه به تعبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تمام پهنه جمهوری اسلامی حرم و مسجد است که باید مدافع و پاسدار آن باشیم و برایش جانفشانی کنیم، همچنان که شهید شیرودی در وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «قبل از جنگ، من برای خاک هیچ ارزش قائل نبودم و همیشه می‌گفتم هیچ وقت برای خاک نخواهم جنگید. اما حالا یک مشت خاک این منطقه، به خاطر حفظ اسلام برای من عزیزترین چیز است. خاک این مناطق با خون شهدایی مانند کشوری و امثال اینها آغشته شده است.»

بسیار مهم است که انسان برای چه راه و هدفی می‌جنگد و سرباز چه کسی است، اگر انسان سرباز هیتلر باشد یا در جبهه داعش قرار بگیرد، جنگیدن او بی‌ارزش خواهد بود. جنگی ارزشمند است که در جبهه جمهوری اسلامی و برای خاک و پرچمی باشد که مزین به خون شهدا و بهترین جوانان است. این حس تعلق به مسجد و حرم جمهوری اسلامی اگر در آحاد جامعه ایجاد شد، می‌توانیم به حضور حداکثری مردم امیدوار باشیم.

حس تعلق به جمهوری اسلامی در ملت ایران ایجاد شده است، لذا مشاهده می‌کنیم که قریب به ۱۰۰ درصد مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند و همواره پای کار نظام هستند؛ امروز کمتر روستایی می‌توان یافت که شهید تقدیم انقلاب نکرده باشد و خیابان‌های ما مزین به نام شهدا هستند. این کشور و انقلاب و نظام متعلق به مردم است زیرا خودشان برای آن هزینه داده‌اند و از آن حفظ و حراست می‌کنند. 

امروز حرم جمهوری اسلامی از مرزهای کشور نیز فراتر رفته و عالم‌گیر شده است؛ امروز زیارتنامه جمهوری اسلامی بر زبان بسیاری از جهانیان در اقصی نقاط عالم جاری و ساری است و شعارها و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب از زبان مردم کشورهای مختلف به گوش می‌رسد یعنی شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل جهانی شده است. لذا ما می‌توانیم ادعا کنیم که انقلاب اسلامی صادر شده و دنیا حرم جمهوری اسلامی است که جهانیان نیز اذعان و تصریح می‌کنند ایران پیش‌قراول مبارزه با استکبار است.

انقلاب در موضوع انتخابات منحصر به‌فرد است

اخبار انتخابات در سراسر عالم رصد و منعکس می‌شود و از عرصه‌های مهم حضور مردم است، ما کشوری پر انتخابات هستیم و انقلاب ما منحصر به‌فرد است زیرا مدل حکومتش را به رفراندوم گذاشت و با نزدیک ۱۰۰ درصد رأی موافق مردم این مدل مستقر شده و با قوت ادامه دارد. از سال اول پیروزی انقلاب و پیش از یک‌سالگی آن، انتخابات آغاز شد و این یک افتخار است؛ شرکت در انتخابات یک رفراندوم است.

کسی که پای صندوق رأی می‌رود اولین پیامش این است که من کشورم و نظام را دوست دارم و برای ایران قوی قدم بر می‌دارم. لذا مشارکت عمومی در هر عرصه‌ای از جمله انتخابات این برکت را دارد که باعث ساطع شدن پیام انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی به اقصی نقاط جهان خواهد شد و حرم جمهوری اسلامی را وسعت می‌بخشد.

دوستان انقلاب چشم به انتخابات دوخته‌اند تا درجه دوستی و همراهی و همدلی با ما و درجه دشمنی و انزجار خود را با دشمنان ما تنظیم کنند؛ دشمنان نیز چشم به این عرصه مهم سیاسی دوخته‌اند تا درجه دشمنی خود را با میزان مشارکت مردمی تنظیم کنند و اگر خدای ناکرده ضعفی از جانب ما احساس کردند، بر فشار و کینه‌توزی و توطئه خود بیفزایند. 

نقش تاریخی مسجد در عرصه سیاسی  

 مسجد در افزایش مشارکت در انتخابات به مرور جایگاه این مکان مقدس در تاریخ معاصر اهمیت دارد. امروز کار مسجدالنبی(ص) را بیش از ۲۰ وزارتخانه انجام می‌دهند یعنی در زمان صدر اسلام، هیئت دولت حکومت اسلامی در مسجد مستقر بود و تمام شئون یک حاکمیت در این مکان مقدس به منصه ظهور می‌رسید و بزرگ‌ترین تصمیم‌گیری‌های عمومی در آنجا گرفته می‌شد. 

مسجد محل معاشرت است و به این وسیله، وزن و عیار افراد سنجیده می‌شود با این توضیح که افراد مسجدی و اهالی مسجد خلق و خو و نحوه تعامل، مواضع، تحلیل‌ها، رفتار و گفتار و حرکاتشان در مسجد ساخته و پرداخته می‌شود و لذا مسجد در عین حال که خاستگاه و مرکز بسیاری از تصمیمات و اتفاقات جامعه است، یک تأثیر ریشه‌ای هم بر اذهان و قلوب مسجدی‌ها دارد و فرد اهل مسجد معمولاً در رفتار و گفتار و کردار مقید و متعهد است و هر حرفی را نمی‌زند و هر خطایی را مرتکب نمی‌شود زیرا مسجد محل اقامه نماز جماعت و کارخانه انسان‌سازی است. 

نقش‌آفرینی اهالی مسجد در جلب مشارکت عمومی 

مسجدی‌ها در مرئا و منظر قرار داشته و برای مردم معتبر و محترم هستند. حضور و مشارکت اهالی مسجد در انتخابات در مشارکت عمومی نیز مؤثر است؛ مردم گلایه‌ها و درد و دل‌هایی دارند و برخی‌ها هم ایرادات و خرده‌هایی به من طلبه می‌گیرند اما در درون خود اعتماد دارند زیرا معتقدند طلبه و مسجدی اهل ایمان و تقوا بوده و خداترس است. پیداست که صرف ارتباط انسان با خدا و توجه به آخرت و اهل مسجد و نماز و قرآن بودن برای مردم ایجاد اعتماد می‌کند و مسجدی‌ها می‌توانند از این امتیاز برای افزایش سطح مشارکت و حمایت عمومی در عرصه‌های مختلف از جمله در انتخابات بهره ببرند.

عموم مساجد در دل محلات قرار داشته و زندگی روزمره مردم با مسجد عجین است. انسان وقتی از منزل راهی مسجد می‌شود با اهالی محل در طول مسیر حشر و نشر دارد، با کاسبان و مغازه‌داران محل سلام و احوالپرسی می‌کند و خدا قوت می‌گوید و با مردم ارتباط می‌گیرد تا به مسجد برسد، یا کسی که سوار تاکسی می‌شود و مواردی از این دست. در فرهنگ ایرانیان این گفت‌وگوی اجتماعی و تعامل و درد و دل مرسوم است و اسلام نیز بر آن صحه گذاشته و تأیید می‌کند. این فضای گفت‌وگویی و تعامل نیز می‌تواند ظرفیت و بستری برای مسجدی‌ها و عموم مردم جهت تواصی به حق و دعوت یکدیگر به مشارکت باشد.

پایگاه اجتماعی مسجدی‌ها برای تواصی به حق 

جهاد تبیین یک کار تشریفاتی با مقدمات و تمهیدات پیچیده یا ابلاغیه و بخشنامه نیست بلکه همین فضاهای به ظاهر کوچک که روزمره با آن مواجه هستیم بستری برای تبیین و روشنگری هستند که رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تأکید دارند. یک مسجدی که مدام در محله رفت و آمد دارد و با عامه مردم در ارتباط است، می‌تواند این فضای تبیینی را به خوبی ایجاد و مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کند.

کار خوب یک نور و انرژی است که تأثیر خود را در کوتاه‌مدت یا بلندمدت می‌گذارد و جلوه‌گری می‌کند. این کار خوب گاه به‌صورت فردی و گاه به‌صورت تشکیلاتی و منسجم محقق می‌شود که طبعاً آثار آن نیز متفاوت خواهد بود. به مخاطبان این گفت‌وگو دیدن مستند «آخرین روزهای زمستان» را ناظر بر زندگی و اقدامات و شهادت شهید والامقام «حسن باقری» پیشنهاد می‌کنم. این مستند به خوبی نشان می‌دهد که ما باید به‌صورت تشکیلاتی کار کنیم و میدان فعالیت را بشناسیم. 

رسالت اهالی مسجد در شناسایی میدان عملیات

فردی که عضو بسیج یا کانون فرهنگی هنری مسجد می‌شود در ذیل تشکیلات قرار می‌گیرد و لذا باید مطالعه داشته باشد و میدان عملیات را بتواند شناسایی کند، نظام‌ مسائل محله را بشناسد، جنس کار تبلیغی و ترویجی را بداند و لذا رسالت بچه‌های مسجد سنگین است و تأثیرگذاری مهمی نیز دارند. به توصیه قرآن کریم در سوره مبارکه مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»، ریشه و اصل خود انسان است که ابتدا باید ساخته شود و وقتی این اتفاق افتاد، به توصیه آیات ۲۱۳ تا ۲۱۵ از سوره مبارکه شعراء، سراغ پیرامون و نزدیکان خود برود و توصیه به خیر کند.

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ایام دهه مبارک فجر به‌عنوان مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر استان در حال فعالیت است؛ تلاش می‌شود تا از ظرفیت و بستر مساجد برای تبیین دستاوردهای نظام استفاده شود؛ هم‌اکنون 55 عنوان برنامه با محوریت گرامیداشت ایام‌الله فجر انقلاب در حال برگزاری است که بخش عظیمی از آن به دعوت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات و اقناع افکار عمومی اختصاص دارد.

گرامیداشت دهه فجر در مساجد استان با محور تبیین 

حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در مساجد هر شب پس از نماز مغرب و عشاء و ارتباط‌گیری چهره به چهره با مردم، تبیین دستاوردهای دستگاه مربوطه در طول 45 سال گذشته و مقایسه شرایط امروز با قبل از انقلاب و همچنین پاسخگویی به سؤالات مردم در حوزه تخصصی خود و دعوت به حصور حداکثری در انتخابات برای حفظ اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله این اقدامات است.

راه‌اندازی میز خدمت در مساجد به منظور تسهیل دسترسی مردم به مدیران دستگاه‌های اجرایی از دیگر تمهیدات انجام شده در مساجد است. تولید سرود با موضوع انتخابات نیز در دست انجام است که در ایام نزدیک به انتخابات رونمایی و منتشر خواهد شد، همچنین با همکاری آموزش‌وپرورش، در تعدادی از مساجد پرمخاطب، جشن تکلیف سیاسی تا پیش از انتخابات برای رأی‌اولی‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha