نیاز مراکز درمانی به اجرای برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 4141853
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
عباس شیراوژن بیان کرد:

نیاز مراکز درمانی به اجرای برنامه‌های قرآنی

معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تلاش کنیم با اقدامات ابتکاری و نوآورانه، فعالیت‌های قرآن و عترت را به میان مراکز بهداشتی و درمانی ببریم، گفت: مناسب است تا محافل قرآنی علاوه بر دانشگاه‌ها در مراکز درمانی نیز برقرار باشد.

نیاز مراکز درمانی به اجرای برنامه‌های قرآنی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مازندران، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت شامگاه جمعه 29 اردیبهشت‌ماه در خزرآباد ساری برگزار شد.

در بخشی از این مراسم عباس شیراوژن، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت طی سخنانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد تلاوت قرآن که «وَ عَلَيْكُمْ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ اَلْجَنَّةِ عَلَى عَدَدِ آيَاتِ اَلْقُرْآنِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُقَالُ لِقَارِئِ اَلْقُرْآنِ اِقْرَأْ وَ اِرْقَ فَكُلَّمَا قَرَأَ آيَةً رَقِيَ دَرَجَةً اَلْحَدِيثَ؛ روز قیامت که می‌شود به قاری قرآن گفته می‌شود، بخوان و بالا برو و او هر آیه‌ای را که می‌خواند، یک درجه بالا می‌رود»، افزود: حالا اینکه همه آیاتی که حفظ هستیم، می‌توانیم بخوانیم یا فقط آیاتی که در ما محقق شده و به آن عمل کرده‌ایم، می‌خوانیم یک بحث دیگر است. امیدوارم فضل خدا شامل حال ما شود و بتوانیم هر آیه‌ای که حفظ کرده‌ایم در روز قیامت نیز عرضه کنیم و آن ارتقای درجه را داشته باشیم.

معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه قرآن را باید یک حقیقت زنده بدانیم، گفت: قرآن مانند سایر کتب نیست که مجموعه‌ای از خطوط و کلمات و جملات که کنار هم قرار گرفته و نویسنده‌ای اینها را فهرست کرده، باشد، قرآن یک کتاب زنده است که می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد و دارای مراتب و درجاتی است. در مورد قرآن و در خود قرآن هم هست که قرآن ریسمانی افتاده بر زمین است که باید به آن چنگ زد و از آن بالا رفت. 

شیراوژن به بخشی از آیه 13 سوره مبارکه حجرات «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» اشاره و تصریح کرد: در هر مسابقه‌ای یک بخشی از عزیزان موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند و روز مسابقه از شرایط بهتری برخوردار هستند و این باعث می‌شود، رتبه بهتری کسب کنند، اما باید بر اساس آیات قرآن توجه داشته باشیم این رتبه نیاوردن‌ها را شکست و موجب ناراحتی تلقی نکنیم. قرآن فرموده است: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ» نه به خاطر آنچه به دست آورده‌اید، دچار شادی و غرور و تکبر شوید و نه برای آنچه از دست شما رفته است، ناراحت شوید. 

وی افزود: همه ما دنبال سعادت و خوشبختی و آرامش هستیم و هیچ منبعی بهتر از قرآن برای رسیدن به این آرامش نداریم. همه ما به خصوص در بخش سلامت به حدی در فضای اضطراب و نگرانی محیط کار و آموزش قرار داریم که حتماً به یک منبع خوب برای آرامش احتیاج داریم و هیچ منبعی بهتر از قرآن نیست. 

معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از موضوعات مهم پژوهش‌های بین‌رشته‌ای است. استادانی که در بخش‌های مختلف قرائت و حفظ و ... حضور دارند، سعی کنند در بخش پژوهشی هم حضور داشته باشند تا برای درک بهتر قرآن کریم گامی برداشته باشند. همراه هم دانستن و هم‌وزن هم دنبال کردن بحث قرآن و عترت را مورد توجه قرار دهید و انس و آشتی با متون ناب و اصیل را فراموش نکنید. اینها متن‌های دقیقی هستند که می‌توانند به فهم بهتر آیات قرآن کمک کنند.

شیراوژن بر تشکیل حلقه‌های معرفتی با حضور استادان، دانشجویان و کارکنان تأکید و تصریح کرد: این حلقه‌ها می‌تواند با رویکرد تدبر در آیات قرآن مسیر جلوتری را فراروی ما قرار دهد. به فعالیت‌های قرآنی خوابگاه‌های دانشجویی نیز توجه شود و از طریق این فعالیت‌ها هنر و ظرفیت و استعداد خدادادی خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید. 

وی در پایان گفت: با اقدامات ابتکاری و نوآورانه تلاش کنیم، فعالیت‌های قرآن و عترت و محافل قرآنی جذاب را به دل مراکز بهداشتی و درمانی ببریم. در بیمارستان‌ها تعداد همکاران و افراد بیشتری مستقر هستند و لذا محافل قرآنی علاوه بر دانشگاه‌ها باید در این محل‌ها هم برگزار شود چرا که نیاز این اماکن به این مراسم بیشتر است.

انتهای پیام
captcha