مسیر جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی به سمت جذب حداکثری باشد
کد خبر: 4141727
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
احمد زرنگار:

مسیر جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی به سمت جذب حداکثری باشد

داور جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در رقابت‌های قرآنی ـ دانشجویی باید طراحی‌ها به گونه‌ای باشد که منجر به جذب حداکثری شود، به ارائه پیشنهادی به برگزارکنندگان در راستای ارتقای سطح جشنواره‌ها پرداخت.

احمد زرنگار عضو هیت علمی دانشگاه صدا و سیما

احمد زرنگار، داور بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت(27 تا 30 خردادماه 1402، خزرآباد ساری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت درخشان ظاهر شده‌اند، گفت: شاید این انتظار از کادر درمان دور از ذهن باشد که با کتاب خدا انس داشته باشند، ولی خوشبختانه در این جشنواره این عزیزان بالاتر از انتظاراتمان ظاهر شدند.

این استاد دانشگاه به برخی شرایط لازم برای برگزاری مطلوب یک رویداد رقابتی اشاره کرد و افزود: زمان و مکان یکی از مباحث مهم در برگزاری این قبیل رویدادهاست. خوشبختانه امکانات پشتیبانی خوبی از سوی وزارت بهداشت فراهم شده بود و علاوه بر این، باید به برخورداری دانشجویان از فراغت نسبی نیز اشاره کنم. 

این داور مسابقات قرآن به برخی نکات ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهای طلیعه رمضان با قرآنیان اشاره و تصریح کرد: یکی از مباحثی که معظم‌له فرموده‌اند این است که مقداری از قله‌ها پایین آمده و به دامنه‌ها بپردازیم. با مشاهده عزیزان حاضر در جشنواره وزارت بهداشت و سطح خوب این شرکت‌کنندگان و مقایسه با دیگر دانشجویان به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا این سطح از تخصص در علوم قرآنی در بین تمامی دانشجویان دیده می‌شود؟ پاسخ منفی است. من فردی دانشگاهی هستم و با دانشجویان ارتباط مستقیم دارم و می‌دانم که این‌گونه نیست.

زرنگار با بیان اینکه در دانشگاه صدا و سیما درس قرآن (1) و (2) را ارائه کرده است، گفت: قرآن 1 به روخوانی و روان‌خوانی و قرآن 2 نیز آموزش تجوید عمومی است. دانشجویان در قرآن 2 به طور کامل قرآن را تلاوت می‌کنند. استادانی همچون حسن ربیعیان و علی‌اکبر ملکشاهی و خانم حوریه عقبایی کار تدریس این دروس را بر عهده دارند. این موضوع اهمیت دارد که استاد بین‌المللی درس روخوانی تدریس کند. وقتی چنین اساتیدی برای تدریس روخوانی حاضر می‌شوند، دانشجو نه تنها از روخوانی، بلکه از فنون تلاوت نیز بهره خواهد برد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه در ادوار مختلفی از این جشنواره حضور داشته است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی تنوع رشته و بخشی آن است که می‌تواند در جذب بیشتر دانشجویان تأثیرگذار باشد، بالاخره همه به صورت تخصصی قاری و حافظ نیستند و باید برای کسانی که به صورت حرفه‌ای کار را دنبال نکرده‌اند نیز محصول داشته باشیم. باید به سمتی برویم که عموم و حداکثر دانشجویان را جذب کنیم.

وی به پخش برنامه محفل از رسانه ملی در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: با اینکه این برنامه بیشتر به فن تلاوت اختصاص داشت، اما به نحوی به آن پرداخته شده بود که عموم مردم جذب آن شدند. پس باید آسیب‌شناسی چنین فعالیت‌هایی را در اولویت قرار دهیم. 

زرنگار بیان کرد: قبلاً در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف، بحث معنا و مفهوم در رشته‌های قرائت و تحقیق در نظر گرفته شده بود، یعنی از قاری و حافظ پیش از شروع تلاوت یک سؤال معنا و ترجمه نیز پرسیده می‌شد. در اوایل اجرای این طرح قاریان و حافظان بسیار ضعیف بودند، اما رفته‌رفته وضعیت بهتری پیدا کردند. این جریان باید در مسابقاتی در این سطح ادامه یابد. 

این داور بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: به برگزارکنندگان جشنواره‌های قرآنی دانشگاهی توصیه می‌کنم که بخش معنا و مفهوم و تأثیر آن در نمره پایانی را اجرا کنند. این موضوع می‌تواند در جذب شرکت‌کنندگان به تلاوت معنامحور تأثیرگذار باشد. الان شاید بخش معارفی در مسابقات تعریف شده باشد، اما بخش معنا و مفهوم متفاوت از آن است و باید در قرائت و حفظ لحاظ شود.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان تصریح کرد: باید تلاش کنیم قرآن را به بدنه ببریم. بحثی بود مبنی بر اینکه هر درسی که به دانشجویان ارائه می‌شود بسته فرهنگی مناسب آن درس ارائه شود. در برخی رشته‌ها این بسته فرهنگی می‌تواند آیات و مفاهیم قرآنی باشد، زیرا در انس دانشجویان با قرآن کریم اثرگذار است. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha