بدترین ناشکری چیست
کد خبر: 4195641
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

بدترین ناشکری چیست

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین با اشاره به فرق بین کفر و کفران گفت: اگر کسی به خدا کافر شود، این بدترین ناشکری است، شکر خدا اقتضا می‌کند به او ایمان داشته باشیم نه اینکه کفر بورزیم، انبیای الهی برای نجات ما آمده‌اند، ما باید شکر وجودشان و شکر نعمت هدایتشان را به جای بیاوریم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن در شرح سوره انسان گفت: خدای متعال در آیه سوم سوره انسان می‌فرماید: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»، یعنی ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا شود يا ناسپاس؛ در کتاب «وسائل‌الشیعه» آمده شخصی می‌گوید از امام سجاد(ع) شنیدم که می‌فرمود خدا هر قلب حزین و هر بنده شکوری را دوست دارد. آن کسی که دغدغه معنوی دارد، با خدا ارتباط دارد و از خودش مراقبت می‌کند، دلش محزون است، خدا این دل محزون را دوست دارد، این حزن ممدوح است، در مقابل آن حزن مذموم قرار دارد، حزن مذموم آن است که انسان دائم برای دنیا غصه بخورد.

وی اظهار کرد: شکور کسی است که زیاد شکر می‌کند، در مقابل کلمه شکور، کلمه کفور قرار دارد، کفور یعنی کسی که هر چقدر هم خدا به او عنایت کند باز می‌شود یک جا نقطه منفی پیدا کرده و ابراز نارضایتی می‌کند. پیامبر(ص) ما را راهنمایی کرده و فرمودند اگر خدا چیزی به شما داد که باب میل‌تان است الحمدلله بگویید، اگر هم اتفاقی افتاد که برایتان ناخوشایند بود الحمدلله کل حال بگویید، بنابراین هرگز نباید دست از شکرگزاری برداشت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام سجاد(ع) فرمودند که در روز قیامت خدا به بندگانش می‌گوید آیا نسبت به فلانی شکر به‌ جا آوردی؟ برای مثال خداوند از ما راجع به شکر نعمت پدر، مادر، دوست و معلم سؤال می‌کند، بنده به خدا می‌گوید من به جای اینکه از آن‌ها تشکر کنم، شکر تو را به‌ جای آوردم، خدای متعال می‌فرماید چون تو وظیفه‌ات را در قبال بندگان من انجام ندادی، بنابراین شکر مرا هم به جا نیاورده‌ای. امام سجاد(ع) فرمود می‌خواهید بدانید چه کسی از همه بیشتر اهل شکر است؟ آن کسی که قدر بندگان خدا را می‌داند.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند که سریع‌ترین عقوبت آن است که آدم نعمت خدا را کفران کند، باید نعمات خدا را شاکر باشیم، شکر این نعمت‌ها عبادت است. ابراهیم‌ بن‌ ابی‌ محمود می‌گوید از امام رضا(ع) شنیدم فرمود هر کس نسبت به آن دسته از مردم که نعمتی به او رسانده‌اند شکر به جای نیاورد، گویا شکر خدا را به جای نیاورده است. امام رضا(ع) فرمودند خدا به سه چیز دستور داده است که این سه دستور در کنار سه دستور دیگر نشسته‌اند، نخست امر به نماز و امر به زکات کرده است، اگر کسی نماز را بر پا کرد اما زکات مالش را پرداخت نکند، نمازش هم قبول نیست.

این مسئول بیان کرد: دوم اینکه خدا فرمان داده شکر خدا و شکر نعمت پدر و مادر را به جا بیاورید، اگر کسی شکر والدینش را به جا نیاورد، شکر خدا را هم به جا نیاورده است. سوم اینکه خدا فرمان به تقوای الهی و صله‌رحم داده است، اگر کسی صله‌رحم را کنار بگذارد تقوا ندارد.

وی گفت: در دعای کمیل می‌خوانیم «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ»، یعنی خدایا بیامرز برایم گناهانی که نعمت‌ها را دگرگون می‌کند، چه گناهی است که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد یا مانع برکات و نزول نعمات می‌شود؟ امام سجاد(ع) فرمودند یکی از گناهانی که باعث می‌شود نعمت‌ها تغییر کنند، ظلم به مردم است، دوم اینکه اگر آدم‌ها همیشه عادت داشته باشند که کار خیر انجام دهند اما این عادت خوب را کنار بگذارند، سوم کفران نعمت و چهارم ترک شکر باعث تغییر نعمت می‌شود. بنابراین خداوند سرنوشت آدم‌ها را بد رقم نمی‌زند، مگر اینکه خود آدم‌ها سرنوشت‌شان را خراب کنند و مانع جذب خیرات و برکات شوند.

فرق کفر و کفران

این مفسر قرآن اظهار کرد: خدای متعال در آیات چهارم و پنجم سوره انسان می‌فرماید: «إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا، إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا»، یعنی ما براى كافران زنجيرها و غل‌ها و شعله‌هاى سوزان آتش آماده كرده‏‌ايم، به يقين ابرار و نيكان از جامى مى‌نوشند كه با عطر خوشى آميخته است. خداوند در آیه سوم سوره انسان فرمود ما راه درست را نشان دادیم، برخی قدر می‌دانند و شکر نعمت به جا می‌آورند، برخی هم قدر نمی‌دانند و کفران نعمت می‌کنند، کفران به معنای این است که قدر نعمت را ندانیم، کفر هم یعنی نسبت به خدا کافر باشیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی به خدا کافر شود، این بدترین ناشکری است، شکر خدا اقتضا می‌کند به او ایمان داشته باشیم نه اینکه کفر بورزیم، انبیای الهی برای نجات ما آمده‌اند، ما باید شکر وجودشان و شکر نعمت هدایتشان را به جای بیاوریم. خداوند در آیات چهارم و پنجم سوره انسان می‌فرماید کسانی که کافر می‌شوند خودشان را در بدترین شرایط ناشکری قرار می‌دهند، این‌ها در غل و زنجیر شده و در آتش جهنم قرار می‌گیرند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: خداوند در آیات ۶ تا ۱۱ سوره ملک می‌فرماید وقتی کافران در شرایط عذاب قرار می‌گیرند، با خودشان صحبت می‌کنند و می‌گوید اگر ما گوشمان را در اختیار قرآن، انبیاء و حق قرار داده بودیم و گوش‌هایمان را نبسته بودیم، صُم بُکم عُمی فَهم لایَعقلون نمی‌شدیم اکنون اهل جهنم نبودیم، این‌ها به گناهان خود اعتراف می‌کنند، اما اعتراف آن‌ها فایده‌ای ندارد، آن موقعی که در دنیا مهلت داشتند باید کار نیک انجام می‌دادند.

کافران در قیامت دست به انکار می‌زنند

وی بیان کرد: خدای متعال در آیات ۶۹ و ۷۰ سوره غافر می‌فرماید آن‌هایی که در مقابل آیات خدا ادب به خرج نمی‌دهند، مجادله می‌کنند، دائم می‌خواهند اشکال و ایراد بگیرند یا آن‌ها را انکار کنند و در مقابل خدا عرضه اندام داشته باشند، این‌ها همان‌هایی هستند که قرآن و آنچه خدا به پیغمبرانش داده را تکذیب می‌کنند، این‌ها زود می‌فهمند که چه غلطی کرده‌اند. این‌ها چه زمانی می‌فهمند؟ خدای متعال در آیات ۷۱ و ۷۲ سوره غافر پاسخ این پرسش را داده و می‌فرماید این‌ها زمانی می‌فهمند که غل‌ها به گردنشان انداخته می‌شود و با زنجیرهایی بسته شده‌اند که آنان را به جهنم سوزان می‌کشند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در آیات ۷۳، ۷۴ و ۷۵ سوره غافر می‌فرماید در جهنم به این‌ها گفته می‌شود چرا این‌گونه شرک ورزیدید و خدا را رها کردید و به‌دنبال این و آن رفتید؟ این‌ها در آنجا هم دروغ می‌گویند، گویا عادت به انکار و دروغ دارند، می‌گویند ما غیر از خدا به دنبال کسی نبودیم، به آن‌ها گفته می‌شود شما در دنیا به‌دنبال خوشگذرانی و زندگی مستانه بودید. خدای متعال در آیه ۷۶ سوره غافر می‌فرماید به اینها گفته می‌شود به دوزخ بروید، متکبران بد جایگاهی دارند.

