«کار ماندگار» در راه رضای خدا انجام می‌‎شود
کد خبر: 4198485
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
آیت‌الله عابدینی:

«کار ماندگار» در راه رضای خدا انجام می‌‎شود

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین با بیان اینکه کاری ماندگار است که برای رضای خدا باشد، گفت: هر کاری که می‌کنیم باید به نیت عبادت باشد، یعنی صبح که به سر کار می‌رویم بگوییم خدایا با توکل به تو به کار مشغول می‌شویم برای اینکه خدمتی را ارائه دهیم یا محصول مفیدی را تولید کنیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح سوره انسان گفت: خدای متعال در آیات ۸ و ۹ سوره انسان می‌فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا»، یعنی به پاس دوستى خدا بينوا و يتيم و اسير را خوراک مى‏‌دادند، ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏‌خواهيم. حال ببینیم امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) با چه انگیزه‌ای افطاری خود را در سه روز متوالی به مسکین، یتیم و اسیر انفاق کردند؟ آن‌ها فقط برای توجه به خدا و جلب رحمت خدا این کار را کردند.

وی اظهار کرد: این آیات یک قانون را بیان می‌کند و به ما می‌گوید هر کاری که انجام می‌دهید اگر برای وجه‌الله باشد ماندگار و جاودانه خواهد شد، زیرا وجه‌الله باقی است، اما اگر کسی برای مقاصد دنیوی کاری را انجام دهد آن کار بقا پیدا نمی‌کند و ضایع می‌شود. خدای متعال در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید: «عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی آنچه پيش شماست تمام مى‌شود و آنچه پيش خداست پايدار است.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی‌ فقیه در قزوین بیان کرد: اگر کاری برای رضای خدا باشد ماندگار می‌شود، اما اگر دستمان در قیامت خالی بود قیامت برای ما یوم‌التغابن، یوم‌الندامه و یوم‌الحسره می‌شود. بنابراین، باید وجه‌الله را وجهه همت خود قرار دهیم، خدا به ما مأموریت داده که بروید کسب درآمد کنید، اما اینها هدف نیستند، بلکه وسیله و ابزار است، ما نباید برای این‌ها کار کنیم، باید برای رضای خدا کار کنیم. هر کاری که می‌کنیم باید به نیت عبادت باشد، یعنی صبح که به سر کار می‌رویم بگوییم خدایا با توکل به تو به کار مشغول می‌شویم برای اینکه خدمتی را ارائه دهیم یا محصول مفیدی را تولید کنیم.

وی بیان کرد: در آیه ۸ سوره انسان کلمه حبّ آمده است، این حب می‌تواند دو معنا داشته باشد، یک معنا این است که با اینکه خودشان به آن غذا علاقه داشتند و گرسنه بودند، آن را انفاق کردند، یک معنای دیگر هم این است که چون به خدا محبت داشتند و می‌دانستند خدا خوشحال می‌شود که این‌ها غذای خود را انفاق کنند، بنابراین گرسنگی رنگ باخت و گفتند ما باید جلب حبّ الهی را داشته باشیم، البته این دو معنا با هم منافاتی ندارند و هر دو در کنار هم صحیح هستند.

امام جمعه قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۹۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا به آن داناست، درباره وجه الهی در سوره الرحمن آمده است که بساط همه چیز جمع می‌شود، فقط وجه ربّ می‌ماند، بنابراین هر کاری که ما آن را به وجه ربّ متصل کردیم، بقا پیدا می‌کند.

کارهایمان را به سند وجه‌الله متصل کنیم

وی تصریح کرد: در آیه ۵۲ سوره انعام آمده است: آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می‌خوانند و با این خواندن خشنودی او را می‌خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب عمل آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب کار تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و به سبب راندنشان از ستمکاران باشی. خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که همواره خدا را صدا می‌کنند و اصرار دارند با خدا مرتبط باشند، این ها را طرد نکن و قدرشان را بدان.

عابدینی ادامه داد: ما هر کاری که می‌کنیم باید یک سند وجه الهی به آن وصل کنیم، برای مثال امام(ره) در فتح‌المبین فرمود من دست و بازوی رزمندگان اسلام را که دست خدا بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم. آیت‌الله جوادی آملی بعد از این بیان امام(ره) سخنرانی کرده و فرمودند امام(ره) یک عارف است، عارف هیچ‌گاه دست بنده را نمی‌بوسد، اینکه امام(ره) فرمود دست شما را می‌بوسم یعنی دست این رزمندگان تجلی قدرت خداست، بنابراین امام(ره) در حقیقت به قدرت خدا احترام گذاشته بود.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۵۲ سوره انعام می‌فرماید مبادا آن‌هایی که صبح تا شام حرف از خدا می‌زنند، را طرد و منزوی کنی، این‌ها دنبال وجه الهی هستند، وقتی این‌ها را طرد کنی، از ستمکاران به حساب می‌آیی. در آیه ۲۸ سوره کهف آمده است: همیشه خویش را با کمال شکیبایی به محبت آنان که صبح و شام خدای خود را می‌خوانند و رضای او را می‌طلبند وادار کن، و مبادا دیدگانت از آنان برگردد، از آن‌رو که به زینت‌های دنیا مایل باشی، و هرگز از آن که ما دل او را از یاد خود غافل کرده‌ایم و تابع هوای نفس خود شده و به تبهکاری پرداخته متابعت مکن.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید خودت را با شکیبایی و صبوری پای کار آدم‌هایی نگه دار که صبح تا شب در جهت خدا حرکت می‌کنند، مبادا یک لحظه چشم از آن‌ها برداری، وجه به یک معنا همان جهت است، یعنی فقط با خدا هم‌سو و هم‌جهت باشیم. خدای متعال در آیه ۸۷ سوره حجر می‌فرماید: «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ»، یعنی به راستى به تو سبع المثانى سوره فاتحه و قرآن بزرگ را عطا كرديم، در صفحه ۱۴۳ جلد یک کتاب شریف کافی به نقل از امام باقر(ع) آمده که حضرت فرمودند منظور از مثانی ما هستیم، یعنی ما مثل قرآن هستیم.

وی بیان کرد: حضرت در ادامه فرمود اینکه خدا فرمود ما به تو سبعی از مثانی دادیم، منظور ما هستیم، ما ائمه(ع) وجه‌الله هستیم، ما عین‌الله و چشم ناظر خدا در عالم هستی هستیم، ما دست گشاده خدا هستیم، کسانی ما را شناختند، برخی هم نسبت به جایگاه ما معرفت ندارند، آن‌هایی که ائمه(ع) را نمی‌شناسند امامشان امام نار است. در زیارت امام زمان(عج) نیز این‌گونه به حضرت سلام می‌دهیم «السلام علیک یا وَجه الله الذی لا یَهلک و لا یَبلی الی یوم الدین»، یعنی ای وجه الهی که هیچ افول و تمامیتی نداری و تا روز قیامت می‌درخشی.

انتهای پیام
captcha