توافق ائتلاف‌های شیعه عراق برای جایگزین «الزرفی»
کد خبر: 3889477
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

توافق ائتلاف‌های شیعه عراق برای جایگزین «الزرفی»

رهبران سه ائتلاف دولت قانون، الفتح و جریان حکمت ملی یکشنبه، ۱۷ فروردین، درباره جایگزینی نخست‌وزیر مکلف عراق توافق کردند.

توافق ائتلاف‌های شیعه عراق برای جایگزین «الزرفی»

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، بنا بر گزارش یک منبع نزدیک به عمار الحکیم، رهبر جنبش جریان حکمت ملی، رهبران سه ائتلاف دولت قانون، الفتح و جریان حکمت ملی درباره انتخاب جایگزین «عدنان الزرفی»، نخست‌وزیر مکلف عراق، توافق کردند.

این منبع گفت: عمار حکیم، نوری مالکی و هادی عامری در نشست عصر دیروز(یکشنبه) توافق کردند که مصطفی الکاظمی، رئیس فعلی اطلاعات عراق، به عنوان جایگزین عدنان الزررفی، نخست‌وزیر فعلی، منصوب شود.

تمامی جناح‌های سیاسی و احزاب شیعه از انتصاب الزرفی امتناع و او را عامل اطلاعاتی ایالات متحده و مخالف گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در زمان استانداری نجف اشرف در این بین مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

شبکه تلویزیونی المیادین لبنان نیز به نقل از منابع خود نیز از تلاش محافل سیاسی شیعه عراق برای رسیدن به توافقی بر سر معرفی نامزد جایگزین الزرفی خبر داد.

المیادین گزارش داد که احزاب سیاسی شیعه اخیراً نشستی داشتند تا پرونده نخست‌وزیری را بررسی کنند. نخست‌وزیر مکلف عراق نیز یکشنبه از پارلمان این کشور خواست که زمان برگزاری نشست اضطراری را برای رأی‌گیری درباره برنامه دولتی و کابینه وزارتی وی تعیین کند.

پنج ائتلاف از جمله ائتلاف الفتح مخالف تشکیل دولت توسط عدنان الزرفی هستند اما نخست‌وزیر مکلف عراق بدون توجه به این مخالفت‌ها در حال تلاش برای جلب رضایت فراکسیون‌های مختلف و گرفتن رأی اعتماد به اعضای کابینه خود است.

براساس قانون اساسی عراق، برهم صالح، رئیس‌جمهور، موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم‌اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر جزء این فراکسیون هستند.

انتهای پیام
captcha