وی بیان کرد: قیامت که می‌شود یا نامه اعمال ما را به دست راست و یا به دست چپ‌مان می‌دهند، خدای متعال در آیات ۲۵، ۲۶ و ۲۷ سوره حاقه می‌فرماید اما كسى كه كارنامه‏‌اش به دست چپش داده شود می‌گويد اى كاش كتابم را دريافت نكرده بودم، و از حساب خود خبردار نشده بودم، اى كاش آن مرگ كار را تمام می‌کرد، این کتاب و نامه چیزی جز اعمال ما نیست، غیبت، دروغ، تهمت، ظلم، لقمه حرام و همه این قبیل موارد در نامه عمل ثبت می‌شود و توماری سیاه را ایجاد می‌کند.  

مستضعفان فکری چه کسانی هستند؟

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه پنجم سوره رعد می‌فرماید کافران وقتی در دنیا کلام پیامبر(ص) را می‌شنیدند که راجع به قیامت و حشر و نشر سخن می‌گفت، با تعجب می‌گفتند آیا ما دوباره آفریده می‌شویم؟ ما که می‌میریم، استخوان‌هایمان پوسیده و خاکستر می‌شود، آیا خدا دوباره ما را سرپا می‌کنند؟ این‌ها همان کسانی هستند که به آفریدگار خود کافر شدند، همین‌ها در قیامت غل و زنجیر می‌شوند.

وی یادآور شد: مستضعفان فکری یعنی آن‌هایی که دنباله‌روی مستکبران شدند، آن‌ها به سخن پیامبران و آیات قرآن اهمیت ندادند اما فلان شبکه ماهواره‌ای برایشان یک پیام مستکبرانه یهودی-آمریکایی فرستاد، آن‌ها همین را دنبال کردند و یک مملکت را به خاطر حرف او به آتش کشیدند، این‌ها مستضعفان فکری یعنی لایعقلون هستند. این مستضعفان فکری در قیامت به مستکبرانی که آن‌ها را فریب داده‌اند می‌گویند شما شبانه‌روز تبلیغات کردید که ما به خدا کافر شویم و برای خدا شریک قرار دهیم، به عبارت دیگر ضالین به مغضوبین می‌گویند شما باعث شدید ما اکنون این‌گونه گرفتار شویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: این‌ها وقتی عذاب قیامت را می‌بینند ندامت و پشیمانی خود را آشکار می‌کنند، در دنیا جهل و غفلت اجازه نمی‌داد این را آشکار کنند اما وقتی عذاب قیامت را می‌بینند اقرار می‌کنند، در گردن این‌ها غل و زنجیر است، این غل و زنجیرها همان گناهان و ناشکری‌هایی است که در دنیا مرتکب شده‌اند.

