صدقات پاکی‌آور و صلوات آرامش‌بخش است
کد خبر: 4136216
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
در صحبت قرآن/ 106

صدقات پاکی‌آور و صلوات آرامش‌بخش است

خداوند روی در اهل ایمان دارد که اگر رسول صدقه‌ای از شما می‌پذیرد به خاطر خیر و صلاح شماست پس به خیر و صلاح خود بشتابید تا هم پاک شوید و هم رسول بر شما درود و سلام فرستد و شما را دعا کند.

صحبت قرآن

۳۶۵ روز در صحبت قرآن نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌‎هایی از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. یکصدو ششمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «صدقات پاکی‌آور و صلوات آرامش بخش است» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿توبه۱۰۳﴾

از اموال مومنان صدقه‌ای بستان تا ایشان را پاک و مهذب گردانی و بر ایشان دعا و درود فرست که دعای تو ایشان را مایه آرامش است. و خدا شنوا و داناست(103)

زهی سعادت که رسول خدا از ما صدقه‌ای بپذیرد تا مایه تزکیه نفس ما و زدودن زنگار از دلهای ما باشد و همچنین نشان ثروت ما باشد اگر از گنج ایمان بهره‌مند باشیم. بنابراین خداوند در این آیه روی در اهل ایمان دارد که اگر رسول صدقه‌ای از شما می‌پذیرد به خاطر خیر و صلاح شماست پس به خیر و صلاح خود بشتابید تا هم پاک شوید و هم رسول بر شما درود و سلام فرستد و شما را دعا کند تا دلهایتان به لطف الهی آرامش یابد پس این صدقات که می‌دهید به حقیقت هدیه رسول است به شما و سخن رسول این است که:

از شما کی کدیه زر می‌کنیم
ما شما را کیمیاگر می‌کنیم
من نمی‌گویم مرا هدیه دهید
بلکه گویم لایق هدیه شوید (مثنوی)

سلام و صلوات رسول بر امت مانند صلوات عامه مردمان بر رسول لفظ و عبارت نیست بلکه مانند صلوات خداست بر مردمان(احزاب 43) و آن هدایت از ظلمت و معنایی می‌یافت و به کاری بدل می‌شد.

انتهای پیام
captcha