پیروان صهیونیست‌ها در بند هستند

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۸ و ۹ و ۱۰ سوره یس می‌فرماید ما در گردن‌هاى آنان تا چانه‌هايشان غل‌هايى نهاده‏‌ايم، به‌طورى كه سرهايشان را بالا نگاه داشته و ديده فرو هشته‌اند، و ما فرا روى آن‌ها سدى و پشت‏‌سرشان سدى نهاده و پرده‏‌اى بر چشمان آنان فرو گسترده‏‌ايم در نتيجه نمى‏‌توانند ببينند، و آنان را چه بيم دهى و چه بيم ندهى به حالشان تفاوت نمى‌‏كند نخواهند گرويد.

وی تأکید کرد: این اغلال طوری است که به گردن آن‌هاست، اما چانه‌هایشان را هم پوشش می‌دهد، این نظیر همان غل و زنجیری است که اکنون صهیونیست‌ها به گردن پیروانشان می‌اندازند، صهیونیست‌ها در غزه مشغول جنایت هستند و پیروانشان هم به آنان خدمت می‌کنند، آن‌ها با همین غل و زنجیر محشور می‌شوند، همین خیانت‌ها، جنایت‌ها، ظلم‌ها و نسل‌کشی‌ها در قیامت به‌صورت غل و زنجیر به گردن و دست و پای این‌هاست.

امام جمعه قزوین گفت: چه کسانی موفق هستند و غل و زنجیر از دل‌هایشان برداشته می‌شود و سبک‌بال می‌شوند؟ خدای متعال در آیات ۴۵ و ۴۶ و ۴۷ سوره حجر می‌فرماید بی‌گمان پرهیزکاران در باغ‌ها و چشمه‌سارانند، به آنان گویند با سلامت و ایمنی در آنجا داخل شوید، و آنچه كينه و شائبه‌‏هاى نفسانى در سينه‏‌هاى آنان است بركنيم برادرانه بر تخت‌هايى روبه‌روى يكديگر نشسته‏‌اند. بهشتی‌ها وقتی وارد می‌شوند خود به خود درهای بهشت برای آنان باز می‌شود، اگر تیرگی، تاریکی، بدی، گناه و اثر گناه و معصیت در دل آن‌ها باشد این‌ها برداشته می‌شود، به جای کینه و دشمنی، اخوت و محبت و برادری در دل‌های آن‌ها نسبت به هم پر می‌شود.

برخی زنجیرها به عقل آدمی بسته شده است

این مفسر قرآن بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می‌فرماید این پیغمبری که در تورات و انجیل اسم و رسمش آمده و درباره آمدنش بشارت داده شده است، همان پیامبری است که به کارهای نیک فرمان می‌دهد و از کارهای ناپسند نهی می‌کند، هر خوبی را حلال کرده و هر پلیدی را حرام کرده است، این غل و زنجیرهایی که ما به دست و پا و گردنمان می‌افکنیم را از دست و پایمان باز کرده است. برخی غل و زنجیرها به فکر و عقل آدم‌ها بسته شده است، اینکه تصور کنیم آمریکا یک قدرتی است که هیچ‌کس نمی‌تواند به او بگوید بالای چشمش ابروست، این خودش یک غل و زنجیر است که به فکر عده‌ای بسته شده و نمی‌توانند خودشان را آزاد کنند و بگویند ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم.

آیت‌الله عابدینی در پایان اظهار کرد:  آن کسی که آمریکا را زیر پا می‌گذارد قبلاً با خدا معامله کرده، موحد شده و ایمان آورده است، او خدا را با عظمت دیده و همه چیز در نظرش کوچک شده است، آن زمان که امام(ره) فرمود ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، ما امکانات و تجهیزاتی در اختیار نداشتیم، اکنون می‌بینیم همان سیلی‌ها اثر گذاشته، گردن آمریکا را شکسته و ابهتش را ریخته است. پیغمبر آمد که این غل و زنجیرها را از ما باز کند، پیامبر(ص) آمد این غل‌هایی که به آدم‌ها سوار بود را از میان برداشت، آن‌هایی که با این پیغمبر همراه بوده و هستند موفق و رستگارند.  

انتهای پیام
captcha